|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är dumt att förenkla för mycket, som att det inte är några skillnader alls på motorns egenskaper (effekt t.ex) mellan t.ex 95 och 98. Detta är helt beroende på vilken typ av motorstyrning, med/utan knacksensorer osv som finns i bilen. Mao beroende på årsmodell, vilken motorgeneration, ålder osv det rör sig om. Som redan sagts, det har redan skrivits och förklarats rätt utförligt i flera trådar. FP |
|
|
Det är sant, men jag kan tänka mig att motorstyrning med knacksensorer började bli "standard" på sent 80-tal? Riktigt gamla bilar, som klassikern Amazon, med högt komp måste ha högoktanig bensin för att undvika spiiik (alt. sänkt tändning). Men vi kör väl inte gamla Amazoner här va? :-) |
|
|
Du får nog gå in på 90-talet, och för adaptiva motorstyrningar osv ännu senare. Amazonerna (B18) hade väl 8,5:1 eller 8,7:1 i komp, inte så högt precis. P1800 gick upp till 9,5:1 eller 10,0:1 vill jag minnas. FP |
|
| Rille kanske menade Amazonerna med högt komp, ex Amazon sport med B18B. Dessa hade ca 9,5:1 och behöver absolut högre än 95 oktan. B18A i standardamazonen hade däremot 8,5:1. Å andra sidan behöver väl i princip alla B18-B20 98 oktan idag för att inte spika nu när dom är fulla av sot. | |
|
Rättning av mig själv B18B satt tydligen inte i Amazon, det var B18D och den har det lägre kompet. Däremot anges det olika tändinställningar för olika oktan så man får manuellt anpassa detta efter bränslet genom att vrida fördelaren. Vissa bilar från 80-talet ex MB190 har en ratt inne i bilen för att justera tändningen efter bränslet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.