AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
585

Rekorddyr soppa i bilens hemland

Se länk:

Länk
Bilens hemland????? Det är väl tyskland!

Även i Tyskland är bensinen dyr. Det var låååång kö till Aral-macken i Echternach (Luxembourg) där bensinen kostade cirka 10:-/litern (98-oktan) jämfört med 13:-/litern i Tyskland! :)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Echternach ligger upplysningsvis 10 meter från tyska gränsen, endast en liten flod (bäck) skiljer länderna åt. Aral-macken ligger cirka 500 meter från tyskland.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Det verkar som att man snart får putta bilen om man vill någonstand, iallfall om man är fattig student.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Flyttade hem från USA för 2,5 år sedan efter att ha bott där i 2 år. I New York state där jag bodde betalade jag aldrig över $1,50, oftast kring $1,30 per gallon (3,78 liter). Billigast var på semeseter i Utah 2001 då priset låg några cent över $1 medan det dyraste var i California 2002 då jag betalade $1,99 men då var det inne i en nationalpark där det alltid var dyrare.

Amerikanarna var då precis lika upprörda som vi över den dyra bensinen och kunde inte förstå att vi då betalade motsvarande nästan $4 för en gallon i Sverige. Med dagens dollarkurs och bensinpris så kostar ju en gallon i Sverige ca. $6.

___
//Ulf
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Var ute på en bilsemester med familjen nu i somras.

Körde igenom Grekland där tankade jag bensin för 7,30 kr litern.

Körde in i Turkiet trodde inte det var så dyrt men höll på och sätta halstabletten i halsen, bensinen kostade 16,50 kr litern.

Det gjorde ont när man tankade, ca 1000 kr för en fulltank.
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Det kan inte va lätt att vara amerikanare och få betala hela 5:40/liter i snitt, huhh...Lite olika perspektiv på saker och ting minsann :)

MvH Thomas
Man får inte heller glömma att jänkarnas bilar drar betydligt mer i snitt än "våra". Ford F150 pickup med V8, som är mest sålda bilen i US, drar väl knappast under 1.5 liter milen vid tämligen snäll körning. En fullpackad Ford Expedition eller Dodge Durango inför bilsemestern borde väl ligga åtminstone uppåt 2 liter milen...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.