|
|
|
|---|---|
|
Måste köpa nya framdäck till min E30 och just nu har jag 205/50-15 runtom. Dimensionen börjar dock bli ovanlig och efter ett besök hos däckhandlarn funderar jag på att kanske ha 195/55-15 fram och senare även bak. Eller kan man rent av köra på 195/50-15, denna dimension är ju riktig billig och tål med andra ord att slitas på. Jag kör lite på bana emellanåt och vill gärna ha lite grepp. 195 fram och 205 bak kanske blir för understyrt? Ja, som ni ser funderar jag lite fram och tillbaka så kom gärna med egna erfarenheter, synvinklar och förslag! För att förtydliga så är det inte R-däck jag funderar över då jag använder bilen ganska mycket sommartid. /David ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk | |
| På www.rejsa.nu kan du läsa mycket om vilka däck som rekomenderas. | |
|
Ska förstås kolla där. Det jag också tänkte på var om 195/55 räcker för att åka hyffsat på bana, eller är det ett jättekliv nedåt jämfört med 205/50? Eller om det går bra med 195 fram och 205 bak utan att det blir understyrt. O.s.v.... ;) ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Det kan i vissa fall vara så att tilverkaren har en helt annan stomme till 205/50-15 än till 195/55-15. Det bör ge en markant skillnad både på hållbarhet och uppförande (vid bankörning). Om stommarna skiljer märks ofta på priset... Prishoppet kan vara oförklarigt stort mellan 195/55 och 205/50. Mitt val hade varit Bridgestone Potenza S03 och där vet jag att stommarna skiljer sig så. Dock så finns det i 205/50-15 vilket borde vara ditt givna val. Iaf om du frågar mig. /Anton |
|
| Vi kör på Kumho Ecsta MX 205/50/15 med vår långloppsbil, tycker de funkar riktigt bra på banan, hur de är på vanlig landsväg vet jag inte, men kan inte tänka mig att de skulle vara sämre där. | |
|
Aha finns Ecsta MX i 15" nu!?! Perfekt! Det bör vara det givna valet efter S03orna. :-) /Anton |
|
|
Blev lite fel där.. Det givna valet före S03 som man kan ha som andra val. /Anton |
|
|
Du kan nog köra 195'or fram och 205'or bak. Själv kör jag med Bridgestone RE540S R-däck i 15" och det funkar kanon och alla understyrningstendenser är som borta. Ett däck som håller länge för en glad amatör. För förare i SLC så håller de ca 2 race. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Anton. Jag kör med just Bridgestone S03 just nu och har inget att klaga på över dessa däck. De är verkligen kanon! Det bästa är kanske att åka vidare på dessa. Att jag överväger andra dimensioner är förstås att dessa kan vara billigare och att det kanske inte gör så stor skillnad som man inbillar sig? R-däck är jag inte inne på just nu, vill gärna kunna köra hem snabbt från jobbet även när det regnar! ;) ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.