|
|
|
|---|---|
|
Jag har de senaste åren kört E30, men bytte i våras upp mig till en 325i E36. Nyare bil med allt vad det innebär, och jag är i stort sett nöjd, om det inte vore för vägegenskaperna. Bilen är ju så understyrd så man nästan kan tro att den är framhjulsdriven! Jag är lite orolig över hur det skall bli inför vintern. Jag har tidigare kunnat roa mig kungligt och utnyttja bakhjulsdriftens största fördel, men hur blir det nu? Jag förmodar att det går och köra på bredden med E36 också, men jag skulle vilja ha den lika lättmanövrerad som E30. Finns det något enkelt sätt att få den lite mer överstyrd? Jag antar att det bästa sättet vore att ändra på hjulvinklarna bak, men det är väll egentligen inte mycket man kan justera? Det jag är inne på är att fixa det med exentriska bussningar eller liknande. Är det någon som har tips? | |
|
Börja med att kolla så att allt står rätt till med din bil, så att den inte är mer understyrd än den ska vara. De två E36:or jag har haft har varit nära nog neutrala. Visst är den aningen understyrd utan pådrag eller uppsläpp, men det är ju väldigt lätt att välja graden av överstyrning med gasen. E46 däremot tycker jag kräver lite mer övertalning för att gå sidledes. Det är nog så att 3:an blev mer understyrd för varje generationsskifte. Kanske är det för att jag kör E46 ibland som jag tycker att E36 är neutral. Nåja, hoppas inte E90 är mer understyrd än E46 i alla fall. Annars går det säkert att hitta på något tok med de bakre hjulvinklarna om man vill. Toe och camber är justerbart på E36. Testa mindre negativ camber kanske? Ett annat ganska enkelt sätt att mixtra med balansen är ju att byta krängningshämmare. Kom på att mina E36:or kanske blivit mindre understyrda av den 30mm sänkning jag haft på båda. Den reslulterar ju i något större negativ camber i fram. Har din bil standardchassie? |
|
| Jag är faktiskt inte helt säker på saken, men jag tror inte att bilen är sänkt. Jag vill helst inte sänka den heller, om det finns andra sätt att ornda till väghållningen. Går det att ändra både toe och camber i bakvagnen alltså? Då måste bakvagnen vara betydligt mera avancerad än på E30, där gick inte någonting att justera bak. Förutom med ecentriska bussningar då. | |
|
Jag håller inte med om att E36 är understyrd, inte heller är E46 understyrd. Jag har kört bägge en hel del på bana och E36 skulle jag kalla överstyrd, medan E46 är mer neutral. På Knutstorp och Gälleråsen släpper E46:an lika gärna fram som bak, det beror på lastväxel, kurvradie, spårval, etc. Kort sagt, jag vill nog mena att E46 överstyr eller understyr beroende på hur den körs. Bilen är tämligen neutral och svarar väl på vad föraren gör. Dessutom är den välbalanserad. E36 var mer benägen att släppa bak och hade dessutom mer bekymmer med hjulspinn på inre bakhjulet. Jag har haft tres stycken E36, och kört alla på bana, ingen har varit understyrd i den miljön i alla fall. |
|
| Grövre krängningshämmare bak kanske kan göra susen om du vill ha överstyrning för jämnan? | |
|
E36 är kanske inte så mycket understyrd som vissa andra bilar. Men den är heller inte så mycket överstyrd som E30, och det är så jag skulle vilja ha den. Tack för förslaget om krängningshämmaren, det skall jag kolla närmare på. |
|
| E30 är antagligen lättare bak, vilket gör den mer benägen att bryta ut i sladd vid gaspådrag. E36 (och i än högre grad E46) trycker i många lägen ut framänden vid gaspådrag, speciellt i låga farter. Hårdare attack i ingången av kurvorna, samt ett mer banmässigt spårval, ändrar på detta. | |
parolof |
tycker min coupe´ är hyftast neutralstyrd, kan absulut inte säga att den är understyrd |
|
Gammal tråd men kvarstående problem =) Hade en E36 318is Coupe med m-chassie + aggresiv sänkning där fram innan, numera en E36 325a med standardchassie. Nockenwelle, banan är kanske inte rätt att jämföra med, på relativt långa/snabbare kurvor(som banor oftast är uppbyggda av jämfört med småvägar) där man har råd att justera bilen med gasen så tycker jag E36an beter sig som sagt, från neutral till överstyrd. Men i tighta små rondeller eller liknande så understyr den. 325an med standardchassiet understyr väldigt tidigt, jag får nästan tipptåa mig fram i rondeller om jag inte vill att den ska gå brett. Jag behövde bra mer fart i 318is innan det hände, mycket beror väl på lättare nosvikten samt aggresivare camber! Jag kan lugnt säga att min sketna föredetta framhjulsdrivna audi coupé från 90 har högre kurvhastighet + i grunden mindre understyrd än en standard E36. Lite synd, men ska fixa nytt chassie/nya bussningar/ nya krängare under året, hoppas de råder bot på problemet, att få en aggresiv camber på en E36 innebär ju tyvärr en aggresiv sänkning. // MVH Jocke |
|
|
Och förresten, det är väl alltid trevligare att få en mer överstyrd bil genom att öka grepp fram istället för att minska det där bak.... // MVH Jocke |
|
|
I låg fart tycker jag att alla de nåmnda modellerna har problem med alltför kraftig över eller understyrning, beroende på hur bilen hanteras. Det är svårt att köra dem neutralt. Jag vet att en del ägare av M3 E36 har bytt plats på topplattorna på fjäderbenen fram för att få mer negativ camber. Jag vet inte om det tricket bara fungerar på M3, eller om det kan tillämpas även på andra E36, men om det är möjligt så kan det vara värt att pröva. |
|
|
Tricket att byta plats på topplagringarna funkar bara på M3. Det andra populära ful-tricket är väl att fila upp de övre hålen där fjäderbenet sitter i spindeln, fast det blir lite svårt att justera med precision. Justerbara topplagringar finns ju, och det är nog det bästa om man vill kunna justera camber. |
|
|
Man kan höra med Millway: Länk Jag köpte ett par topplattor till min E90, vilket gav mer negativ camber och tillsammans med en fyrhjulsinställning gav det väldigt bra resultat. |
|
|
Förresten, jämförelsen med bana är nog ganska relevant. Många kurvor på svenska racerbanor är lika tajta och knixiga som på småvägar. Knutstorp är ett bra exempel. Gelleråsen har flera sådana kurvor också, t ex avsnittet från Trösen och genom esset. Ejes kurva samt hårnålen är också exempel på långsamma kurvor på Gelleråsen. Om en 325i E36 går långsammare och mer understyrt genom kurvor (i alla fall i farter över 50 km/h) än en Audi 90 måste det vara något som inte står rätt till med 325:an (eller möjligen förarens spårval). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.