AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
4.739

Bilder från Knutstorpsträffen

Sida 2 av 3
BjörnB,

Så länge du håller dig på banan tror jag inte heller att du kör sönder bilen nämnvärt genom att nyttja den på banan. Din körstil är inte precis vårdslös även om det går undan :)

Med mycket mycket små medel har du en bil som seriöst även kan ställa upp i Concours d´ elegance med goda vinstchanser :)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
BjörnB,
En EVO liksom en ordinär E30M (om det går att kalla en E30M ordinär)är absolut vackrast på banan.
Dessutom trivs dessa bilar där förträffligt.

Bussningar (pga ålder), bromsbelägg, bromsskivor, och däck är förslitningsmaterial.
Byte av samtliga vätskor minst en gång per säsong är den service som önskas.

Dessutom så finns det ett gäng med E30/E30M inom BMW Sport Club som kommer att ta hand om dig väl.

Förstår dig till fullo, Björn.
Viss skillnad att köra lite bankörning med den eller att köra ut i minusgrader och skvätta upp salt och grus på lacken, en M3 skall såklart avnjutas under bästa förutsättningar :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Olof,

Även en 325i Limo behöver luftas emellanåt ;)
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Här finns 3116 bilder från Knutan :)

Länk

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Himmel, vad många bilder! :D Fanns det någon bil som INTE hamnade på bild? T.o.m. min kom med under familjekörningen:

Länk

Jag tackar för den :D

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Jag gjorde mitt bästa Hobbe ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Olof:
Flaggvakterna gillade inte när din bil gick mer på tvären än rakt fram på familjekörningen!

///Micke
Touringklubben: Länk
Märkte det, Micke. Varvet efter mitt bredställ så viftade en flaggvakt lite irriterat. Lugnade mig efter att ha kört av mig lite i konbanan :)

Lägg märke till att båda bilarna befinner sig mitt i kurvan dvs Micke har korrekt rattutslag, inte jag ;)
Länk

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Jasså minsann,
Olof är "driftaren" vi funktionärer letade efter för ett "personligt samtal", men aldrig fann.
Det var tur att du gömde dig :)
Hobbe, det var oavsiktligt ;) Får väl köra på provlicens nästa år så ingen känner sig stressad av mig på familjekörningen, även om jag såg till att ha marginaler när jag gick lite brett ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Något skoj måste man ju få ha även på familjekörningen, när framförvarande behagar köra 30 km/h hela varvet... :P

Mvh,
Kalle
_______
Kan förvisso instämma med att det gick lite väl sakta. Jag nollade snitthastigheten på min OBC när jag rullade ut ur depån.
Snittet på familjekörningen blev hela 58,2km/h. :-(

///Micke
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
När vi var ute stod det stundtals helt still pga att folk ville släppa lucka till bilen framför. Men det är nog lika bra att det går lite lugnare på familjekörningen. Det finns ju andra varianter om man vill köra hårdare. Familjekörningen har ju tydligen haft tendens att gå lite för vilt till tidigare år.

Det hade varit kul med en gammal 325 som man kunde ha till banträffar :D

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Familjekörningen är reglerad till max 70 km/h.
Den hastigheten hade kunnat hållas om inte gasglada personer på eget bevåg hade stoppat upp trafiken på rakorna, och där igenom byggt upp en längre sträcka för sitt personliga nöje.
Resultatet blev trafikstockningar när "rattlåsfantasterna" till sin fasa upptäckte en kurva ;)
Desutom fanns det ett fåtal "bilputsare" som var lite väl frikostiga vad det gällde säkerhetsavstånd.
Slutligen var familjekörningen väldigt populär så det fick bli en "trade off" mellan antalet bilar på banan, och möjlig hastighet att hålla.

För förare som vill köra med högre hastighet än 70 km/h finns som sagt PR-licens. Även denna är reglerad, bla inget "driftande".
Det bästa sättet att bli ovän med övriga på banan är att tro att personligt utövande av "roliga" manövrar är uppskattat.
Huvudregeln på banan är att köra snabbt och säkert, vilket dessa manövrar inte kan kallas. Svartflagg kommer att visas.

Tycker någon det är tråkigt med regler som är skapade för förarnas egna säkerhet så går det alltid att hyra en bana för personligt bruk.

Olof/Micke/Kalle, inget personligt påhopp på er utan bara en allmän upplysning.
Själv hoppas jag att intresset för bankörning växte, och att vi ses på BMW SC:s banträffar nästa säsong.

Hobbe,

Jag är medveten om reglerna för familjekörningen, och också medveten om att det enligt dessa inte är "rätt" att utöva drifting eller andra "provocerande" körstilar. Jag tycker absolut inte att det är något fel på dessa regler, och tror inte heller att någon annan gör det.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om att folk fiskör och andra som ligger och spärrar upp hela fältet för att släppa lucka till framförvarande. Om alla höll de föreskrivna 70 km/h hela varvet hade det åtminstone blivit lite flyt på banan, och folk kunde fått känna på spåret.

Nåja, denna diskussion hör hemma annorstädes :)

Mvh,
Kalle
_______
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Körde i huvudsak på licenskörningarna men deltog också på en familjekörning. Blev något överaskad och fick bromsa ganska hårt när det i princip stod still och bildades en liten kö i början på rakan. Detta skedde gång på gång. Fattar inte vitsen med att stanna innan rakan.

Däremot flöt det på mycket fint och städat under licenskörningen. Var lite konfundersam innan om det skulle bli mer eller mindre tävlingskörning men så var alltså inte fallet. Omkörningar skedde på ett mkt säkert sätt och blinkersen användes av den långsammare föraren för att tydligt visa sin avsikt vid omkörningar.

Instämmer med Hobbe, se till att skaffa licens nu så få ni gasa lite mer på nästa banträff!
BjörnB,

Ska först se till att skaffa en banvänligare kärra :) E38:an är väldigt fin att köra och oväntat smidig för sin storlek, men en E30, eller varför inte 02:a, lockar :)

Mvh,
Kalle
_______
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Kalle,
En skåning ska inte ge upp så lätt och börja skylla på bilen.
Det är stockholmarnas uppgift : )

BjörnB,
Vi ses på Anderstorp 11/9 hoppas jag.
Är jättesugen på att ta licens, men då kommer behovet att av banbil. Och då kommer behovet av modifikationer, chassie, r-däck osv och kostnaderna springer iväg som tusan. Ekonomiskt sett vore det vansinne, men samtidigt blir det så tråkigt om man alltid låter den rationella sidan styra... ;)

Alternativt köper man likt Kalles förslag en skruttig E21, E30 eller nåt och har kul ändå :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.