AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.643

Tänkte bygga M3 touring

Ko
55
Kosmos
M3 smg 02
Har en 320 touring som jag tänkte sätta en M3 3,2l motor i. Nån som har gjort det, och vet om det är samma fästen och ev andra problem?

ingen ro utan åror.lugn och ro med motor båt!
Länk

///Micke
Touringklubben: Länk
Ko
55
Kosmos
M3 smg 02
Tackar. Jag tänkte på en e36. Vet du nått om dom med?

Tyvärr inte.

///Micke
Touringklubben: Länk
låter som ett grymt bygge
Det var någon snubbe från gävletrakten som började på ett bygge med E36 Touring med M3 motor. Tror det var något år eller två sedan han pratade om det på forumet här. Har för mig att han hade någon stylingfirma eller liknande. Hur det har gått efter det vet jag inte.

Ko
55
Kosmos
M3 smg 02
Men det borde vara samma motor fästen eller?

Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Allt passar rakt i. Har för mig du får köpa nya anslutningar till värmepaketet för de tar i S50:ns plenum..
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Ja. Andra anslutningar till värmepaketet. Sen är de bra att ta allt från m3. Kylaren får du köpa nya plastfäste till (nedre) kostar 30kr st på bmw. Sen får du svetsa hållare till expansionskärl, finns att köpa nytt på bmw. Du bör ha med hela värmeventilen då den sitter på fjäderbenstornet på m3 och lite nedanför (=ivägen för insugsbälg) på standard e36. Jag var rätt petig när jag installerade så jag tog även hållaren till boxarna (DME och vanos) som sitter under framrutan typ. Det är inga som helst konstigheter att bygga om, dock rekomenderar jag att du tar hela drivlinan, dvs även låda o diff för att allt ska komma till sin fulla rätt.
Det blir ju inte en M3 touring bara för att man sätter i en M3-motor i en touring! Ska man bygga en M3-touring är det lättare att gå andra vägen och bygga på en touringbakdel på en M3a. Därefter har man en touring med en M3as egenskaper.
1600Touring
Så förändras inte egenskaperna om man sätter på en touringbakdel på en m3 :-)

Själv kollade jag upp att montera m3 motor (343hk) och smg2 i min förra 330 då den motorn skar. Verkstaden som skulle göra jobbet kolla med bmw i tyskland och fick svaret att det var lättare att bygga om en coupe till touring ;-)
Men det var nog bla smg som försvårade det hela.

Lycka till med bygget, det kommer bli en fin sleeper
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
1600 touring.
Är du seriös?
Jag tog ALLT från en m3. framvagn, bakvagn, bromsar, kuggstång, hjulspindlar etcetc och monterade på min 328 touring. Menar du att det skulle vara bättre att såga sönder halva bilen och bygga om till touring? Jag hade i princip allt som gör m3 unik monterat på min bil och ombyggnaden tog ett par veckor.
Det du har rätt i är att det inte blir en m3 touring i den bemärkelse att den inte är klassad som en m3 touring. Men rent praktiskt är det en m3, då allt kommer från m3
ryk 33xi, :-) Såklart, men den kommer ha M-egenskaper i motsats till en 320 med M3-motor.

sallepwr, Ja, den bilen kallar jag också en M3 touring. Jag syftade på den som bara byter motor.
Tja, jag tror det skulle bli mindre jobb, och troligen billigare.

Vill man bara ha effekten kan man ju skaffa en 330 touring och montera kompressorkit.
skulle nog bli en riktig sleeper.. det är nog itne många som skulle ana kraften den motorn har...hur har bygget gått föresten??
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Denna ombyggnad är avklarad på en helg eller två om man vet alla fallgropar. allt passar i orginalfäste. Bra mkt enklare än att lägga s38motor i e28 tex
Avklarat på en helg... Bilder nästa söndag m.a.o. ;) Var får ni tag på kompletta M3 drivlinor och chassie egentligen, och är det inte dyrare än att köpa en färdig Alplna tex... ?
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Jag köpte allt från en skenförsäkrad krockad bil. Mycket pengar var det men ger en bättre, kraftfullare och raceigare motor. Sen har inte alpinan m3ans framvagn och styrning..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.