|
|
|
|---|---|
| Käpte en 735 med slirande automatlåda som 'projekt'. Slirade på alla växlar framåt(kollade även i manuellt läge). Det finns tydligen ett standardfel på dom så att dom sliter ut lamellpaket A som används i alla växlar framåt. Jag beställde detta, plockade isär lådan och det funkar! Behövde bara ställa lådan med sprängkåpan uppåt, ta bort kåpa och pump, och sedan ta ur första paketet och byta. Vanligt bondmek! :-) Rekommenderas om fär den som har samma problem! Packningar, friktionsplattor och mellanplattor kostade 1000kr. | |
|
Åtusan, det låter inte alltför dyrt... Mvh |
|
|
Hejsan är det samma låda på Bmw 750 ia ? min slirar på alla vxl men inte backen. eller kan de vara plastkulorna? Tacksam för svar, Mwh Björn |
|
Paap Reeder |
... i princip "samma" låda men den är litet kraftigare = 4HP24EH. Bytesförfarandet är nog den samma. MVH /// Paap R |
netz |
Var köpte du delarna ? |
|
OKej men de lät ju bra =) men ni som kan lite om bmw, är det plastkulorna som har rasat i min eller är det lammel paketet? Bmw 750 ia -1990 står helt still när man lägger i driven eller 123 osv, men backen fungerar kalasbra fortfarande... =/ Mvh Björn |
|
|
En HP24 har inga problem relaterade till plastkulor. |
|
| Hur vanligt är det att HP24 är något hårdare när den lägger i trean än övriga växlar? Jag har kört många hp24 med den lilla "funktionen". | |
|
Okej, men vad kan det vara för fel på lådan då -Per- ? är väldigt tacksam för svar, Mvh Björn |
|
|
Passar 4hp24eh rakt av på M30 . Mvh Mattias . |
|
Paap Reeder |
... tveksamt. I vilket fall passar inte boxen ... kan inte tänka mig det. Möjligen är sprängkåpan större i o m den större konvertern. Molle 325 vet nog. MVH /// Paap R |
|
Det finns plastkulor (dvs kulventiler) i alla 4 och 5 växlade ZF lådor som kan slitas ut men det vanligaste och sannolika på en hp24 som går back men inte framåt är A paketet. Rallyfinnen: Grattis! Ja standardfelet är o-ringen i stål på ingående axel som slits ut på vissa 4hp22 (gäller inte 4hp24) så att tryck läcker till A kopplingen så den ligger på lätt i P och D läge så att lamellerna käkas upp i förtid. Det finns en metod mot detta som flera GDSare i USA förespåkar. Man borrar ett hål i A trumman så att den dräneras såpass att trycket inte kan byggas upp i P och D läge. Sedan kompenserar man detta läckage med större öppning ut på matningen från ventilhuset till A trumman. Ni fattar principen va ? :). Jag vet inte vem som först kom på denna omständliga metod när egentligen byte till uppdaterad o-ring löser problemet. matte: Nix inte rakt av 4hp24 är dessutom längre. Axeln sticker längre 15 mm tror jag det var. molle |
|
Paap Reeder |
Körde min M535iA idag. Lådan har gått ca 1000 mil och är i princip ny s a s. Jmf med lådan i 750:ian som gått 21000 så märker man direkt vissa skillnader. Drag man M30:ian på dellast, halvlast eller fullast så jobbar lådan distinkt men smooooth. Känns jäkligt bra. På dellast måste man i princip vara spik nykter för att känna växlingarna. Det blir nog att renovera - eller se över - lådan på V12:an. Vill få till lika fina växlingar. M70:ian känns rå i växlingarna s a s. MVH /// Paap R |
|
Paap: Har du provat nolla minnet för tryckjusteringen till lamellslitaget? molle |
|
Paap Reeder |
Tack Molle! Skall prova det. MVH /// Paap R |
|
Molle och Paap, Var sitter detta minne och hur nollar man det? Har också något hårda växlingar i HP24:an på min V12:a, så det kan vara värt ett försök om det inte är alltför komplicerat (elektroniskt). Ska byta olja och rensa silen ändå. Lars Franzén |
|
|
Minnet sitter i lådans styrbox. Man kan nolla med DIS på BMW eller annan interaktiv diagnosutr. eller genom att ta loss batt kablarna och kortsluta dem minst 20 minuter. molle |
|
Paap Reeder |
... gjorde denna manöver idag. Blev klart bättre ... ... även om jag måste tillstå att jag egentligen i grund och botten litet lutar åt skrönahållet med det där med att kortsluta kablarna mot varandra för att nolla motorboxar ... Hursomhelst så är lådan bättre. Vid dellast känns 3-4:an nästan inte alls. Skall i morgon också byta oljan (728 mil nu). MVH /// Paap R ... sedan måste spjällen synkas |
Paap Reeder |
Bytte oljan 2 gr på raken så 75% av 7 litet är nu bytta och nu växlar den betydligt smidigare dock inte i klass med med min M30 men så skiljer det också ca 20 kmil. Mycket litet skägg på magneterna men litet var det efter 768 mil sedan förra bytet. I vilket fall så blev det mycket mjukare växlingar. Den har alltid växlat bra på 80% effektuttag utan det har varit på den lägre dellasten som jag tyckt att den "sparkat in" växlarna. MVH /// Paap R |
| Hade växlingar som orsakade whiplashvarning innan oljebyte i lådan, därefter både mjuka och distinkta växlingar, vid lite last nästan omärkbara. Föreställer mig att precis så här funkade lådan när den var ny. Har nu rullat drygt 33k och spridit glädje till sina ägare. Att inte behöva byta oljan i automatlådan får betraktas som rent trams. Kanske har man inte räknat med att bilen kommer att leva så länge, och rulla så långt?/ Pekka Persenühkinen. | |
|
paap: Jag brukar nolla med baumtool. Att nolla med batterikablarna har jag aldrig testat men jag litar på hasso :) Som jag skrev i en annan tråd gissar jag att ditt EPC tryck hamnar lite högt på dellast av någon orsak jag inte kan säga utan felsök. Man kan enkelt motverka hård växling genom att gå upp lite i viskositet men nackdelen är att det överlag blir mjukare på alla växlar vid all storlek på lasten. Toomas. Oxidationen hos gammal olja sänker lätt viskositeten så den blir vattnigare vilket i sin tur ger snabbare och hårdare växlingar. Den nya oljans högre (och korrekta) viskositet gör i sådana fall växlingarna mjukare igen. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.