AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.278

328i -95 prisbild och brister/förtjänster

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag ska åka och titta på en 328i -95 med 15k på mätaren. Bilen är helt original, vilket är sällsynt då de flesta i mitt tycke är så osmakligt kittade med skräp att man mår dåligt. Pris: 55 000kr
Är det ett bra pris?

Jag vet att om man söker här på siten så vill de flesta ha 70-80 för sina 328:or, men det biter inte på mig. För de pengarna får man fräscha e 39:or. Jag tror inte de är värda de pengarna alls. Åsikter, har jag fel?

Bilen ska vara svensksåld med två ägare, klimat och farthållare men inget skinn eller antispinn.

Jag har sökt lite men frågar iaf, vad ska jag titta efter för dolda fel? Köra och titta kan jag, men vad för smällar kan man missa vid en provkörning om man inte anlitar verkstad eller är en sådan själv (vilket många här bevisligen är...)?

Bilen skall vara bruksbil för så väl vinmterkörning som längre resor för två personer. Jag tycker 328:an verkar vara en god kompromiss om man inte har råd med nya 330i. Hur är de att äga och skiljer sig 95:an från de senare? Jag vill minnas att motorblocket fortfarande gjöts i järn då, eller?

Ja, hjälp mig innan jag gör felköp folk.
Hej!

Då det är en svensksåld bil och den har rullat 10 år i vårat saltade vinterslask så är det nog rost man ska leta efter först.

En välskött 328 E36 är en underbar bil med hyffsad ekonomi, förutom försäkringspremien som är ganska otäck om man är i riskgruppen. Fast skall man ha den vintertid hade jag nog valt en med antispinn funktionen ASC+T...det räddade mig i många hala uppförsbackar!

Jag sålde relativt nyligen en bil som passar in på dina krav förutom att den hade ASC+T, fast det var en 96:a. 2 ägare innan mig, fullservad på BMW + dokumenterad...
Begärde först 69kkr på Blocket, ingen respons efter 1 månad. Sänkte sedan priset till 62kkr och bilen blev såld efter ett par dagar för 61kkr. Så ett pris på runt 50-55kkr känns rimligt för en 95:a.

Min var svensksåld och hade rullat nästan 17kmil i sverige men hade ingen rost alls. Just 96:orna har förbättrat rostskydd, bl a galvaniserad kaross jämfört med 95:orna. E36 är en gammal bil idag, trots vad många här på forumet påstår så saltas rejält även i tyskland och centraleuropa, och när jag letade E36 för några år sedan märkte jag ingen skillnad vad gäller rost på året-runt körda importerade vs. svensksålda E36.

Kolla rost på bakluckans nederkant samt i bakre hjulhus. En vanlig orsak till rostangreppen där är faktiskt felaktigt inställda "stötdämpare" till bakluckan som ger ett långvarigt slitage på luckans nederkant. På bakre hjulhusen är oftast stenskott som på sikt orsakar rostangrepp.

Kolla kliman så det kyler ordentligt, kolla bussningar i bakvagn (klonk i gupp) samt spindelleder. Spindelleder och bussningar brukar hålla ca 10kmil. Vissa har läckande styrväxel (dyrt, kostar ca 10kkr att fixa).

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Tack för er input. Jag instämmer ang. ASC+t, men det verkar tufft att hitta just kombinationen originalskick + 328e36 +ASC+t inom vettigt prisspann.

Det bekymrar mig lite att man bättrade på rostskyddet till 96. Var 95:an mycket mer rostbenägen? Ägaren hävdar att det inte finns någon rost, men det är ju så klart ett relativt uttalande. Frågan är hur mycket det motsvarar.

Styrväxel, kan man kontrollera den utan att uppsöka verkstad?

Alternativet som jag ser det är att lägga på 10-20" och handla en 528i. Men det känns som en tyngre och tradigare bil som ständigt skuggas av 530i som ju verkar vara en fullträff. Jag behöver egentligen inte så stor bil. Svårt detta, man får väl åka och titta iaf.

Har inte kört 328:an, men mina 535:or och mor o fars 523 känner jag till. Hur relaterar de prestandamässigt och i körglädje? Jag har fått intrycket att det är en av körglad sak.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...har heller ingen erfarenhet av 328:or eller ens E36:or med fyror :)...MEN,om JAG skulle leta efter en 328:a så skulle mitt första krav vara diffbromsen...Finns igen dylik så får det nog vara.

Du som har en E28 535 vet ju hur kul det är :)

Mina intryck är att diffbroms är en relativt sällsynt sak på 328:or...kanske har fel där..

