AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
716

Har BMW någon miljöbil i sitt program, eller kommer det en sådan?

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Finns den redan eller kommer det någon inom en nära framtid?
Andra tillverkare har ju presenterat flera olika modeller tex.
V70 Bifuel, Focus Etanol, Prius, Saab Bipower etc.

Vore trevligt att kunna vara BMW ägare och åtnjuta samma ekonomiska förmåner
och goda samvete som miljöbilsköparna.
Någon som har koll på detta?

Leffo
TobbeBMW
Kör din nuvaranade bil på etanol (E85) Funkar finfint på min e36:a okonverterad. Priset ligger på 6.99 vid pumpen jämfört med 11.65 för BF 95.

75% mindre utsläpp med din "gamla" bil.
Det finns en 740h som drivs på vätgas och släpper ut vatten som enda avgaser. Blir knappast mer miljövänligt än så. Lite svårt med infrastrukturen dock :P

Den kostar en slant också :D

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
TobbeBMW: Du kör alltså din bil på endast etanol, eller hur stor del? Du märker ingen skillnad i bilens beteende jämfört med BF95?

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
TobbeBMW
Har du lust att beskriva lite mera din bil? Fungerar med etanol utan konvertering??? Vilka motorer kan gå på etanol. Vad drar din bil per mil? Jag kör mycket och etanol är klart ett alternativ. Har en 528t -98.
Problemet med Etanol är att energi-innehållet per liter är ca 30-40% lägre än i en liter bensin så förbrukningen för motsvarande prestanda är mycket högre vilket medför nästan exakt samma kostnad per mil om man räknar om det.

Så det är inte ekonomiskt motiverbart ens med etanol. Däremot klart bättre för miljön !

E85 är ju bara 85% etanol och resten bensin dessutom för att den skall kunna fungera vid kall väderlek att starta med bl.a
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ok, om man vill köra en ny miljövänlig BMW så
måste man vara miljonär och köra 740 modellen om jag
förstått saken rätt?

Konstigt att BMW inte ligger längre fram på detta område
med sitt inovativa rykte?
Tekniken borde efterfrågas bland kunderna i takt med att
bränslepriserna stiger?

Leffo
Penningstinna BMW-ägare är nog inte dom första som begär miljövänligare alternativ

Och money talks som dom säger

Det är nog fattiga miljöaktivister som söker billigare miljövänliga alternativa bilar
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Tallviking:
Helt riktigt med att etanolen innehåller mindre energi, 20-30% har jag iofs hört. Men i praktiken blir det billigare ändå, jag kör med 75% E85 och 25% BF95 och genom noggranna uträkningar sparar jag ca 1-1.5 kr/mil med den blandningen och inställningen. På min har det funkat bäst så sett till startegenskaper och förbrukning mm.
Tycker ändå att det är helt ok, sparar mycket pengar och kör en BMW som dricker bensin som en moped :)

MvH Thomas
CypherX: Hur mycket drar din bil per mil med vanlig BF95 och hur mycket med 75-25 blandning ?
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
tallviking:
Den drog ca 0.95 blandat med bf95 och med 75-25 drar den ca 1.05-1.1 blandat.
Räknar man då nuvarande pris bf95 11.88*0,95 blir det en milkostnad på 11,3.
Räknar man ut 75-25 blandningens literpris blir det 8,93kr, 8,93*1,1 blir milkostnaden 9,8.
En skillnad på 1.5kr/mil räknat lite i överkant på förbrukning av 1.1
Så skillnad blir det allt, jag kör nog 3000mil/år och sparar alltså 4500 kr som annars hade försvunnit ut i luften...

MvH Thomas
Låter klart vettigt. Vet du om man löper någon risk för motorskador om man kör på sådant bränsle som motorn inte byggts för från början ?

Med en 735 V8:a vågar man kanske inte satsa !
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Det råder lite delade meningar om det, men dom flesta är ense om att det inte bör vara nån fara. Jag tror då inte det, bara man kollar och känner NOGA att den går som den ska, inget överdrivet tapp i effekt osv.
Dock, i ditt fall vet jag inte om jag skulle vågat, av den anledningen att maskingarantin gäller knappast om du har etanol i tanken. Lite tråkigt om det händer nåt vanligt fel och sen får du inte nånting pga fel bränsle....

