AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.274

Byta Gasspjällsmotor.

På min 528,00:a har jag fått feldignos på verkstad att den elektroniska gasspjällsstyrningen är kass.
Är det någon som vet om den är lätt att byta själv.

Kan styrboxen ta stryk om man kör för länge med ett sånt här fel.
Bilen fungerar nämligen för det mesta helt ok,men går ibland i nödläge.

Mvh/Per
Den är relativt enkel att byta själv. Bara att plocka väck insuget så sitter den under där. Kan vara lite pilligt att få väck muttrar osv men det är absolut inget du behöver lämna in.

Efter ett par gånger går det riktigt fort :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ska tipsa Folke han höll på och jäklades i våras med detta.
och se om han kan ge dig lite handledning.

///MVH Hasso
Länk
Verkstaden har alltså läst av felminnet och fått fram "P0220" eller liknande? Styrboxen tar säkert inte stryk, den ser möjligen till att bilen går ner i nödläge med max 1200 rpm eller möjligen runt 1800 rpm i vissa fall. Felet kan sen försvinna och återkomma osv, styrboxen reagerar efter ett visst program osv för detta. Det sitter fyra potentiometrar bl.a i gaspjällshuset tillsammans med ställdonet för spjäll osv, jag bytte mitt därefter har det funkat. Jag undersökte det gamla men hittade aldrig nåt fel.
Jag gjorde inte jobbet själv, tycker det ser väl trångt ut osv men det är säkert ingen omöjlighet. På just min modell ser det inte ut riktigt som i t.ex Bentleys manual. Jag lossade insug och luftmassemätare osv men fick inte inspiration att gå vidare, men får man bara loss spjällhusets muttrar osv så är det väl en elkontakt och gasvajern kvar "bara".

FP
Jag tackar för tipsen.Verkstaden vill ha 2,5 tim för att byta den,så det är väl frågan om det är värt att försöka själv.

Anledningen till att jag frågar om styboxen kan ta stryk är att datorn visar fellkod även på den.Men det kanske bara är för att den har gått i nödläge.Den vill man ju inte byta i onödan.
När det här strulet började visade datorn även fel på kamaxelgivare och ABS givare höger fram.
Kamaxelgivarna byttes,men det blev nödläge igen efter bara fyra mil.Vad kan ABS:en ha med detta att göra? ABS/DSC lampan tänds samtidigt som nödläge.

Är det vanligt att styrboxen lägger av?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den beggade gasspjällshuset som jag förmedlade till Folke kom från en 523-99 som på väg hem till 08 från mig, fick haveri med nödprogram mm i Arboga men kom dock hem i sakta mak på nödläge 1 dvs bilen gick att köra men knappt mer än 80-90.
BMW böt först gasspällshuset enligt felkodsläsning, men felet kvarstog, och de fick byta motorstyrningen istället, men de tog betalt för spjällhuset också och polaren fick med sig det felfria beggade hem och det sitter på Folkes bil fungerande UA.
Lite lurigt med din felbild tycker jag ABS/ASC o DME modulerna ingår i äktenskap med varandra på flera sätt, frågan är nu vad som är grundfelet och vad som är följdfel av dina felkoder och vad som är orsaken till detta, En bra mek som kan köra DIS en i expertmodeläge för att selektera lite grann vore kanske bra istället för att byta pryttlar hej vilt som dom så gärna vill.

///MVH Hasso
Länk
ABS/ASC tänds alltid (systemet kopplas ur) i samband med detta fel och liknande eftersom nödprogrammet gör att bilen inte själv kan reglera antisladdsystemet vid behov. Men detta innebär givetvis inte att det är fel på någon av givarna vid hjulen, undras om det bara slumpade sig så? Kamaxelgivaren kan ge symptom (nödprogram osv) som vid fel på gasspjället men felen visas ju i klartext vid uppkoppling mot datorn. Skumt med så många felsymptom samtidigt tycker man.

FP
Hej igen.
Från början visade datorn följande felkoder.
65.Kamaxel lägesgivare in.
106.Kamaxellägesgivare ut.
100.Styrdon mikroprocessor felfunk
169.Styrdonläge motorspjäll.
ABR givare hö fram(denna byttes i våras).

Kamaxelgivarna byttes alltså,men tyvärr ingen skillnad.
Jag skall gå till Göteborgs Bilservice och höra vad han tror.
Han är en duktigt BMW mek med bra priser.

Prylarna kostar 2500kr för spjällmotorn och 7500 för boxen.Plus arb kostnad.
Bara och hoppas att det är inte är boxen.
Är det någon ide att leta begagnat?

Per

Per
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Salfjord: Gissar att det tyvärr är Styrboxen, den verkar ha en tendens att ge andra felkällor också för t ex Spjällhuset.
Har du funderat på orsaken till problemet, tror att i mitt fall så vart det fel på grund av laddning av bilbatteriet med en alltför kraftig laddare medans den var monterad i bilen... ?!

Hasso: Det är en 523 -00 ;o)

Folke: Kul att "bokstödet" fungerar...

Lycka till !

/Jake
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sorry Jake :) gubben är gammal.

///MVH Hasso
Länk
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Hasso: Det är lugnt... har haft en tung dag idag... ;o)

Undrar vad som utlöste salfjordp´s problem...

folke: Kollade du värdena på ditt gamla spjäll och jämförde mot "bokstödet", var det någon skillnad ?

/Jake
Jepp, kollade alla resistansvärden, ingen skillnad och inget glapp heller. Mystiskt, men det har funkat hittills.

FP
Nej jag har inte funderat på orsaken.
Jag har aldrig skruvat så mycket med bilen själv,just av den orsaken att då ställer man nog bara till något.
Jag har endast bytt olja och en c-lås motor själv.

Om man skall hitta en begagnadbox,passar då bara dom som sitter på 528:a med aut och annan likvärdig specifikation.

Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.