AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.978

Vanos läcker olja...

I fredags var jag och två polare ute och gasade rejält med M3, vid ett trafikljus bromsade jag rejält och det borjade lukta bensin kraftigt i kupén jag blev skit rädd trodde att bilen skulle börja
brinna, när det blev grönt så körde jag norrmalt till närmaste bensinstation ca 2-3km jag märkte inga problem motorn kändes normalt allt var som vanligt det luktade bensin lite men inte som
förut.
Vid bensinstationen så stängde jag av motorn och märkte att billen läcker olja som fan, det var olja vänster fram på motorn och där upptäckte jag att ett packning på vanos enheten var trasig.

Man kan säga att vanos har 4 lock 2 rektangulära och 2 runda, den locken längst till vänster läcker olja, om man står framför bilen och är vänd mot motorn.

Så jag köpte ny packning på BMW och byte den idag, det läcker olja fortfarande men inte från packningen.

Under den rektangulära locken så går det en gummirör kan man säga, och i den här rören finns det kablar som går till den delen av vanosen och det kommer olja till vanosen genom den rören
också.

Problemet nu är gummirören, oljan trycker ut den ur vanosen varje gång jag startar motorn och så läcker det, VARFÖR.

Ska det komma nån olja alls genom den här rören till den delen av vanosen?

Vart ska olja ta vägen sen när den är inne i den delen av vanosen, är det stopp någonstans så olja inte kan rinna bort så det fylls på tills den trycker ut den här rören som olja kommer genom eller, någon som har fler idéer?

Vad gör den rektangulära delen av vanosen som sitter längst till vänster om man står framför bilen och tittar på motor, ska det komma nån olja till den.

Den här rören går in i den här delen av vanosen underifrån, man kan känna den med fingrar.

M3 E36 3.2

bl
2.294
blixten
325i -88
Det är ett tydligt tecken på att vanosen kommer att rasa om du inte snarast byter magnetventiler i vanos.
ok...hur vet du det?

Är det svårt att byta dom och var sitter dom, någon som vet vad dom kostar?

Borde man inte märka några symptom att magnetventiler börjar bli dåliga, har aldrig haft några problem med motorn/vanos den går jämnt och fint inga missljud.

Den går väll inte sönder helt plötslig bara sådär, man får symptom som missljud från vanos och att motorn går sämre eller.

Här är en bild på M3 motor:

Länk

Det är boxen längst till vänster som trycker ut slangen och olja börjar läcka.
Boxen på vanoset alltså, man kan se slangen också.
bl
2.294
blixten
325i -88
Du har ju redan märkt symptomen på att magnetventilerna inte fungerar, nämligen att packningarna inte håller och att det läcker olja. Om du börjar höra missljud och annat har vanos redan börjat gå sönder. Hos en auktoriserad bmw reparatör kostade år 2002 material och arbete för byte av samtliga vanos magnetventiler, skruvar, o-ringar samt lite ny olja 2990 kr.
Ok, ursäkta att jag lånar tråden lite, men jag undrar vart på bilden, som amko hänvisar till skylten sitter som visar vilket fabrikat vanosen är av?? RR eller Sachs då alltså!!
Någon som vet??

Mvh Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Du skulle ju kunna ta och försöka byta packningarna till samtliga magnetventiler 4 st om dom ventilerna du har nu fungerar. Ventilerna sitter under de två fyrkantiga lock som du nämner ovan. Det som du kallar "rör" är säkerligen kablaget till ventilerna. Man lossar bara locken och tar ut ventilerna ochkränger på nya oringar.
En billig grej att testa i allafall. /John
HA
2
HAKKINN
1999
BMW M3ROADSTER 3,2
HEJ jag har en z3 m roadster 99 års model , jag undrar om någon vet vad jag ska göra. Jag har ett problem med min bil den läcker olja. Jag har lämnat in den på bmw flera gånger, och dem har bytt alla olika packningar på vanos . Och innan jag lämna in bilen så läckte det olja lite gran nu när jag har hämtat ut bilen så rinner det ut olja, och tomgången är ojämn. Dem misstänker att det är spricka på vanosen men är inte säkra. Någon som vet vad jag ska göra. Jag har börjat tröttna på detta problemet för det har pågått ett tag nu.

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Det syns inte vart från vanos oljan läker?

/Jonas
Ti
124
Tim Strindeborg
Bmw M Coupe -00
Bmw 120d M-pkt -08
Hej! Har samma problem på min M Coupe.. läcker väldigt lite efter varmkörning.. oljan kommer från övredelen av vanos enheten. Bilen ska in till rigo bil imorgon så får vi se vad han säger!
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Att vanosen trycker ut olja är ju inte direkt bra vad jag vet. Byt o-ringarna på magnetventilerna och byt även skruvarna till locket samt packningarna till locket. Som de nämnt ovan. Är magnetventilerna kassa så märks det på gången, tro mig ;)

Det bmw gör när det gäller vanos arbeten är inte mycket för världen.
Om inte det hjälper med nya packningar,skruvar och o-ringar så kan du testa att byta alla magnetventiler.

Om inte det hjälper har jag inget bra förslag tyvärr. Mvh
Ti
124
Tim Strindeborg
Bmw M Coupe -00
Bmw 120d M-pkt -08
Blev byte av o ringarna, packningarna och nya tändstift. Sen ska de funka igen :)
Har inte känt alls att bilen går sämre.. men vi får hoppas den går ännu bättre nu! känns iaf skönt att ha detta gjort.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Se nu till att inte varva mer än 3500 rpm innan oljan är 85 grader, så ska det hålla!
pg_ice
2000rpm :)
HA
2
HAKKINN
1999
BMW M3ROADSTER 3,2
den läcker underifrån vanosen, men jag ska försöka fixa det med dem tipsen jag har fått ifrån er. tack för tipsen.

Jag har ett annat problem, jag har en renault clio och bilen hackar jättemycket i olika perioder och ingen vet vad problem beror på, jag har lämnat in bilen på olika verkstäder men ingen som hittar problemet.
Nån som vet vad man kan göra.

hej är på g att köpa mig en z3m 98:a.
fick just höra att det läcker olja ur vanosen och att den ska in på service innan jag fick ta den, det som skulle göras var att byta o-ringar törs man köpa bilen iallafall??
eller kan man få problem med vanosen igen tror ni??
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Kul att det första man siktar på när man tror att bilen ska börja brinna är en bensinmack! =)

Lycka till och hoppas det löser sig för dig!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Låter den okey, går och servad som den ska så skulle jag inte vara extra orolig.
Om det nu är från magnetventilerna oljan kommer ifrån.

Att byta o-ringarna är förövrigt ett väldigt enkelt ingrepp.
ok låter fint.
bilen är en import bil från shweiz, tyvärr så fanns det ingen service bok och den ska ha rullat 9.800 mil. får den ganska billigt så därför är man orolig bilen i övrigt är väldigt fin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.