AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.585

M51-motorn, pumpbyte, hur lång tid från symptom till åtgärd?

a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Hej på er!

Dessvärre har jag börjat förnimma de klassiska symptomen på vacklande insprutningspump. Vi har startsvårigheter vid varm motor, i synnerhet vid låg bränslenivå i tanken samt lömskt småryckig gång vid färd utan belastning i "lock-up-läget".

Förpumpen i tanken är bytt, alla filter likaså.

Jag har fått en offert av den förträfflige dieselmeken i Jönköping om 13.000 kronor + moms för pumpbyte samt spridarrengöring, en offert som säkert är rimlig och korrekt.

Min fråga lyder, hur länge kan man köra med begynnande dålig pump innan det oundgängligen blir dags att byta? Tar motorn eller drivlinan skada av det här ryckandet? Blir motorn onödigt belastad eller "snedsliten" på något annat sätt?

Bakgrunden till frågan är att det suger i "snåltarmen" och att jag gärna vill utvärdera till efter vintersäsongen med att antingen låta vår Smålands-mekaniker utföra sitt värv eller att byta till en annan bil.

// Lars Olofsson

" Framdrivning och styrning kan inte åläggas samma hjulpar"
Du har ju en -96:a!
Om den är fräsch (ut-/invändigt + motor) och gott utrustad tycker jag att du ska ge den fina bilen en ny pump, vare sig det är gratis eller kostar pengar!

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Har just bytt pump på min. Köpte utbytespump från Vege och boschverkstad fixade bytet. Kostnad ca 12000kr. Hade inte samma symtom som du mer än att bilen var svårstartad varm oavsett mängd i tanken. Efter pumpbytet funkar det perfekt.

a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Jag resignerar...

Igår fattade jag ett beslut, idag har jag förbundit mig att rätta mig efter mitt eget beslut.

Jag funderade allvarlig på att byta bil, då gärna en E39 525 tdsT, en Audi A6 Avant tdi eller en E39 530d tdsT, men jag slog detta ur hågen när jag insåg hur mycket mer pengar det skulle bli fråga om. Lägg till detta rostproblematiken och BMW "good-will-gräns" om 6 år, så faller resonemanget.

Istället, då jag tycker att E34 är en av de vackraste konstruktioner som BMW har tagit fram, så blir det pump- och spridarrenovering av maskinen, trots att jag fick mothugg angående kvaliteten på VEGE:s renoveringspump (istället rekommenderades BOSCH original, 12.700:- + moms).

Nu är frågan, kan jag i tds:en peta in någon mer utrustning, såsom t.ex. anti-spinnsystemet och elmanövrerbara komfortstolar, eller sätter kabelhärvans utförande stopp för sådana tankar?

Sedan tidigare har jag stoppat i stor färddator och farthållare, men ju mer "utrustningskomplett" jag kan få den här bilen, ju gladare blir jag.

// Lars Olofsson

Då du har ZKE-elen så är begränsningarna små. Det mesta är färdigdraget, men inte funktionerande pga avsaknad av knappar/motorer.

Någonstans här i etern ska det finnas en lista på optionskoder, men jag vet inte riktigt vart.
Sökord du kan prova med är: utrustning, ErikW, optioner, E34, antispinn, elstolar, koder, lista.
(ErikW vet "bergis"...)

Ett annat alternativ är ju att kolla de allra dyraste E34:orna på PowerBörsen och kolla vad de har för utrustning, samt även i galleriet.

- Men jag kan ju ha fel!

a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Jag vill bara berätta att jag är oerhört nöjd med pumpbytet! VEGE:s renoveringspump har givit min bil ett nytt och härligt liv.

Tillsammans med KCR:s effektbox så seglar jag nu fram på landsvägen i 110 km/h utan att i princip höra av motorn (ca 1700 rpm) och bränsleförbrukningen har genomgående sjunkit med ca 1 dl/mil. Blandad körning är nu 0,78 l/mil och landsväg konsumerar 0,6 dl/mil (automatlåda).

Det känns skönt att vara lite nöjd ibland!

// Lars Olofsson

Jäklars...
Har alla automatisar så lågt varv vid 110?
Manuell ligger på 2500...

- Men jag kan ju ha fel!

Nja det verkar konstigt, jag har ca 1600 vid 90km/h

a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Jag kontrollerade lite extra vid dagens färd till arbetet och får fram följande ungefärliga värden:

ca 90 km /h = 1550 - 1600 rpm
ca 110 km /h = 1750 - 1800 rpm (mycket bränsleeffektivt varv, ca 0,6 dl/mil)
ca 130 km /h = 2000 - 2100 rpm (klart sämre "bränslevarv", ca 0,72 dl/mil)

Jag kanske har något fel på min bil? Jag har ju tidigare anklagat den för att "rycka" vid färd i högsta växeln (som väl egentligen är en elektrisk överväxel?), då farten ligger på normala svenska landsvägsfarter med de "låga" varvtal som det för med sig för motorn. Nu får jag en aning om att min bil måhända är "felkonfigurerad" och att det kan vara det som är en delorsak till de tidigare ryckningarna?

Ryckandet vid färd på "låga" varv i högsta läget har under alla omständigheter blivit mycket lindrigare sedan pumpbytet.

// Lars Olofsson

a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Har nu kört ca 1.000 mil sedan pumpbytet och nu har till min stora förvåning och ilska de förbannade ryckningarna vid färd i "lock-up-läget" (låga varv, t.ex. 100 km/h) börjat komma tillbaka!!

Grrr...!!!

Vad är detta för elände?

Tankpumpen är kontrollerad och den är fortfarande hel. Tomgången är perfekt och motorn startar direkt och som en dröm - pigg och jämn vid gaspådrag. Automatlådeoljan har bytts ännu en gång, filtret bytt. "Inspektion II" nyligen genomförd (därav automatlådeoljebytet).

Mätarställningen är nu 29.531 mil så det kanske är ett rent "slitage" någonstans i drivlinan som gör sig påmint?

Av vad som "diskuteras" i ämnet här på forumet återstår för min bils del två åtgärder som jag ännu inte provat, nämligen "backventils-hacket" på dieselreturen och "spridarrenovering".

Backventilshacket förstår jag inte riktigt vad det går ut på och spridarrenovering låter väldigt kostsamt. Tycker ni att jag trots allt skall genomföra de här åtgärderna eller får jag acceptera rent "slitage"?

Det känns lite surt nu när jag snart lagt ut bortåt 35.000 kronor på reparationer, underhåll och renovering på bilen sedan jag förvärvade den i januari i år. :|

// Ledsen e34 /M51-ägare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.