AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
891

Funderingar inför vinteravställning

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är min första bil som jag ska ställa av under vintern,och har inte riktigt koll på dom åtgärderna man behöver göra för en avställning...
Bilen ska stå i ett kallgarage under hela vintern,va behövs göras?
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Ett väldigt väldebaterat ämne. Använd sök funktionen!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kolla i bilens instruktionsbok, där finns tips om vad man ska göra när bilen står mer än 3 månader.

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Haas:

Byt oljan (+ filtret) innan avställning så slipper motorn massa aggressiva restprodukter under vintern.

Ta gärna bort batteriet så blir det svårare att sno bilen om du bor i ett sådant område, rengör och ladda upp batteriet i 2 dygn och låt stå inomhus tills våren dyker upp. Ladda gärna batteriet 1-2 dygn innan du ska sätta in den i bilen igen.

Mvh
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
+ tanka fullt så att du slipper kondens i tanken? Ang. oljan så har jag för mig att BMW rekommenderar motsv. inspektion 1 efter avställning enl. instruktionsboken.

/M

Min bil:
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
La upp denna tråd pga av saknad inst.bok..

Okej,byta olja och ta bort batteriet,men hur viktigt är de att ha full tank då?
Är de några skillnader som brukar gälla mellan varm & kallgarage?

Jag tänker gå på skroten och hämta fyra gamla rostiga plåtfälgar med skrotdäck som bilen får stå på under vintern.
Dels så får hon inte platta fötter och dels så går den att flytta kort OM det skulle bli nödvändigt.
Samtidigt är det lättare att göra finfälgarna riktigt fina när dem inte sitter på bilen. :-)

///Micke
Touringklubben: Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo,de e klart att vintersulorna åker på när den är avställd..
Men kan fälgarna alltså tryckas ihop lite grann om dom står några månader på samma ställe?

Men de här med att byta olja innan man ställer av den,måste man inte byta oljan igen då innan man tar ut den igen till våren? eller håller sig oljan bra där nere i sumpen? :)
Det är inte fälgarna som ändrar sig utan däcken.

///Micke
Touringklubben: Länk
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Byt olja som sagt!!!o filter det är viktigt.. o tvätta bilen jätteren o fin!! MVH Micke
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Om bilen är gammal och har den gamla typen av AC, bör du också starta upp bilen och låta den gå 5 minuter med full AC på, en gång i månaden, för att inte slangarna skall torka ihop under vinterförvaringen.

Full tank är viktigt för att undvika kondens, och senare rost i tanken.

Har du kallgarage se till att frostskyddsmedlet är OK, annars äringen skillnad ur förvaringshänseende.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tar upp den här gammla tråden igen då.

Undrar lite över AC:n...är ju rekomenderat att man ska köra den 1 gång i månaden,men kör man den ungefär var 7:e vecka är de väl ingen fara igentligen?

Va är de för skillnad mellan "äldre" och den "nyare" typen av ac då?
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Nej, en gång i månaden eller var 7:e veckan kan knappast spela nån roll.

VAd jag menar med nyare och äldre är kylmediet, på gamla typen var mediet freon, på de nya är det nåt annat som är mera miljövänligt.

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.