AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.833

Recaro stol i M3E46

35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Vilka delar behövs för att komma runt airbag problemet när man har monterat recaro stol?.

Om jag fattat det rätt så sitter det endast sensormatta i passagerar stolen,behövs det fler saker?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vill du att de skall funka som vanligt eller räcker det att lampan inte lyser?
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
"Vill du att de skall funka som vanligt eller räcker det att lampan inte lyser?"

Att lampan inte lyser räcker för mig.

Du behöver nedanstående för att airbagen fortfarande ska fungera på passagerar sidan.

65 77 6 921 952 Sensor Mat Passenger
65 77 6 940 191 Control Electronics Seat Occupancy
52 10 8 240 500 Wiring Set Seat Occupancy

Länk

Om du inte vill montera bort bältesspännaren ifrån original stolen så kan du även köpa en ny sådan med kablage.

Länk

Nedan lite bilder på delarna som behövs. Johan har säkert några andra bra tricks och råd också.

/RS2

Länk
Länk

Länk
Länk

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tror det täckte det mesta. :)
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Blir det en 2:a hos SBP om airbaglampan lyser?.

355Hp,

Jag har aldrig fått någon anmärkning men det kan kanske vara värt att kolla upp ändå.

Om man inte vill installera mattan under klädseln på stolen så vet jag de som bara kopplat in en diod plus något motstånd på kabeln.

/RS2
Om man kollar på Bilprovningens hemsida så står det inget specifikt om airbaglampan > Länk
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Var fäster man bältesspännaren vid montering av recaro stol?.
Vilka delar behövs vid montering av recaro stol :
1.sidemounts
2.sliders
3.mounting brackets
4.floor panel, behövs verkligen detta?Om jag har förstått det rätt så säljer recaro inte detta.

I vilken ordning ska de monteras, är det sliders först och sedan mounting brackets eller är det tvärtom?.

RS2:

Härligt med killar som dig, du är som ett vandrande uppslagsverk! =) Får man ställa frågan igen, vad jobbar du med? Nån Konsult av något slag?

Mvh Kimmo.
355Hp,

Vilken Recaro stol har du bestämt dig för? Beroende på stol så kan det krävas olika monterings detaljer för att centrera stolen. Man behöver följande (i ordningsföljd):

1. Recaro stol
2. Sidemounts (seat brackets) ifrån Recaro eller Speedware
3. Sliders ifrån Recaro
4. Floor plates (mounting brackets) ifrån Recaro, VAC, TC Kline eller Evosport

Många vill inte ha sliders om det är en tävlingsbil eller för att kunna montera stolen ännu lägre i bilen så man verkligen får plats med en hjälm på huvudet också.

Jag vet att Recaro har floor plates men jag har bara sett dem som hastigast på bild. TC Kline är lite högre och har varit svåra att få tag på. VAC är väl annars de mest använda floor plates på grund av sin mångsidighet.

Recaro har olika sidemounts beroende på stol men jag vet att en del tvingats till att använda Speedware för att centrera stolarna om de använt TC Kline floor plates.

Det vanligaste är att montera bältesspännaren med fäste i samma bult som håller fast floor plates men ska man vara korrekt så bör man inte göra detta. Men å andra sidan så sitter ju bältesspännaren på original stolen fast på samma sätt.

Några bilder på Recaro stol, sidemounts med och utan sliders monterat på VAC Motorsport floor plates.

Länk
Länk

/RS2

Kimmo,

Just nu känns det som jag jobbar som en BMW Race Engineer. :-)

/RS2
RS2:

Kanske ska söka anställning:) lite meriter har du fått under åren inte sant...

läge för en lunch snart?
Starre,

Kanske det du. Jag hör av mig via email.

/RS2
355Hp,

Här är några bilder på Recaro floor plates. Det är en CSL ägare som tvingats byta ut sina CSL stolar mot vanliga Recaro på grund av ryggproblem. Kolla med KG Knutsson som är general agent för Recaro i Sverige om de passar med Recaro race shells.

Länk
Länk
Länk

/RS2

355Hp,

Ett annat alternativ är att kolla upp vad som går att använda ifrån CSL då dessa stolar i grunden är Recaro Pole Position och bör ha samma mått och fastsättning. Dessa har ju en slide och tilt funtion för att man ska kunna använda baksätet.

Länk

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.