Mvh Janne.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Håller med Kristoffer_L ang värderingen 50-55 kkr känns rimligt.
Ol
156
Old
328i -95
Man får vad man betalar för. Jag köpte min bil förra året och då hade den gått 8300 mil, sv-såld, samt två ägare. Bilen var i absolut toppskick, ingen rost, fullservad på BMW och helt original, så som jag ville ha det.. Men jag gjorde ändå ett M-test för att vara 100% säker. Det enda som kom fram där var att ac-remmen var lite sprucken, det var allt, resten var helt perfekt, så jag köpte den.

Nu efter 1 år så är bilen fortfarande i topp skick med 9600 mil och har inte stöt på ett enda fel. Tycker att 328:an är en mycket komplett bil och jag är väldigt nöjd med den.

Angående motorblocket så är den inte i järn, utan i aluminium.
Prestandan kan man inte klaga på heller, 193 krusar känns mycket mer när motor få sjunga sin sång.

"En gång BMW, alltid BMW"
Bilen: Länk
ji
729
jigga
428i coupé -2014
50 - 55 000 :- är mycket billigt för en 328 om du frågar mig. Tittar man på 325:or 92-94 t.ex. så kostar dem allt mellan 40 och 70 000 :-. 328:an är en nyare bil med modernare, större och bättre motor.
Håll oss uppdaterade när du har tittat på bilen!
Lycka till!
Padde: ASC+T är ett mycket vanligt extrautrustnings tillbehör på svensksålda 323/328 E36, åtminstone på årsmodell 1996 (blev sedan standard 1997). Rostskyddet är förbättrat på 96:orna, dock tycker har jag inte märkt någon större skillnad mot 95:orna vad gäller rost. Regelbunden skötsel verkar vara viktigare i så fall. Diffbroms är ungefär lika vanligt som originalmonterad navi på E36.

323 E36 är en jättetrevlig bil som jag kan rekomendera med lägre driftskostnader men fina prestanda. Jag hade nog letat 323/328 årsmodell 95-97 och haft fungerande AC samt ASC+T som krav. Svensksåld eller ej spelar ingen större roll, huvudsaken är att servicen finns dokumenterad och att inte för många brukare haft den. Det bör öka sannolikheterna att hitta en bra bil.

Du bör absolut inte betala mer än 65kkr idagsläget för en lågmilare, om säljarna begär uppåt 80-90kkr så lägg istället pengarna på en tidig E46 323/328 som går att köpa för under hundringen efter prutning. E36 är ISKALL på marknaden idag av flera anledningar.

E39 528 känns betydligt mer modernare än 328 E36, säkrare, mer välbyggd och komfortabel. Egentligen ger en tidig 528 "mer bil för pengarna".
Fast 328 har en betydligt högre körglädjesfaktor och om den skall gå som slängbil hade jag valt en sådan. Det är en skön känsla att peta i 3:an med 328 bakom en långtradare och sedan ge järnet.

Om det kommer rejäla missljud när man svänger bilen så kan det bero på för låg servo-olja. Kolla nivån i denna behållare, har man otur är det läckage i styrväxeln om nivån är för låg.

Hoppas det hjälpte en del...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm,ok tack Kristoffer för den infon också..

Ante mig att diffbromsen saknades i de allra flesta fall..SYND,skulle vara en betydligt trevligare bil med denna "lilla pryl" monterad.
Tycker jag iaf..

Mvh Janne.
Janne: Har för mig att diffbroms kostade ca 10kkr från fabrik till E36. Ett ganska dyrt (men trevligt) tillbehör och därför riktigt sällsynt, även till 328.

Är dessutom tveksam på om diffbroms gick att kombinera med ASC+T, som ju blev ett mycket vanligt tillbehör på E36 323/328. Om detta stämmer borde det göra senare E36 med diffbroms ännu mer sällsynta.

M3 E36 (både 3.0 och 3.2) har däremot diffbroms som standard, å andra sidan gick det inte att få M3 med ASC+T.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Körde många år med en 325i cuppe med ASC och det är ett måste på vintern annars beter sig bilen som Bambi på hal is.

mvh

528:Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tycker det är lite skumt att så få E36 vagnar(utan då ASC+T)kryssade för denna diffbroms i utrustningslistan måste jag nog säga...

3-serie vagnarna bedöms ju av alla som roligare än t.ex 5-serien,visst vikten gör ju sitt till(det mesta), men om man i början på nittiotalet köpte sin sportiga 3-serie så borde många valt till diffbroms, trots det lite högre priset(tror däremot INTE att det kostade 10' då)...kanske tänker helt fel nu, men det skulle jag definitivt ha gjort som nybilsköpare(iaf på de motorstarkare i 3-serien).

Trist att det blev ett så litet fåtal som kryssade för detta tillbehör återigen...
Utbudet av tilltänkta objekt blir ju inte så stort isf,för dem som absolut vill ha diffbroms i sin 3-serie E36.

