AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.912

99 Oktan på Shell.. vad tror ni om det?

Sida 1 av 2
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Länk

Har mycket svårt att föreställa mig att man kommer märka någon skillnad. Jag fortsätter köra på 98 oktan, det känns optimalt.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Samma här. Hade dom lagt sig på samma pris som övriga tar för 98 så hade dom nog fått en del nya kunder men 50 öre mer per liter känns inte motiverat när priskillnaden mellan 95 och 98 ligger på 30 öre.

___
//Ulf
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Skall man tolka tidigare disskussioner om oktanet på bensin så verkar det som om 95 är fullt tillräckligt om bilen är mappad av BMW för det. Högre oktantal är bara placebo :)

Enligt de vise här på siten så kan man inte få högre effekt/bättre prestanda med högre oktan så då kan man säga att Shell bågar :)
Jag kommer dock def. köpa aktier i shell då 50 öre extra per liter ger högre utdelning till "ägarna" :)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vad då ? Moppen gick ju alltid bäst på Koppartrans :)
Måste knappast ligga i tiden med historiens högsta bensinpris fnv.

///MVH Hasso
Länk
Bi
41
Bigblock
Skoda Fabia Combi -04
Chevrolet Camaro -75B
Hyundai Tucson -06
Länk till Shell, dom brer verkligen på...

Länk
Sp
3.093
Spajjjs
Kanske borde prova att blanda i 98oktan nån gång för att se om de blir nån skillnad mot 95 som jag kör med nu..

mvh Daniel

Daniel,

Du kommer inte att märka någon som helst skillnad. Pröva att köra upp din 95-oktan tills du nästan har tom tank, fyll sedan på med 98-oktan. Då kanske du kan notera någon liten skillnad i effekt, och kanske en något lägre förbrukning. Det mesta är dock placebo, och inte märk/mätbart.

Jag kör på 98 oktan eftersom motorn är byggd för att gå optimalt på det, samt att prisskillnaden är så pass liten.

Mvh,
Kalle
_______
Sp
3.093
Spajjjs
Kalle, så klart menade jag att först köra så den nästan e tom o hälla i ny 98 oktan. Ska bli kul o se om jag känner nån effekt.. kommer man spara in kulorna det kostar extra i lägre förbrukning eller?

mvh

Daniel,

Förmodligen kommer du inte spara några pengar alls, förbrukningen brukar bara minska marginellt. Jag tycker dock att känslan av att man gör "rätt" också har ett värde, må det sedan vara placebo eller ej :)

Mvh,
Kalle
_______
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Min E34 skall ha 92 eller högre. Har inte märkt någon skillnad på varken 92 eller 98 :) Så jag tar det som är billigast för dagen.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Daniel:
Troligen kommer du märka att bilen blir slöare efter tankningen eftersom då väger bilen 50 kg mer....och på den tiden det tar innan bilen väger lika mycket som innan du tankade 98 så har du nog hunnit vänjt dej vid hur den går och glömt av hur den gick med 95 oktan...

MvH Thomas
Sp
3.093
Spajjjs
blir till att fortsätta med 95 istället då :P Tack alla!

Jag kommer absolut att köra med den nya bensinen. Kommer köra slut på tanken, tanka fullt med v-power och sedan nollställa datorn. Det borde absolut ge skillnad mot vanlig 95 oktan. Och sen om det är placebo eller inte spelar egentligen inte så stor roll :)
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
"Oktantal är ett mått på bensinkvalitet och det anger bensinens
förmåga att komprimeras utan att självantända och orsaka knackningar i bensinmotorn. Ju högre oktantal desto mindre
knackningsbenäget är bensinen. Oktantalet för bensin kan höjas
med tillsats av antiknackningsmedel, t ex tetraetylbly (förbjudet
sedan 1995)"

Sådär, nu har ni lärt er något idag också...

kilroy
Wow...det var allt tur att Rille beslutade sig för att skingra kunskapsmörkret lite...

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Rätt dålig timing att lansera en dyrare bensinsort på sommaren när bensinen alltid är som dyrast.

Ska bli intressant att följa hur försäljningen går iaf.

No More Limits!
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Kilroy: Jag tyckte det var på sin plats eftersom det börjar pratas
om "effekthöjande egenskaper" i samband med oktan?
Eller håller du inte med? Kör du otrimmad bil får du aldrig mer
effekt bara för att du tankar 98 eller 99 oktan.

Har du däremot en trimmad/optimerad bil kan 98 oktan
eller mer t.o.m vara ett "krav" för att den inte skall spika,
enligt ovan...

Wow... rocket science.
kilroy
"Oktanfrågan" har debatterats i massor med inlägg på sistone...

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Om alla skulle sluta svara på inlägg som "redan diskuterats"
skulle forumet dö ganska omgående...
"Om alla skulle sluta svara på inlägg som "redan diskuterats"
skulle forumet dö ganska omgående..."

Visst är det så och ämnen som dimljus,oktan,motorolja,bästa däck fram eller bak brukar ha en extra stor förmåga att framkalla diverse tyckanden sida upp och sida ner utan att komma fram till så mycket vilket är rätt underhållande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.