AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
4.742

Bilder från Knutstorpsträffen

Sida 3 av 3
Paap Reeder
Gasarbröder! ... och Vridofiler i allmänhet!

Mycket bilder o s v från träffen men i övrigt tycker jag det är få som skrivit nått om träffen som sådan, vare sig här på AP eller på vår "hem"sida.
Hur gick det o s v? Var det mycket "mingel" med utställarna? Bromsprov gjordes tydligen o s v.
Lö fm var det litet blött men sedan var det väl OK beträffande vädrets makter?
Klubbmästaren har ju angett glädjande siffror om över 300 bilar på vårt jubileum.... vilket som sagt glädjer en f.d kassör då träffen i s f för första gången skulle "gå ihop" .... och roligt att det just skedde på vårt jubileum.

Kunde som sagt i år tyvärr inte komma ner varför jag inte heller just lusläst bestämmelserna i inbjudan och ville inte ta upp frågan före träffen .... men nu efter ....och inför nästa år ...
Hur "fungerar" de "nya" reglerna med 10 bilar på banan och 200 m mellan bilarna i praktiken??

Läser ovan litet konfunderande inlägg om köer o s v.

Kan man köra som 2003 på Knutan ... d v s "allt vad bromsoken tål"??

Som jag förstått det så finns det: (kanske måste läas på bättre..)
A) SC-åkare ... och dom öser på allt vad som går med sina licenser.
Sedan finns det det gäng jag i s f skulle tillhöra ...
B) d v s dom som får den extra licensen som tas på ort och ställe ...
och sedan finns
C) familjekörningen där det i princip är fråga om att följa John vad jag fördstått.

Finns det risk att man lämnar huvudstaden - vilket kan kännas olustigt i sig - och ger sig ut på landsbygden och cruisar 60 mil enkel ... i o f s en glädjefull tillställning bakom V12:an .... för att sedan nere på banan hamna bakom en seg M3:a på depårakan??
..... eller kan man ösa på? ... släppa förbi 02:orna och Mbilarna på det kurviga partiet ... för att sedan runda dom på depårakan?
(Ungefär i runda slängar....)

Givetvis kommer allt detta i BB men otåligheten kanske kan stillas litet av några "blänkare från banan" före julskinkan.

... man kanske framöver måste gå på licensalternativet som Olof skriver!!

MVH /// Paap R
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
När man körde med prova-på licens så fick man bara köra om på stora rakan OM framförvarande bil tydligt markerade att han sett bilen bakom och släppte förbi denne. Alltså, nej, man fick inte gasa allt vad tygeln håller på rakan för att sedan fisköra när det börjar svänga. Inte så lätt att ta sig om en B7 turbo som spettar på fullt på rakan i en -02:a med 100 hästar...

Detta var inget som jag tyckte gjorde något, och köer blev det bara på familjekörningen, inga problem annars.

Tyckte förövrigt att arrangemanget fungerade mycket bra, ett stort tack till de som ordnade allt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag var endast där på söndagen, då vädret var utmärkt. Första gången jag körde på Knutstorp och det var verkligen en positiv upplevelse, banan är den roligaste jag kört på i Sverige. Frånsett idioten gick det ganska lätt att få till ett bra flyt på bana, samtidigt som den hela tiden var spänannde och utmanande.
Själv hör jag till "grupp A" som Paap Reeder definierar ovan, men även i den gruppen är det rätt stor skillnad på fart mellan olika ekipage. Trots att utsläppen görs så att det skall bli luckor mellan bilarna uppstår en hel del omkörningssituationer inom kort. Inget större problem som jag ser det, men rimligen borde det vara värre om omkörningsmöjligheterna är begränsade.
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Vi som körde i b-gänget var väl max 10 st på banan samtidigt, ibland färre, medans a-gänget fick vara uppåt 20 st om jag inte minns fel. Dubbelt så många bilar gör givetvis att det blir lite trängre på banan.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Paap,

Du får ta igen att du missade Knutstorp på Tullinge 4/9.
V12:an räckte ju att ta sig runt konerna förra gången :)

Licensierade förare i BMW SC kör med uppmärksamhet och förstånd.
Denna grupp har erfarenhet och utbildning.
Den gyllene regeln är att bakomvarande bil väntar med omkörning tills framförvarande bil tydligt markerat att bakomvarande bils intention har uppmärksammats genom att sakta ned, lägga sig vid sidan av idealspåret, samt markera med blinkers.
Att bakomvarande bil tvingar sig förbi, eller att framförvarande bil vägrar att släppa förbi tillåtes ej. En svartflagg kan vifta till då.
Personlig utrustning inkl. hjälm.

PR-licensierade förare, dvs en engångslicens för Prova På utfärdad, kör oftast med BMW SC instruktörer i bilen om detta tillåter, annars under uppsikt av BMW instruktörer som följer med i egna bilar.
Omkörning enbart på av BMW SC utvald del av banan.
Även på den utvalda delen gäller den gyllene regeln.
Personlig utrustning inkl. hjälm.
En PR-licens utdelas inte på varje banträff utan enbart utsedda banträffar.
Har man Provat På, och funnit att upplevelsen önskas återupprepas gäller det att lösa riktig licens.

För familjekörning gäller max 70 km/h, ingen omkörning, och följa John efter BMW instruktörs bil.

Oavsett vilken grupp så finns det en begränsning av antalet bilar på banan, och givetvis att förnuftet inte lämnas utanför banan.

Personer, speciellt mindre erfarna,har en tendens att tro att bankörning innebär att individen har rätt att köra hur individen själv behagar.
Det finns inga rättigheter utan enbart skyldigheter.
Tycker en person motsatsen så brukar det bli ett kort medlemskap i BMW SC.