NU däremot tror jag att en diffbroms kostar dryga 10papp för den som vill komplettera med detta via någon specialfirma.
Vet faktiskt inte om BMW tillhandahåller diffbromsar längre...någon?

Mvh Janne.
e3
274
e36328i
328i limo -96
har monterat diffbroms på min 328 och det blev en helt annan bil nu med både asc och broms, kostade ca 13k och jag monterade den själv. den dag jag ska sälja bilen så monterar jag nog tillbaka "tråkdiffen" för man får väl inte ett öre mer för bilen för att den har diffbroms, eller kan det påverka slutpriset?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

e36328i>>>Enligt mitt sätt o se det så skulle det vara ett högre värde på din bil efter ditt ingrepp..ja.

Jag skulle då verkligen beskriva att bilen ifråga har en diffbroms i en annons och sätta ett högre pris än den "normala" 328:ans "riktpris" eller vad jag ska skriva.

Tyvärr så är det kanske så att de flesta inte bryr sig...Men,men..spekulationer nu igen från min sida :)

Ursäkta om jag gjort intrång på din tråd "Padde", men det kanske har varit till lite nytta iaf :)

Mvh Janne.

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Janne--> Inga problem!

Tack Kristoffer och alla andra för input. Jag kanske borde ha is i magen då...men jag är verkligen mån om att bilen är original (fälgar, lackering, fjädrar, ALLT!) och jag ser nästan aldrig några sådana 328i med vettig prissättning. Därför tänker jag kolla upp den här bilen, som visade sig vara en 96:a i bilregistret. Ägaren verkar ha missat det...

ASC+t, den går väl på ABS:ens ringar va? Jag antar att det är mer jobb än att plugga ett par kablar till databoxen att eftermontera den? Rent tekniskt borde det ju vara enheten som saknas, inte hårdvaran så att säga.

Samtidigt gnager 528:an lite med. Det är en förbannat bra bil, men den är större än jag egentligen behöver, och kostar sannolikt mer i drift än en 328 e36. Sen tror jag man får lägga på runt 50% i pris för att få en likvärdig 528i (inte under 70"?).

Nej, det får bli skicket som avgör. Är bilen verkligen enligt beskrivning tror jag det blir köp. Det är ju inga jättepengar, prisraset kan inte bli så enormt om man behåller ett år eller två. Det ger sig. Kom med mer åsikter, on eller off topic!

Patrik
OT
Janne: Diffbroms kostade faktiskt strax under 10kkr som extrautrstning till 320 E36 1992 enligt Teknikens Världs test av "sportiga familjebilar".
Tyvärr kom BMWn ganska långt ner i resultatlistan pga högt pris och relativt klena prestanda.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
För den som av en händelse ville veta hur det gick så är det nya planer. Jag bor i en småstad och vill egentligen flytta, men tjejen och jag har våra jobb och vänner här och det är svårt att röra på sig. Därför är nästa bilköp egentligen lika mycket resesällskap som bruksbil. I det avseendet är en e39 överlägsen, mor och far äger en 523 som är fantastiskt bekväm. När jag ser att 528:or går för 60-70" är det nog ett bättre köp ändå. Eller vad tror ni?

Att säljaren har bilen på kredit och säger motsatsen är också ett minus.

Surt att jag velar så, men tack för era råd, alltid lär man sig något.

Patrik
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag kan själv varmt rekomendera 323 e36! En underbart bra bil! Körde ner den från norrland, till huvudstaden. Åkte ensam och jag hade faktiskt inte tråkigt en minut. Efter att ha ägt 2 st 325:or a lá e36 så överträffade 323:an mina förhoppningar.

Billigare att äga jäntemot 328:an, men visst går 328:an bättre också.

Om jag skulle resa mycket med bilen så är det rätt så som du säger, e39 är överlägsen. Dock tycker jag e36:an är roligare på vägarna.

Det är väldigt svårt att hitta rätt bil (tog mig >7 månader) och jag hade som krav sv-såld, m paket, fin färg, klima, välvårdad osv. Men den dök upp tills slut.

Så ha is i magen, satsa gärna på en 323:a som är en väldigt bra kompromiss! Kan rekomendera denna bil varmt.
Padde: E39 känns betydligt mer modernare och har en mycket bättre fjädringskomfort än E36. Som jag skrev tidigare, en E39 523 ger mycket mer bil för pengarna än en motsvarande 323/328 som är lite mer busbil. 328 funkar å andra sidan utmärkt som långfärdsbil, den går tyst och bekvämt fast vindbruset är högre i höga hastigheter där E39 är knäpptyst.

Om du kan tänka dig en tidig 523/528 med AC utan skinn är prutmånen nästan oändlig i dagsläget, oavsett om det är en import eller sv-såld. Borde faktiskt gå att hitta en sådan för 50-60kkr.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.