Men på bil utan garanti skulle då inte jag tveka.

MvH Thomas
Det stog en intressant artickel i detta ämne i dagens nummer av "Vi Bilägare"

Deras test var en SAAB 9-5 Biopower kontra en vanlig bensinare 9-5

Slutsumman för en bil som kör 1500 mil per år var en inbesparing på 360 kr för etanolbilen på ett år. Tyvärr krävs ett exkra oljebyte på E85-bilen som kostar 760 kr !

En SAAB 9-5 i E85-variant har 30 hk mer än motsvarande bensinare

Dock drar den 12,3 mot 8.7 för bensinbilen. dvs 41% mer bränsle under identiska förhållanden !!

Inköpspriset var dessutom 8000 kr högre för E85:an men man får då 30 hk mer och en motorvärmare som standard för att lösa startproblemen på vintern (förutsatt att man har ett eluttag att stoppa den i)

Ford ger 5000 kr mer för sin flexifuel-variant i inbyte skrev dom också.
BMW borde satsa på någon hybridvariant precis som Toyota har gjort med sin Prius. Dock så borde det vara möjligt att helt och hållet köra med eldriften när man så önskar ex. inne i stan vilket leder till mindre buller och bättre luft.
2004-09-20 Vätgasdriven förbränningsmotor - över 300 km/h
Vätgas är inte bara raketbränsle till rymdfärjor:

BMW har visat vad vätgasbilen kan erbjuda genom att etablera nio rekord för vätgasdrivna förbränningsmotorer.

-Nio rekord som visar vägen in i vätgasåldern. BMW har redan kommit långt med denna teknologi och nu måste vi tillsammans med politiker och energiindustrin föra vår vision om hållbar mobilitet till verklighet, säger utvecklingschefen för BMW Group professor Burkhart Göschel vid rekordförsöken i Miramas, Frankrike.

Genom rekordförsöken har BMW Group visat att vätgas kan ersätta konventionella bränslen utan att föraren behöver kompromissa på körprestanda.

Specifikationerna på rekordbilen H2R bekräftar detta, sex liters V12 på mer än 170 kW (232 hk) ger en acceleration 0-100 km/h på ca sex sekunder och en toppfart på 302,4 km/h. Motorn är baserad på motorn från standardbilen 760i och endast modifierad i bränsleinsprutningen jämfört med bensinversionen. Med erfarenheter från utvecklingen av den serieproduktionsbil som ska komma i slutet av livscykeln på den nuvarande 7-serien, har teamet bakom H2R skapat en tillförlitlig prestandabil. Den kommande produktionsbilen blir världens första premiumsedan med både bensin och vätgas som drivmedel, enkelt växlingsbart med en knapptryckning.

Prototypen H2R nådde följande rekord:
Tid i sek - fart i km/h
1 kilometer flygande start: 11,993 -300,190
1 mile flygande start: 19,912 -290,962
Stående start - 1/8 mile: 9,921 -72,997
Stående start -1/4 mile: 14,993 -96,994
Stående start -½ mile: 17,269 -104,233
Stående start -1 mile: 36,725 -157,757
Stående start -10 miles: 221,052 -262,094
Stående start - 1 kilometer: 26,557 -135,557
Stående start -10 kilometer: 146,407 -245,892

BMWs testförare Alfred Hilger, Jörg Weidinger samt Günther Weber var de som körde bilen vid rekordförsöken.

BMWs motiv till att etablera dessa rekord var inte bara att visa på kraften och prestanda som en vätgasmotor levererar. Även pålitligheten och livslängden på teknologin visar att BMW är på rätt väg med att utveckla en vätgasmotor till produktionsstandard. BMW satsar på förbränningsmotorn därför att denna teknik sammantaget erbjuder den största fördelen.

Källa: BMW
Det ryktas om att BMW presenterar en hybridvariant av X3 nu på bilsalongen i Frankfurt.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.