AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.219

Såld - eller inte?

BraMotorVerkstad
Hm, det är några personer som - när man pressar dem lite - svarar att bilen just blivit såld. Några dagar senare står annonsen där igen, som ny. Även på Powerbörsen.
Jaha?

///Micke
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Då är du med all säkerhet för frågvis och prutar över telefon... Tror inte det finns någon säljare som är särskilt villig att göra det över telefon... Då säger de att bilen är såld.. enklast så... å så blir de av med dig oxå...

Inget illa menat..

// Erik

----
No real power -just KCR :)
BraMotorVerkstad
Erik: Nej, Jag har inte prutat någonting. Däremot undrat om det går att ta en bil till Motormännens testcenter eller jag har frågat om varför en bils reg.nr inte återfinns i bilpriser.se nummerregister - jag måste nämligen ha numret för att kunna fråga på försäkringsbolaget om premien. ("Svaret kan bli att bilen är just intagen, men att jag kan fråga på ett annat nummer "för den bilen är likadan".)

Svar på Mickes något tomma fråga avstår jag från.
Heinz_Keller,

att det inte finns någon som är villig att förhandla pris över telefon stämmer inte, förklarar man bara att man bor 30 mil ifrån säljaren eller dyl brukar det gå bra. Vore vansinne att åka i blindo med ett pris man inte är villig att betala. Låter i ditt enskilda fall mer som att de inte är intresserade av att ge ut regnr för att den kanske inte är registrerad eller att de inte vill ha den Mtestad av någon anledning.

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Det är nog snarare såatt säjaren får kalla fötter när duvill undersöka bilen lite!! Kanske inte har riktigt rent mjöl i påsen...
"billig vid snabb affär" brukar det ju stå..

E46 fantast!!Inne på min elfte för tillfället..Och fler blir det :-)
BraMotorVerkstad
Jojje, vad gör du med dina E46:or? :-)
Heinz_Keller:

Jag har aldrig träffat på en auktoriserad bilhandlare som inte är villig att diskutera priset över telefon. När jag nyligen köpte min 320 på BMW i Uppsala (70mil hemifrån) gick det alldeles utmärkt att pruta i telefonen. Kom slutligen överens om ett slutpris efter några telefonförhandlingar, jag åkte upp och tittade/provkörde bilen och köpte den för det överrenskomna priset. Smidigt och enkelt för båda parterna.
Jag förstår mig inte på de individer på detta forum tycker att det är något fel med denna strategi, och varför den inte skall gälla vid privat försäljning. Har aldrig fått en rimlig förklaring till det heller, antagligen för att det inte finns någon :-)

Bra_Motor_Verkstad: I dessa fall tror jag det snarare beror på det som Simon nämner. Om man inte är villig att ge ut regnr eller chassinummer är det bara att leta vidare, en av fördelarna med att leta begagnad BMW är det enorma utbudet vilket gör att man inte behöver befatta sig med de oregistrerade bilarna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
parolof
står fast vid min åsikt om att man inte kan pruta på en bil man sett live, några foton ger bara en uppfattning om skicket. En sak är väl att fråga på tfn om han är beredd att förhandla om priset eller inte, särskilt när det är långt att åka till säljaren
parolof
"man INTE sett live" ska det vara:-)
parolof:
Som säljare har du ju alltid rätten att inte sälja?
Om du har en välvårdad bil som du vill ha en viss typ av köpare till så får man helt enkelt invänta en sådan.
Geografiskt avstånd skulle få även mig att se över möjligheterna till ett lägre slutpris (om jag tycker att priset är lite högt från början d.v.s) redan via telefon och bespara mig att slösa bort tid och pengar i onödan.

Mvh,
/Wille
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det gäller att skilja mellan att pruta och att lägga bud.

Med pruta menar jag att säga "Är du bered att släppa bilen för 65.000 om jag kommer i helgen och bilen är så fin och felfri som du beskrivit den?"

Detta förfarande har funkat utmärkt för mig i många bilaffärer.
Både när jag köpt och sålt bilar.

Däremot har jag nog aldrig sagt typ "jag tar den för 65.000:-" om jag inte sett bilen innan. Kanske skulle kunna göra det om det rörde sig om en 5000-kronors bil eller om man känner säljaren väl.
BraMotorVerkstad
Björn B, ett bra inlägg, tycker jag. Iofs kan det vara knepigt att göra affär med en vän (eller bekant).

"Att lägga ett bud", som du uttrycker det, är ett mer sympatiskt uttryck än att pruta.

Men - egentligen - det handlar inte bara om att pressa priset även om det tycks ha uppstått någon slags kultur att plussa på 15-20% utöver det priset man är beredd att släppa bilen för.

I det ideala fallet (i min lilla orealistiska värld) sätter köparen ett rimligt pris varefter kunden letar fel som kan medföra lägre pris.

Att dra iväg med bilen till Motormännens testcenter borde kännas skönt för både den seriöse köparen och den ärlige säljaren.

Men, nu finns det ju annat folk också. :-(

BraMotorVerkstad:
Jag kan tänka mig att anledningen till at folk säger att bilen är såld, efter att du pratat en stund med säljaren kan bero på följande saker:
* Du uppträder och pratar oseriöst
* Du är en "snackare" som egentligen inte är intresserad av bilen
* Du inleder samtalet med att pruta
* Säljaren uppfattar dig som nojjig och nyfiken när du bara pratar om m-test, reg.nr, fel m.m, och vill inte göra affär med dig eftersom det förmodligen skulle innebära en massa problem efter avslutet.

Ta inte detta för personligt, men jag kan tänka mig att något av ovanstående stämmer eftersom varken jag eller någon som jag känner blivit behandlade som dig av någon som har en bil till salu.
BraMotorVerkstad
Rolex, enligt min egen bedömning platsar jag inte i någon av dina fyra exemplifierade kategorier.

Men, visst manar händelsen till eftertanke, nu när du säger att du aldrig hört fenemenet tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.