|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en fyrstegsfläkt samt ett steglöst läge. Nu är det så att läge 3 har samma hastighet som 2:an. Pedant som jag är så klarar jag inte av detta :). Tänkte att jag börjar med att byta fläktmotstånd efter lite infosökande bland inläggen. Ringde BMW som ville ha cirkus 450 kr! Tjenare, sade jag till killen i telefonen och bestämde mig för att först ta reda på om det verkligen är fläktmotståndet som är boven. Mätte med en relativt okänslig multimeter resistanserna över de fyra pinnarna. Mätordningen var denna: 1:an mot 2:an, 1:an mot 3:an och 1:an mot 4:an. Och sedan 2:an mot 3:an och 2:an mot 4:an. Kvar blev sedan då 3:an mot 4:an. Det visade sig att pinne 3 (eller 2 beroende på vilket håll man väljer räkna pinnarna ifrån) hade en "oändlig" resistans, medan det var olika, låg resistans mellan de tre andra pinnarna. 1) Någon som kan ge mig de korrekta värdena på pinnarna? 2) För mig låter det rimligt att ett läge på vredet är ur funkis om en pinne fläktmotståndet har ett mycket stort avvikande värde jämfört med de andra värdena? Min misstanke är att resistanserna är ihopkopplade på ngt sätt inom fläktmotståndet. Hade de varit frikopplade borde väl fläkten varit död vid ett oändligt värde, dvs avbrott = inget ström passerar. Kanske därför läge 3 ger lika mycket blås som 2:an ?! Hoppas på lite diskussion samt resistansvärden :) Mvh Stephan | |
parolof |
enligt Haynes ska du mäta mellan 1-4 = lägsta motstånd/hastighet. 2-4 = näst lägsta motstånd/hastighet. 3-4 = näst högsta motstånd/hastighet. Vid full fart på fläkten är motstånden inte inblandade. Några ohm tal på motstånd har jag tyvärr inte. det finns tre motstånd totalt i enheten som kopplas olika beroende på fläktreglagets läge |
|
parolof: Tack för ditt svar! Du säger "...det finns tre motstånd totalt i enheten som kopplas olika beroende på fläktreglagets läge ...". Menar du att motståndena är sammankopplade på olika sätt inuti fläktmotståndet så att de "samverkar" beroende på vilket läge som används? Detta skulle i så fall förklara varför 3:an ger samma flås som 2:an. Då kan jag säga med tanke på hur de mätningar jag gjort verkar det som att ett av mina motstånd/ledningsbanor inuti fläktmotståndet brunnit upp/gått av. Då ingen av resistanserna skall vara "oändligt stora". Mvh Stephan |
|
parolof |
jepp, de kopplas ihop efter behov så att säga enligt kopplingsschemat |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.