|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 9 som slutsiffra och inställelseperioden är sålunda september tom januari. Bilen var avställd tidigare i år och besiktning gjordes inte förrän i mitten av mars. Kan jag ändå åka till besiktningen 1/9 eller måste det vara ett visst tidsintervall mellan besiktningarna? Vilket tidsintervall måste det i så fall vara? | |
|
Det spelar ingen roll. sep-jan gäller fortfarande! MVH Jocke |
|
| Om vi säger att den var avställd tom idag, hade jag kunnat besiktiga den idag och sedan 1/9 igen och fått den besiktningen godkänd som en årlig kontrollbesiktning? | |
| Den årliga kontroll besiktning skall ske inom inställelseperioden. | |
|
Besiktar du den idag måste du besikta igen efter den 1/9. Så var det för en kompis till mig i alla fall. Han besiktade bilen för tidigt,två veckor eller en vecka kanske, alltså på perioden bilen redan var besiktad för. Han fick körförbud på bilen efter ett tag fastän den var nybesiktad. ///BMW - Was sonst! |
|
|
OK, jag menade mest om det måste gå en viss tid efter föregående besiktning för att nästa besiktning ska vara gällande? Jag menade alltså inte att jag skulle slippa nästa besiktning för att den var så nära inpå. Men i praktiken kan jag alltså besiktiga bilen både 31/8 och 1/9 och den senare besiktningen gäller för 2006? |
|
| Svar: JA! | |
|
Du får besikta en bil precis när du vill, men en besiktning måste ske i bilens inställelseperiod om du inte ska få körförbud på bilen. Ska man besikta en bil strax innan inställelseperioden kan det vara bra att känna till att den besiktningen man gör i inställelseperioden kan vara en efterkontroll förutsatt att den sker senast två månader efter den första besiktningen, detta går bra även om bilen blev godkänd vid den föregående besiktningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| OK, då vet jag hur det ligger till. Tack för alla svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.