|
|
|
|---|---|
| Min 325:a e30 drar olja...speciellt vanliga orsaker till detta på M20 motorn? | |
|
Beror på hur/när den tar olja...Vid uppstart?Gaspådrag?Gasuppsläpp vid högt varvtal?"hela tiden"? Kan du se någon blårök?Och när ser du den?...KAN ge en del ledtrådar i din vidare felsökning.. Men annars vanligt är att ventiltätningarna börjat torka ut när en t.ex.gammal M20 börjar dra lite olja.Inget speciellt allvarligt,går att "leva med" om det inte är alldeles för hög oljeförbrukning.. Kollat läckage på garagegolvet? Hur mycket olja drar din bil nu,dvs i dl per 100mil? Mvh Janne. |
|
|
hmm, har inte forskat så mycket i de än...har inte haft bilen så länge Men den enda gången man ser de är vi kallstarter...och den läcker inte nå olja. Drog typ från mitten av stickan till att "motoröl" börja lysa på ca 60mil...så de är ju en del...men den är varken svårstartad eller går dåligt. Finns ju nå oljetillsatser som ska fixa till ventiltätningar å o-ringar...funkar dom, eller är de bara hokus pokus? |
|
| På både min 323 och 325 började "Motor öl" lysa redan strax under halva stickan. Så det låter väl inte mycket? | |
| Men jag kollade stickan när "motoröl" börja lysa...å då vare just vid minimum sträcket | |
|
Ventiltätningarna som sagt, byt dem istället för att försöka med något mirakelmedel. Det kan också vara oljeringarna på kolvarna, sotar den mycket? |
|
|
Sakta i backarna! Håll i hästarna! 60 mil och motoröllampan började lysa. Det är nog ingen fara. I instruktionsboken till min 325:a står det är normalt att oljeförbrukningen är 1dl per 100km. Dvs 1 liter olja på 100 mil. Det första du ska göra är att fylla på ordentligt med olja osen se hur pass lång sträcka du kan köra innan den är på botten av stickan igen. Sen ska du kolla runt motorn o kolla packboxar o se om motorn är oljekladdig. Naturligtvis även efter oljefläckar på marken under bilen. Min konsumerade rätt mycket olja p g a div läckage. Bytte packboxar på verkstaden. Nu har jag kört 600-700 mil sedan senaste oljebytet och fyllt på ca 2,5 liter. Vilket är ganska normalt. mvh |
|
|
Stavros>>>Host...Har du kört endast 6-700mil och redan fyllt på 2,5liter...Jag säger inte att det är extremt högt o att detta tarvar åtgärder från din sida,men det låter inte som om "packboxbytena" hjälpte speciellt mycket i ditt fall hur som helst.. Men går bilen bra i övrigt så är det väl ingen katastrof det heller..Som sagt så står det ju i instruktionsboken på också min att TILLÅTEN oljeförbrukning kan vara ända upp till 1,5liter/100mil,vilket jag iofs tycker är alldeles för mycket,hälften hade varit nog.Nåja.. M.a.o. så tillåts en oljeförbrukning med avseende på din bil på 6-7liter på 6-700mil...DET låter otroligt mycket. Men...När man ska börja renovera toppen alternativt hela motorn beror ju på andra faktorer inte alls bara oljeförbrukning som i många fall är hög trots en hyffsat ok maskin.. Oljebyte t.ex. till en annan sort, kan ju minska oljeförbrukningen en smula.. Jaja...ville bara belysa att JAG tycker 2,5liter oljeförlust på 6-700mil är en "hel del" iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Jo det är klart jag tänkt att 2,5 liter e lite i överkant. Men av dessa 600-700 mil är ca 300 av dem väldigt hårda då jag var på Europasemster tidigare i år. Kan förklara lite av förbrukningen kanske? Nåväl, bilen går som en dröm och jag tänker inte ändra något så länge det rör sig om ett par liter olja hit lr dit. Den är trots allt 18 år gammal snart. mvh |
|
|
Stavros>>>Ok,har du kört "autobahnfarter" i sommar då kan jag ju förstå förbrukningen.. Så länge bilen går bra och du är nöjd finns det ju inga anledningar att göra något akut..Helt rätt :) Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Japp det har varit autobahnfarter, 200+ i några mil t o m! :) Nej jag ser inte heller nån anledning att göra ingrepp när bilen går som en klocka. Ingen polare har heller skadeglatt konstaterat blårök heller. Så jag tutar och kör vidare! mvh |
|
|
Jag kommer i bästa fall 500mil på 3l motorolja. Bilen blåryker inte något att tala om, det kan hända vid höga varvtal och nedväxling samt starter ibland. Jag ser heller ingen anledning att göra någonting då man konstant använder billig mineral olja. Frågan är vad som är boven i dramat? kan ett komptest avslöja dåliga kolvringar kanske? |
|
|
Varför inte testa att byta till en bättre olja som har lite högre varmvisk, tex en 5/50 olja ?? Bör ge lägre förbrukning. MvH Thomas |
|
| hm och vad kostar en sådan??? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.