AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.308

Knakande rutor/dörrar E46

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har ett väldigt irriterande "knakande/knirrande" ljud från dörrarna på min bil (320d -99). Om jag kör ner rutorna en liten bit så slutar det nästan helt, det är alltså dom som är problemet på något sätt. Har läst att det kan vara att hissarna kör upp rutan för hårt?

Jag vet att detta har varit uppe i många diskussioner förut men jag har inte sett nåt konkret på hur man löser problemet, hade det varit dörrlisterna (som många verkar ha problem med) skulle ljudet inte sluta när man kör ner rutorna. Det låter inte kul när bilen knakar värre än en gammal Trabant vid framfart på gropiga vägar :(

Tacksam för tips!
parolof
lite silikonspray brukar få gnisslet att sluta
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Min bil har åxå samma problem/egenskap. Berätta om det hjälper med silikonspray. Menar själv testa det när jag hinner.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
var försiktiga när ni använder silikonspray så ni inte får det på lacken. skulle ni bli tvungna att lacka om någon gång så är det väldigt svårt att få bort silikonet från lacken vilket gör att den nya lacken får svårt att fästa.

/Tony
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Ett annat problem som jag hade var att metal tråden, banden som drar ner rutan o fäller upp den var sliten,

Bandet åker på en bana som motorn drar,,,om ni tänker er som en kugghjul utan formerna, bara rund, där går tråden upp och ner när den hissar upp fönstret...och där kan det fastna eller så är metal bandet slitet......måste bytas....

BMW - Bil Med Wingar
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
nu har jag testat med silikonspray, knirrandet minskade definitivt men inte är det helt bra. Det känns som om ljudet från rutorna inte går att "smörja" bort helt
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är snarare så att det är silikon som orsakar knarret. Typ ofta är det silikon i schampoo.
Ya
21
Yanky
520d -11
120d -08
Har också 320d -99. Exakt samma fenomen på min bil.
gretzky
Testa att rengöra dörrlisterna med en disktrasa o diskmedel. Hade samma fel på min efter rekond, listerna va hyffsat inkletade men vart bra sen.
Samma problem för mig, men det är bara den första kilometern efter att bilen vart ståendes en längre tid det knarrar, sen försvinner det.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Gammal tråd det här :) Kan ju säga hur jag löste detta, jag tog vattenfast vaselin och smorde in insidan av dörrlisterna och "spåret" där rutan går upp mha en tops. Knakandet försvann nästan helt.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Har ni provat med detta? Silikon orsakar gnissel. Det finns schampoo med det som då orsakar gnissel. Tydligen är det svårt att lacka om man sprutat på silikon så det är bannlyst på t ex Volvo i Gbg. Fick tips idag: Man får inte använda silicontvättmedel då blir det värre.Tips :Tvätta ren anliggningsytor med kemisk bensin samt silikonfri rubbing då mimimerar man problemet.
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Gör ett litet trådlyft för att detta kanske är vanligt. Har själv stört mig i 2år på knakande från dörrarna på min e46 touring men hittade nyss boven.

Överst på varje dörr finns en gummilist med filt på insidan. Det tycks att denna filtdel knakar mot sin anliggningsyta. Jag smorde filten med vaselin efter att jag tvättatt filtmaterialet. Numera helt tyst, riktigt skönt.
Om ni är tveksamma till vaselin, prova att bara blöta ner filtmaterialet ordentligt och ta en tur i bilen.

Riwa
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Som sagts flera gånger i tråden, UNDVIK silikon.

Gör rent ordentligt med t-röd eller något annat, smörj sedan med vaselin. Smörj om när det torkat in, efter ett tag så ger sig gnisslet.

Gör även rent på dörrarna/anläggningsytan.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Hade samma oljud på min E91. Köpte BMW glidmedel :) igår.
340:-
Funkade perfekt. Knirr-knarret försvann.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ett annat tips: Det som låter som knarr från lister är ofta knarr från dörrlås. Testa att linda den delen av låset som sitter i b-stolpen med eltejp, så att den blir något tjockare. Knarret borde försvinna.

/M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.