AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.732

AC trix för '96 eller senare E36

vet inte om det funkar :)

I'm too excited to inform you about a new discovery that I've made over the last week end. Maybe some of you guys were already aware of that but I wasn't.

If you press the "auto" and the rear window "defrost" buttons at the same time while the car is running, the climate controls display's changes into a data display.

On the left hand side you will see a number between 1 and 12 and on the RHS you will see an other set of numbers. If you press + and - of the climate control, you will see that the numbers on the LHS change between 1 and 12. I couldn't figure out all of the steps between 1 and 12 but I'm sure that step 6 shows the actual rpm and step 7 shows the actual speed in km/h. I also assume that steps 1 and 2 show oil and coolant temperatures. so it is for you guys to figure out the rest. If I'm correct about temperatures, there is no more need for extra gauges. I hope this was something new for you guys as well. I asked about it to my service but they didn't have a clue about it.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Verkar ganska häftigt att kunna se både oljetemp och vattentemp på kliman men jag är tveksam till att det fungerar, ska dock testa :)
funkade det för dig? gjorde inte det för mig!
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Fan vad häftigt, det funkade på min 320iA 1997. & var rpm och 7 hastighet, visar dock inte riktigt samma som den analoga hastighetsmätaren. Skulle vara kul med en lista som berättade vad alla 12 alternativen visar.

För er som inte kan engelska ska ni trycka in auto knappan och defrostern för bakrutan samtidigt, ni som har klima.

Enda nackdelen var att jag inte kom på hur man byter tillbaka till vanligt ac läge, var tvungen att starta om bilen då.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tänk att alla som är uppväxta med playstation och star treak har så svårt att låta bli att fibbla med knappar :DD
Hoppas att climan inte går i baklås av allt knappande, det är inte meningen man ska använda den på detta sätt och gör man fel så kan de kanske bli omprogramering av programvaran.
MB har ett likande sätt att kalibrera sin panel med.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
oj då då kanske man inte ska trycka hej vild på knapparna då eller?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Tror inte man kan kalibrera om den så lät...Och vad skulle man kalibrera, har haft den sönderplockad och det finns inte någon elektronik som är direkt programerbar för något annat.
en sak, har hört att bilar som levereras till varma länder har uppställd ac så att den blåser mer kallluft fortare! vet inte om det är sant eller hur det skulle fungera alls.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Min E-46 ändrade bara Celcius till Farenheit ;)
hur funkar det i andra länder där dom har f, k, reaumur eller rankine då?, eller ändras det automatiskt då man ändrar språk på OBC'n?, hur gjorde du på e46?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag höll in Auto och defroster för Framrutan samtidigt. Kunde dock bara välja mellan Celcius och Farenheit.
Si
765
Simon01
120dM -08
På min bil hände ingenting, panelen är ju bytt en gång men det borde väl inte ha nån betydelse?
e3
274
e36328i
328i limo -96
det funkar på min men jag kan inte se att något mellan 1-12 skulle gå att tyda till temp,hastighet etc. är ju bara en massa olika tal...
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Så här ser det ut Länk
si
58
simonw
316i -97
Här finns mer info: Länk

"Abscence of evidence is not evidence of abscense"
e3
274
e36328i
328i limo -96
synd att inte oljetemp finns för det är ju det enda man saknar...
bra att veta när man kan börja varva max efter en kallstart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.