AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.137

Hur länge håller bensinen i reservdunken?

Sida 1 av 2
Jag har en reservdunk av plast som legat i bilen sedan jag köpte den 1998. Tiden går fort och jag kom just på att det är snart sju år sedan jag fick bilen och fyllde dunken. Frågan är om man vågar använda denna bensin.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om du slår i den tillsammans med 50l annan bensin är det nog okej. Men att köra enbart på de 3litrarna innebär nog att bilen går dåligt.
-Bjudko-
Lär inte vara något fel på den. Bilar som haft samma bensin i tanken i 20 år har fungerat.
kilroy
Att ha bensinen i tanken är inte detsamma som att ha den i en plastdunk. Det finns en risk att delar av plastmaterialet vid lång förvaring löses upp av bensinen. Skvätter du i nån liter av den gamla bensinen när du tankar fullt så spär du ju ut eventuella pastrester.

Jag personligen hade dumpat den bensinen på närmaste bensinmack.

Mvh kilroy

"Det finns två slags kvinnor: de som alltid pratar och de som inte kan hålla tyst"
3-6mån håller en 95okt bensin
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Dubilidu, berätta gärna varför.. Är nyfiken!

M V H Johan

Länk
parolof
3-6 månader?? bensin håller längre än så baserat på egen erfarenhet!
kilroy
Bensin har mycket längre hållbarhet än 3-6 månader. Det som händer vid lagring av bensin är att ångtrycket i bensinen minskar vilket får till effekt att motorn blir svårare att starta.
I en vanlig tät bensintank till bilar är det vanligt att detta inträffar efter 6-12 månader beroende på uppfyllnadsgrad i tanken.

Mvh kilroy

"Det finns två slags kvinnor: de som alltid pratar och de som inte kan hålla tyst"
Jag brukar byta bensinen i min reservdunk en gång per år. Men jag vet inte om det är nödvändigt egentligen.

Att tänka på är att de flesta reservdunkar av plast har ett bäst före datum, brukar vara ca. 5 år efter tillverkning. Efter det är de inte godkända för att förvara bensin i.

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
Vissa ämnen i bensinen "delar" på sig efter 3mån vilket medför att det kan bli beläggningar på ex: förgasare och dylikt.
Jag vet fler talet motorverkstäder som säger samma sak.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det är väl samma material i resevdunkarna och i nya BMWs tankar som ju sedan av 90 talet också är av plast.

Gäller 5-års gränsen där också?

Vad beror det på att ångtrycket minkar? Är det lättflyktiga kolväten som diffunderar ut genom plasten eller är det så att det pågår en process i bensinen där kolkedjor reagerar mellan varandra? Nyfiken blir man.
parolof
Dubilidu! hur kommer det sig då att mina två sommarbilar alltid startar på våren efter att ha stått i mer än 6 månader?
"parolof" jag sa aldrig att det inte funkar att köra med äldre bensin än 3mån, det är en rekommendation att inte göra det.
Ställer du av en ex bil så bör man hälla i en "stabilisator" i bensinen för att förhindra att det blir avlagringar/beläggningar.

kilroy
Varken min far (med 30 års erfarenhet som bilverkstadsägare) eller min bror (med 10 års erfarenhet som bilmekaniker) har nånsin hört talas om bensin som "delar" sig...

Inte någon av mina yrkesmässiga kontakter på Petroleuminstitutet eller Svenska Shell heller...

Att ångtrycket minskar (vilket det gör oavsett hur bensinen lagras) beror på att en del mycket flyktiga kolväten avdunstar snabbare.

Det finns plastmaterial som är mindre känsliga för bensinangrepp. Tyvärr förekommer det ju alltför ofta att reservbensinen förvaras i gamla plastdunkar som från början var avsedda för saft och liknande...

Någon 5-årsgräns för plastdunkar har jag iofs inte hört talas om...det vore intressant att veta var man hittar den dokumentationen...nån länk kanske...?

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kikade på mina reserdunkar och de har faktitiskt en text instansad.

För motorbränsle.
Godkänd t.o.m xxxx-xx-xx
Min vikt xxxx gram

Men plasten ser åtminstone likadan som plasten i tanken på bilen, hmmm

Så dessutom att dunkarna gick ut fär flera år sedan men de funkar i alla fall.

