|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var inne och skulle boka servicetid idag till 528:an,det var dags för INSPII..5000 !!!! Det får du f*n en bil för !! Vad bör man betala för den servicen hos en "annan" verkstad ? Bara så jag vet så att man inte åker på nån bondlurk som fixar det "för billigt" Är det nån som vet nån bra verkstad i Halland (Halmstad) som kan hjälpa mig ? Tack ! // Filip | |
|
Har du kunskap så gör det själv. Jag servar alltid mina bilar själv och anser att det blir bättre än på verkstad. Sen kostar det ju inte mer än delar och tid så då kan man ju pyssla om sin "pärla" lite oftare istället. |
|
|
vad jag hört så ska bara materialet till Inspek 2 kosta ett par tusen.. så 5000 verkar inte vara såå jättemycket iaf? :/ |
|
Gemini__ |
5000kr för en "Inspection II" låter väl helt OK? Allt beroende på vad som ingår, givetvis. Kan tyvärr inte tipsa dig om en annan verkstad. Mvh: Thomas |
|
Brukar inte Inspection II ligga runt 8000:-? I alla fall beträffande E46! ------ Länk Länk |
|
|
Farsan betalar ca 3500kr för sina inspections hos en auktoriserad BMW handlare(523i-97),någon hundring diffar det väl mellan I och II.. Mvh Janne. |
|
|
Ja..asså det han snackade om va att dom kollar är elsystemet sen byter dom oljefilter, olja, stift, kupefilter..känns som att 5000 k är lite saftig för denna operation. Jag har varken lust eller tid till att göra det själv. Inspetion 1 skulle kosta 1500 spänn..lite saftigare än 2:an men av en anledning..1:an e ju bara olja filter o dyl |
|
|
Nja...Denna service som går på ca 1500-2000kr är en s.k. oljeservice,dvs dem byter motorolja+oljefilter. Mvh Janne. |
|
| okej.. jag fattade han fel då. Man lär sig alltid nåt nytt ! | |
|
5000 låter rätt normalt i mina öron. Tror en Insp 1 ligger strax under 3000 men det var något år sedan. Att serva en Volvo är inte billigare. 4000-mila servicen som är en mindre service gick på 3500kr. Nu är det dags för 6000-mila service på V70'n och den lär kosta betydligt mer. ___ //Ulf |
|
| Kollade priset idag hos Perre i Huddinge. Insp I ca 4900:- (tror jag) Insp II 5400:- (vet jag) . De gör den riktigt grundlig, det är värt pengarna hos dem. Tändstiftsbyte, fler punkter än I:an, plockar isär bromsar och smörjer upp den mm. Har fått tid på tisdag nästa vecka. | |
andha45 |
Jag tror inte 5 000,- är på något sätt orimligt, åtminstone inte jämfört med vad servicekostar på andra märken. PÅ 10 000 mil (fr o m årsm. 99): oljeservice ca 2 500 mil: 1 500-2 000 Insp. I: 3 500-4 000 vid 5 000 mil oljeservice ca 7 500 mil: 1 500-2 000 Insp. II: 5 000 vid 5 000 mil Detta blir totalt ca 12 000, vilket är 1,20/mil och skulle jag tro billigare än många andra likvärdiga bilar såsom Saab 9-5, VOlvo V70/S80, audi A6, P 607, Mercedes W210/W211... |
| När jag skulle göra 12000mila service på min tidigare 9-5:a så ville saabverkstaden ha 7800:- | |
|
Jag kollade med en verkstad i Örebro ang insp II till min 540. Han skulle ha 2000kr eftersom det bla innebär tändstiftsbyte.. - Inte mer? sa jag, pokerfejs som man är.. På BMW kostar ju bara ny olja 1500 - 2000 spänn vid byte! - Ja men de kör ju med sån där svindyr superolja, säger han lungt Jag använder Shell Helix bla bla bla, det är en bra, godkänd olja alldeles utmärkt att ha i BMW också men jag tar inte ens hälften/liter mot vad BMW gör. Nu vet denna kille inte hur man tar betalt men låter inte det lite väl billigt istället? Bug |
|
|
Tjena! Tänk på att timkostnaden kan variera kraftigt på verkstäder. Har man hög hyra, i Stockholm tex måste man ta betalt för att få det att gå runt. Där tror jag den stora skilnaden kan ligga. Det finns verkstäder som tar 420 i timmen och de som tar 1000 i timmen... Markis |
|
|
Så var ju fallet när någon motortidning (TV?) kollade servicepriserna på olika märkesverkstäder. När det gällde SAAB och Volvo så det verkstäderna i Stockholm, Göteborg och Malmö som låg i topp prismässigt. ___ //Ulf |
|
andha45 |
bug, jag tycker det låter väl billigt. Tändstift kostar ca 130 kr/st. Olja åtminstone 80 kr/l (150-200 på en dyr verkstad). Sedan tar det 3-4 timmar att göra en INsp II så jag tycker det verkar orimligt. Antingen tillkommer typ olja eller så fuskar han/hon med något. |
|
andha45, då kanske 2000 bara är materialkostnaden , det låter ju vettigare. Är det någon som har papper på vad som ingår i de olika Insp I och II? Bug |
|
|
Jag tror jag ska åka till Örebro nästa gång. Attans va billigt. Vad var det för firma bug? |
|
|
fluppen: du kan ju kolla med Jarls i helsingborg, inte så himskans långt för dig att åka, då spar du 1500:- iaf. Jag har aldrig haft kontakt med dem, men jag vet att de har nämnts flitigt här på forumet. Gör en sökning om du vill ha lite referenser. Hemsida: www.jarlsbilservice.com |
|
|
Firman är Nya Bilservice på Örnsro. Han har dock inte mjuk- och hårdvara för att läsa felkoder etc men servar ett antal BMW och kan då göra alla praktiska bitar. Han är grymt billig och gör ett bra jobb (Har använt mig av honom ett flertal tillfällen men då inte med BMW). Han har inriktiningen att göra servicar och enklare jobb som inte kräver dyr specialutrustning. Det gör att han håller ner sina kostnader på ett minimum och vi kunder får ett lågt pris. Nackdelen är att han inte kan anlitas för alla jobb utan man då måste vända sig till större firmor. Bug |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.