|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har nu provkört både 325 och 330. De var ganska lika i utförandet, bl a sportchassie och 18" hjul. 330 Hade aktiv styrning vilket 325 saknade. Den största skillnaden tyckte jag låg i ljudet, eller ska jag säga motorsången. 330:an låter ju underbart vid rejält gaspådrag. 325 låter också härligt men inte lika högt. Någon prestandamässig skillnad värt nästan 50.000 kunde jag inte känna. Har ni som köpt nya E90 valt Komfort lås? Det verkar smidigt att bara starta bilen utan att bry sig om nyckeln. Annars blir det ju ett extra moment i jämförelse med en bil med konventionell nyckel. | |
|
Förmodligen upplevs prestandaskillnaden som större när båda bilarna är ordentligt inkörda. 330i E90 bör gå ungefär jämnt med M3 E36 3,0. Om jag stod i stånd att beställa en E90 skulle jag inte tveka en sekund inför att kryssa för "Comfort access". Tycker att systemet med nyckeldosan är onödigt omständigt utan denna funktion. Comfort access är relativt billigt, och garanterat en sak man kommer att uppskatta mer och mer ju längre man använder det. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Har bara hunnit köra 325 ännu då ingen 330 fanns hemma då. Förväntade mig mer av 325:an och att den skulle mer lik min e46 330 men den hade mycket sämre vrid tyckte jag vilket stämmer enligt pappret oxå. 245 vs. 300 Nm. Nya 330:n är väl 1 sek snabbare till 100 vilket är ganska mycket tycker jag. Men 50k är pengar det oxå, svider den inte i plånboken så är ju inte en större motor fel. /chni |
|
|
Kan lika gärna rätta mig själv innan någon annan gör det. :-) Kollade på gamla 325. Det skall vara 250 Nm på 325 och 0,7s differans mellan nya 330. /chni |
|
|
Njae, det är väl 0,7 sekunder om vi skall vara petiga :) Men tänk vad utrustning man får för 50.000 :) I mitt fall kan jag ta en Touring istället, med soltak, rejäl stereo osv. Det knepiga med BMW bilarna är att de är såpass tunga, de väger ju nästan lika mycket som en V70, vilket är en rejält större bil. 325 Touring 1545kg V70 2.5T 1600Kg ÄR det ingen mer som undrat varför det är så? |
|
|
Jag skulle aldrig betala 5700 kr för en så fullkomligt, i mina ögon, onödig funktion som Comfortaccess. Att klicka fast startkortet och trycka på startknappen tar max tre sekunder, och det har jag alltid tid med... :) Känns mest som nåt elektroniskt hokus-pokus som kan börja krångla... Dom pengarna lägger jag hellre på adaptiv kurvbelysning (4000 kr) som verkar mycket vettigt. Har inte provat själv, men jag gissar att sikten förbättras nämnvärt mörka höstkvällar. //Chrille |
|
|
Skulle gissa på att säkerhet i bilarna gör dem tunga, mycket plåt blir det. Mycket el (motorer, givare, kablar osv.) många bäckar små som oxå håller uppe vikten. /chni |
|
|
Känn på dörrar, paneler, etc i en V70 och en BMW så märks skillnaden. Är det nått min fru gillar med V70'n så är det hur lätt det är att stänga och öppna dörrarna. På 530'n så får man ta i rejält vilket känns som en miss av BMW. Det borde gå att lösa så att även en tung dörr går att öppna och stänga utan att man behöver ha medlemskort på gymet. ___ //Ulf |
|
|
Bakhjulsdrift väger mer än felhjulsdrift. Sannolikt mer ljuddämpning i BMW också. Fler exempel? Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Så du menar att Volvo har kommit längre med viktbesparingen då med sitt single wire system osv? Vad gäller säkerhet så lär väl en v70 vara säkrare? Jaja, det får väl tiden utvisa, men BMW har ju inte varit direkt kända för sin höga säkerhet som Volvo varit länge. En jämförelse vad avser riktiga olyckor så är det ju ett trist betyg till BMW histriskt sett. Kolla på: Länk BMW har ju inte ens Whiplashskydd kom jag just på. |
|
|
bmw_chrille: Det beror väl på hur många gånger per dag du sätter dig i bilen och kör. En söndags-svenne har ju inget behov av det, men en som har bilen som arbetsplats känns det säkert störande med ett extra moment bara för att starta. |
|
|
Kalle: Du har säkert rätt i att RWD systemet väger en del. Likaså kanske Bayraren använt mer plåt för att få släden tyngre än Hisingskärran. Jaj, konstigt dock att våra Biltidningar inte tar upp en sådan sak. |
|
|
jhellstrom, Whiplashskydd finns i 5- och 7-seriens komfortstolar. Folksam gjorde något test härförleden, och där visade sig att BMW 1-seriens stolar (utan aktivt whiplashskydd) hade bättre skydd mot whiplashskador än exempelvis Mercedes-Benz A-klass, vars stolar har aktivt skydd.. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Det låter lite för Volvon...är du säker på den vikten...? / Mvh Joakim Länk |
|
|
jhellstrom: vet inte om din fråga var riktad mot mig men jag skulle inte säga att Volvo kommit längre i viktbesparing utan mer som Kalle är inne på. Tunnare paneler, mindre ljudisolering. Väger mindre men ger också sämre komfort. Allt i BMW'n känns mer gediget. Kvaliteten i Volvo är det inget större fel på det är mer att "kvalitetskänslan" är lägre, den känns tunnare men som du säger så är dom ju bevisligen längre fram rent säkerhetsmässigt. ___ //Ulf |
|
|
...jag svarar mig själv...det var rätt vikt på både Volvon och BMWn... / Mvh Joakim Länk |
|
|
Jag ska ha comfortaccess i nästa bil. Jag tappar alltid nyckeln i golvet, rätt bekvämt eftersom nyckeln alltid finns i den ficka man kollar sist också. Bra på vintern då man slipper fumla efter nyckeln med handskar på. Adaptivt kurvljus verkar onödigt. No More Limits! |
|
|
Nån större skillnad märker man inte, motorljudet är mycket bättre på 330 iaf. Men det är då inte värt 58.000 No More Limits! |
|
|
Jag har funderat på en 325 en längre tid nu. Har oxå provkört en sådan. Trodde att den skulle vara betydligt snabbare än den var,inte för att den var slö men jag har haft en 540 tidigare och på pappret så ska dom ju nästan vara lika snabba till 100 (6,8 för 540 och 7,0 för 325) men jag tycker skillnaden är himmelsvid. 540 kändes som skark i ryggen medans 325 som vilken bil som helst. Talar om acc inte toppfart nu... Hur kan det komma sig? Eller går den så mycket tystare att farten inte märks....men nä 540`n var tyst den med ...vetetusan |
|
|
varabo, 540i har mycket större bottendrag (mer effekt vid låga varv) än 325i, därför upplevs den som mycket starkare (vilket den ju också är). Har man vant sig vid kraften i en M60B40 / M62B44 V8 är det svårt att nöja sig med mindre :-/ Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
varabo: Jag förstår vad du menar, jag kör en V70 D5 automat nu, och den känns betydligt piggare när man susar runt i stan eftersom all effekt och vrid finns direkt när man står på. Både 325 och 330 får man varva upp i en 5000rpm innan det börjar hända något. Såhär ser kanske min bil ut: 325 Touring Advantage Comfort Hifi system professional LOGIC7 Komfortaccess Panoramasoltak i glas Ev sportstolar Ev 17" Dubbeleker 161 á 1300:- Dynamic vil jag nog inte ha, säkert stötigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.