Vad gäller hållbarhet förklarade någon föjande för mig, vat dock inte alls om det bara är skitsnack:

I dag är det högre efterfrågan på handelsbensin än på tunga fraktioner (oljor). Därför "crackar" man fram bensin idag. Dvs slår sönder de tunga kolkedjorna(oljorna) med tex överhettad ånga till lättare refraktioner som används i handelsbensin. I.o.f.s så får produkten rätt oktanhalt men de nycrackade kolkejdorna får delvis molekylkedjor som är mer reaktiva och därigenom reagerar med varandra under lagringen. Därför är bensinen inte stabil idag.

Men som sagt, jag vet inte om det är bullshit.

bustorp
Något är det i a f.
Kan någon annars berätta varför soppan i gräsklippartanken luktar duktigt illa när man tar fram den på våren?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
kilroy
För att undvika missförstånd...vi pratar fortfarande om ursprungsfrågan nämligen förvaring i plastdunkar eller motsvarande.

Så kallad "skiktning" kan i vissa fall inträffa i tankar/cisterner för långtidslagring beroende på att vätskan står helt stilla under lång tid. Om det är detta som Dubilidu! menar så har han delvis rätt där.

Detta inträffar inte om vätskan då och då "rör på sig".

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Till "bustorp"

När man inte ska använda gräsklipparen på ett par månader så bör man hälla i en "Stabilisator" i bensinen. Häller man inte i det så blir det beläggningar i bla förgasaren vilket kan medför att den blir svårstartad samt vandra i varvtalen.
Tro mig jag håller på med trädgårdsmaskiner mer eller mindre dagligen i jobbet.

Till "kilroy"

Jupp, det är något åt det hållet jag menade.

MVH

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nu hittade jag texten. Den kommer från Aspen som gör en massa olika bränslen, här är deras förklaring varför dagens bensin inte kan lagras utan förstörs oavsett om det är i tank eller dunk. Men som sagt, det kanske bara är bullshit, men Aspen är ju stora och välkända. Bensinen reagerar alltså med sig själv och inte med omgivningen.

"Oljebolagen eftersträvar att kunna sälja så mycket som möjligt av sin oljeproduktion till så höga priser som möjligt. Detta innebär att de gärna blandar i lite billigare komponenter i bensinen, vilket är möjligt så länge de ligger inom de ovan nämnda gränsvärdena. Genom en process som kallas krackning har de möjligheten att omvandla tunga, billiga produkter, så som tjockolja, till komponenter som kan användas i bensin. Dessa billigare ämnen är tyngre kolväten, som alltså är uppbyggda av långa molekyler, som i en kracker ”slås sönder ” till kortare molekyler, och därmed har nya ämnen skapats (bl a olefiner).

Nackdelarna med dessa ämnen är att de är mycket reaktiva. Eftersom de skapats från en större molekyl som slagits sönder så har de en ”atomkoppling” som är ledig. Denna fria koppling är mycket benägen att ”haka sig fast” vid en annan molekyl när tillfälle ges. När detta sker blir resultatet att ett nytt ämne har bildats. Detta är en av orsakerna till att vanlig handelsbensin inte är lagringsbeständig utan försämras med tiden."
Om jag säger så här:
Bensinen "krackelerar" efter ett par månader samt att oktantalet förändras. Bensinpumpen + motorn kan ta skada speciellt på två-taktare. Spelar ingen roll om bensinen är i rörelse eller inte.

MVH
kilroy
Crackning som tillverkningsmetod för bensin är inget nytt påfund.
Det medför att andelen mindre molekyler ökar. Det minskar faktiskt bensinens naturliga oktantal och därför tillsätter man oktanhöjande komponenter.

Crackning innebär också att andelen "reaktiva" molekyler ökar vilket medför att man tillsätter ämnen som minskar reaktiviteten under lagring.

Långtidsförsök görs regelbundet på bensin som lagras för att konstatera att man inte erhåller någon oktantalssänkning.

Plastdunksförvaring av bensin är inte förbjudet men ur ett brandsäkerhetsperspektiv är ju förvaring i metalldunk att föredra.

Mvh kilroy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.