AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.989

Har lättat min M5 e34!

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Var och vägde bilen nyss och skalan stannade på 1360kg!
Är väldigt nöjd med det resultatet efter alla mina nedlagda timmar av sökande efter onödiga detaljer :)

Det jag tagit bort är:
inredning (endast förarstol kvar), taklucka, onödiga detaljer i elsystemet, luftpump, ac (ersatt med lilla värmepaketet, asfaltsmassa i kupén och skuffen, c-lås, elhiss, elspeglar, samt nåt annat som jag inte kommer på.

Men det finns ännu fler kilon att tjäna om man skulle ta bort:
Underredsmassa, onödig plåt i dörrar, skuff och huv, hålborra ramen till stötfångarna, innerskärmar, täckplåt, nytt avgassystem (mitt är original och det är riktigt tungt), kanske byta ut huv och annat till glas- eller kolfiber.

Har själv aldrig kört en original M5 E34 då jag köpte denna krockad, men skulle tro att det gör skillnad både i 0-100 och 100-0, framförallt bromsarna känns otroligt bra, man stannar direkt :)

Någon som förresten vet vad en original M5:a med stora kliman och eltaklucka som enda extra utrustning väger?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bara bra att komma ner i 1360 kg. De är ju ganska tunga original.

//Schnitzer
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Låter ju som en riktig racer det där :)

Du har alltså kommit ut på landsvägen med denna vagn?

Färg o utseende vore ju kul så man iaf kunde "dra fram en hälsning" vid något möte :)

Tyvärr inga exakta uppgifter på vikten du funderade på..

Mvh Janne.
Tjänstevikten ligger väl på cirka 1795kg original?

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Vet du ungefär vad Luftpumpen och AC:n väger skillt? Om du utför allt du säger så tror jag du närmare dig 1200kg. Trodde fan aldrig man skulle slippa så lågt ner på en E34:a M5:a. Har själv som mål att nästa sommar väga in bilen på 1500 utan att mista all komfort och ljudisolering. Då du tog bort takluckan, vad ersatte du den med? Går det att få det snyggt?

I registerutdraget står det att min väger 1710kg. Den har ganska lite utrustning.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Bilen är massor av färger och ser rätt färjävlig ut, men den är besiktad och skattad och fullt körklar! Har bytt hela vänstersidan så där är den vit, men originalfärgen är sebringgrau.

Gällande takluckan så skulle jag aldrig utföra den operationen på en bil som man är pedant gällande utseendet för det är riktigt svårt att få bra, nu är min bil rätt småbynglig over-all + att jag bara skulle ha bort takluckan pga att det inte passar i en rejsig inredning :)

Men det jag gjorde var att jag åkte på skroten och kapade lös främre biten av taket från en E34 UTAN taklucka och sen punktade jag fast den. Men ska det bli 100% så måste man vara fruktansvärt noga då man mäter in biten då taket är välvt både i sidled och längsled, jag hade inte tillräckligt med referenspunkter för att få det 100% men om man skulle lämna in bilen för lack och en riktig slip och spackelkung skulle förbereda taket innan så tror jag inte att man skulle märka nåt.
Ok, det var som jag gissade då. Du har inte vägt pumpen, ac:n och förarstolen skillt så du vet vad dom väger?
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Nä, men om du har rätt version av ETK så tror jag man kan kolla vad varje enskild del väger där.
låter som ett grymmt bygge.....ska du göra nåt med motorn..trimma upp den lite eller
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Nja, tyvärr så tror jag att jag blir tvingad att sälja bilen då jag ska bygga hus. Men det är egentligen inget bygge utan bara en original M5 som jag köpte krockad och har bytt ut all dålig plåt på och till slut besiktat. Den är helt original i motor/drivlina.

Men om det fanns mer tid så skulle jag vilja smacka in bur, en recarostol, riktig väghållning och 4 st r-däck så att den verkligen får bekänna färg :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.