AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.135

Hur länge håller bensinen i reservdunken?

Sida 2 av 2
bustorp
Dubilidu:
Kan så vara, men varför luktar den? Vad har hänt? Det luktar som den härsknat.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Du hann före "BMW_MAN".. =)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ok, vad är slutsatsen nudå, hur länge kan man lagra bensinen, gör crackningen att bensinen är ostabil och bryts ned efter 3-6 mån eller förhindrar "stabiliseringstillsatserna" det så den håller i åratal?

Någon som vågar uttala sig?

PS. Hittade en 10-15 år gammal bensin i en dunk i uthuset som jag körde upp i gräsklipparen, kanske inte var så bra eller ???? DS
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Bensin är färskvara flera år gammal bensin har tappat mussten.

Länk
bustorp
Gräsklipparen slukar det mesta (men akta om den har kat).
Finbilen kör jag bara på färsk soppa. Tar inga risker i onödan.

Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Men vad är färskvara ??? 14 dagar, 3 månader, 1 halvår, 1 år?
bustorp
3 månader för mig till bilen. Gräsklipparen luktar mög efter vintern.

Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ja de beror nog på om bränsledunken är tät eller om de finns ett ventilations håll eller ej,men om man säger 1halv-till 1år så.Sen så finns de ju stabiliseringsmedel att hälla i då bör de gå en då.

Länk
kilroy
Som jag ser det är väl detta knappast något större problem om man byter ut innehållet i reservdunken minst varje halvår...och det gör väl alla...?...:)

Om gräsklipparen fungerar med "gammal" bensin är det väl inget bekymmer med den heller...?

Skall man gå efter fakta från bensinföretagen samt oberoende tester från olika petroleumlaboratorier så är bensinen felfri minst 1 år efter inköpet förutom att det minskade ångtrycket kan ge startsvårigheter.

Gamla reservdunkar av plast med bensin av okänd ålder överlåter man lämpligast till närmaste bensinmack samtidigt som man investerar i en plåtdunk...

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Funderar lite på uttalandet från Aspen. De pysslar väl en del med akrylatbensin och tocket däringa miljövänligt. Klart att de vill sälja sin soppa till alla motorsågar och gräsklippare osv. Finge de bara så ville de nog sälja till moppar och utombordare osv också. Kanske kan vara därför de pratar som de gör om vanlig handelsbensin.... Krackning är en procedur som "alltid" använts vid tillverkning av motorbränsle.
Stämmer att bensindunkar och liknande för konsumentbruk inte har evigt liv, plast löses upp sakta men säkert i soppan. det är därför man anger vikt i gram när dunken tillverkades, sen kan man provväga efter några år osv, fast jag tror man har tagit till rätt stora säkerhetsmarginaler. Kärl och tankar av plast har använts till bränslelagring länge, men det rör sig inte om samma material i t.ex plasttankar på bilen som i en dunk för några tior.
Min erfarenhet av "gammal" bensin är rätt god... Drog igång en gammal Archimedes modell V2 (fast cylindrarna sitter i rad) förra sommaren som hängt i ett uthus sedan 50-talet (minst). Cylinder osv var väl inoljat som sig bör, motorn gick lätt runt. Det var nån ävja kvar i flottörhuset som en gång varit bensin, men mest för test så slog vi bara lite frisk soppa i tanken. Flödade tills det rann över lite och började dra, efter tre drag var motorn igång, tro det eller ej, och det var garanterat inte "friska" avgaser som kom ut i början.
Sen har vi den ljuvliga men helt sanna historien om flygplanet som strandsattes på Grönland (eller var det Island?) under WWII och sen frös in och glömdes bort i is och snömassorna. För inte så många år sedan hittades planet igen och grävdes fram. hydraulsystem och lite annat fick ses över, oljor bytas osv men sen startades kärran på bensinen som fortfarande fanns kvar och flögs utan problem. Förvisso inte Preem 95 men ändå...

FP
kilroy
"Det var nån ävja kvar i flottörhuset"....ävja brukar man säga i Skåne...men du är väl inte skåning...eller?

Kul med dina "gamla" exempel...dom visar nog att soppan är rätt hållbar...

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Nix, ingen skåning. Tror jag hört detta från flera håll faktiskt.
Ur gammal ordbok på nätet:
Ävja, gyttja o. d., L. Petri 1563, i sv. dial. även: sankare sträckning i en äng, vanl. utgående från en vik el. dyl., y. fsv. cefia, dy, gyttja, Sdw. efja även: bukt, som från en älv skurit sig in i landet o. vars vatten
utestängts från själva älvströmmen, no.evje, da. eve, i huvudsak samma ord som lånordet äbb. Jfr sv. dial. ave, grund o. trång vik.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nu gör ni mig fundersam/orolig igen ???????

"Stämmer att bensindunkar och liknande för konsumentbruk inte har evigt liv, plast löses upp sakta men säkert i soppan. det är därför man anger vikt i gram när dunken tillverkades, sen kan man provväga"

"Gamla reservdunkar av plast med bensin av okänd ålder överlåter man lämpligast till närmaste bensinmack samtidigt som man investerar i en plåtdunk..."

Jag har ställt undan alla mina gamla plåtdunkar 5L, Jeepdunk osv för de är ju kass. (Använder dem flitigt i båt också) Plåtrdunkar:
-Rostar hål
-Rostflagor i bensinen
-Blir buckliga
-Repar sönder allt runtomkring sig
-Läcker när de rostat lite
-Tunga

Har gått över till bara plastdunkar och tankar i alla storleker.

Vad menar ni med att det löses upp efter några år???? Om man köper lite bättre kvalite är det ju samma material som tanken på alla BMW efter -92. Innebär det att alla BMW -92 och senare bör kasseras efter 3-5 år??????? Eller att man bör bya tank på bilen visd stora servicar?????

Och var tar plasten vägen som löses upp, åker in i motorn eller???

Instämmer i funderingarna ovan. De plastdunkar för bensin som säljs är datumstämplade. Det beror väl på att plasten åldras. Frågan är vad som händer när tiden har passerats. Och hur är det med BMW:s plasttankar? Det finns kanske olika plastkvaliteter. Men plasten i reservdunkarna borde väl också vara av god kvalitet.
De flesta plastdunkar, även för saft osv är datumstämplade. Just bensindunkar har även viktsangivelse för kontrollmöjlighet enligt ovan.
Om det löses ut några gram plast per år eller nåt ditåt så åker det med stor sannolikhet utan problem in i motorn och förbränns utan problem. Jag har inte sagt si eller så många år angående dunkarna, men jag har själv bensindunkar av plast som är 10-15 år, de verkar helt ok (inte provvägda dock).
Inte heller har jag sagt att plasttankar i bilar löses upp vid normalt bruk, de varar säkert bilens liv ut. Kan inte riktigt se problemen ?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.