AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
939

Nybliven bmw-ägare, vinande automatlåda?

hi
20
hiblopp
E91 325i -11
Halloj forumfellows!

Har hängt här ett bra tag och har äntligen införskaffat min första fyrhjuliga bmw. Det blev en hyfsat välskött, svensksåld arktissilver 525iA från 95.

Så till min stilla undran:
Automatlådan viner aningens aning, man hör det precis om man stänger av stereon och har fläkten på lågvarv. Ljudet påminner lite om en gammal saab-turbo. Kollade med verkstaden som utfört de senaste två servicarna om de bytt olja i automatlådan, vilket enligt servicebok ska göras varannan Insp II, men de visste inte säkert, men troligast inte. Sa att det inte fanns nåt sätt att veta vilken som var varannan inspektion (eftersom de enbart utfört de senaste två servicarna Insp I o Insp II).
Efter detta besked känns det såklart bäst att ta tag i ett oljebyte omgående i vilket fall, så man vet att det är gjort. Funderar på att byta olja själv en gång nu och sen ev lämna in den o få både filter o olja bytt om ett tag.

Frågan blir då hur mycket en automatlåda på en 525 "ska" låta/vina? Såklart är man extremt överkänslig för allehanda ljud när man precis köpt "ny" bil, och jag vet att ljudnivå är svårt att beskriva i skrift, men vill ändå fråga...

Bilen har gått 17700 mil, serviceboken är stämplad hela vägen och lådan växlar vad jag tycker utmärkt upp o ner utan tveksamheter, alla tre körprogrammen verkar fungera och sportläget gör en hel del skillnad i karaktären.

Nån annan med känsliga öron kanske har några åsikter om ljudnivån i en automatare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.