Da
43
David E
M5 -94
730d -11
X5 4,6is -02
En liten fundering till kommentarerna om vilken bil som lämpar sig för banåka eller inte.
Om man har för avsikt att åka på en eller ett fåtal banträffar finns sällan fog för att bygga en ren banbil med alla modifieringar det innebär.

Det funkar alldeles utmärkt med en standardbil för de flesta.
Ex. en M5 E34, 318is eller M3 E36 är mycket kompetenta på banan redan i orginalskick och med gatdäck. De går även utmärkt att åka till och från banan med.

Jag vill dessutom slå hål på myten om att man måste ha en effektstark bil för att ha roligt på banan. Det går att ha hur kul som helst i ex. en 316 om man så vill. Det är dessutom enl. mig en ännu större utmaning eftersom man då måste lära sig hitta bra spår och hantera bilen ist. för att leva på effekten.

Om sedan intresset håller i sig så brukar det fortsätta med r-däck, bättre bromsar osv. men det är en annan historia.

Mvh - David E
BMW CS[Syd]#3624
BMW SC #116
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
David E har rätt.
Inga muskelbilar behövs.
Det är svänga som gäller, och svänga kan varje BMW bil oavsett modellbeteckning.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag håller med David E, det behövs inga märkvärdiga bilar för att ha roligt på banan. OK, stora och tunga bilar kan gå hårt åt däck och bromsar, så det får man vara uppmärksam på, inte minst med tanke på att risken för avåkning ökar när dessa komponenter blir varma. Annars är det bara en fråga om att använda insidan av skallen och att ha kul. Se till bara att ge bilen chansen att svalna av då och då.
Även om man inte sätter märkvärdiga varvtider har man roligt och lär sig dessutom en hel del om hur bilen beter sig vid kraftig belastning, något som kan komma till pass vid en kritisk situation i trafiken.
Vid banträffar kan man också få värdefulla tips av erfarna förare, kanske åka med på ett famlijekörningspass och få lite tips om spårval osv.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Står i valet och kvalet mellan Tullinge och A-torp.

Riktig racerbana smäller alltid högre men har aldrig kört på A-torp tidigare. På pappret tycker jag det ser ut som en av de tråkigare banorna i Sverige för en relativt motorsvag bil. Många raksträckor och snabba kurvor som är ritade med passare.
Tycker banan verkar vara motsatsen till Knutstorp där banan går upp och ner och nästan slår knut på sig själv. En bana som jag bara älskar.

Men teori i praktik är stämmer inte alltid överrens, jag hoppas jag har misstagit mig helt och blir gärna övertygad om detta.

Vad tycker ni om A-torp?
852
Sörpan
325xi -02
Förutom flygrakan är faktiskt Anderstorp roligare än vad den ser ut. Kurvorna är lååånga, speciellt Karusellen, och riktigt utmanande. Jag ska själv dit, har 90 mil enkel resa... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Paap Reeder
OK.. låter lovande.

Smäller dit 3,91/40% på V12:an .... och drar ifrån så mycket på rakan att övriga inte hinner ifatt förns man passerat huvuddelen av det "kurviga partiet".... he, he min plan ... smidd på bastubänken.

MVH /// Paap R
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
BjörnB

Vad slits när man kör bana? ...... lacken! jag skojar inte Givetvis en massa annat men jag var tvungen att tillägga detta då det nämdes om "councours de elegance" ekipage tidigare i tråden. Man får enormt med stenskott klistriga däck tillsammans med skitig vägbana och i bland väldigt små avstånd till övrig trafik gör att det sprutar rejält. Fick en flock nya under helgen bla. två riktiga kratrar på taket!
Trevlig bil du har! Men hade du inte extremt dålig fäste bak när det regnade på Lördagen? Låg bakom och såg hur du fick ligga och balansera hela tiden - det så kul ut!

Mvh John Grön M3 E36 GT
Visa användare
206
M3E30.se
M5 E34 1990
750iA E32 1990
750iAL E32 1989
520d Touring F11 M-sport 2012
Här några fler bilder:
Länk

----
Fredrik Andersson
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
John John, där har du en poäng, har hört att några som kör med R-däck beklaga sig över stenskott runt skärmar.
Är det från sig själv eller andra man får de flesta stenskotten?
Jag kör själv inte på R-däck (ännu).

"councours de elegance" är inget för mig, jag sköter bilen efter bästa förmåga, framför allt mekaniken. Men att tokputsa är inte min grej.

Stämmer att jag hade riktigt dåligt fäste i regnet, lite otrevligt var det när det gång på gång släppte på trean vid 5-6000 rpm strax innan man skulle peta i fyran och bara hade en hand på ratten. Men annars har "wet race" sin charm också.

Gullabo provade min bil i superstage och kunde konstatera att mina kleberdäck inte var nåt vidare på torrt underlag, nu kan jag konstatera att dom inte är bra på vått heller. Men bara man har kul och det hade jag!

Var det din GT med stora fälgar på? Runt 19" tror jag?
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Björn B,
Om du vill köra mer än 2-3 varv i stöten på bana så är det r-däck som gäller.
Fantastisk skillnad i grep jämfört med vanliga gatsulor.
Nackdelen med greppet är att smågrus, småstenar etc klistras fast.
Inte så farligt för din egen bil om däcket håller sig innanför hjulhuset, men sämre för bakomvarande.
Förhållandevis inget större problem med stenskott på banan om du undviker att nosa framförvarande bil i häcken ;)
Max 17" fälgar då 18" blir aningen för stort på E30M vid bankörning.
Här är lite bilder på Alpinor på knutstorp Länk

//Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.