AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.175

mutterlås utan nyckel?

ma
150
maxxar
bmw 318. 87a
bmw 635 csi. 83a
bmw 2002-72a. banbil
skulle byta bromsskivor på min 318 87a förra helgen och när jag skulle ta av hjulen såg jag att det va mutterlås på en av dom 4 muttrarna. jag har ingen nyckel så jag undrar hur jag får bort dom helt enkelt. vet inte om låset sitter på en mindre mutter eller om det är nån sorts låskolv som går in till skivan bakom.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Hallå Maxxar

Det bästa du kan göra är att du går in på närmaste däck firma..som byter samt säljer däck eller säljer fälgar , de har rätta verktygen för att få bort låsbult..ELLER !!

om du själv ska göra det, då borde du fixa en bult som har en sptesig spets,,,slå in den om du kan på låsbulten, så att den fastnar rätt så hårt, sedan bara skruvar du loss den ( då den sitter fast i låsbulten)

BMW - Bil Med Wingar
Ta kontakt med förra ägaren, han kanske vet var nyckeln finns (är ibland gömd nånstans inne i bilen).
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det beror på vilken modell av lås som Du har.
Är det BMW-original av äldre modell, med en stor svart helt rund hylsa och ett lock i plast som ska tas bort för att komma åt ett litet nyckelhål? Då behöver Du inte ens leta efter någon nyckel, det går betydligt fortare att bara ta en stor polygriptång och bända bort dem, sen sitter en vanlig sexkantsbult där.
Är det ett lås av splines-modell blir det lite jobbigare. Men, med en massa tålamod och en riktigt bra huggmejsel som man slår i bultets lossningsriktning, så går det också utan nyckel... Tro mig, jag har haft bägge sorterna...
ma
150
maxxar
bmw 318. 87a
bmw 635 csi. 83a
bmw 2002-72a. banbil
tackar mr.christian, låter som det är den första modellen du nämner vad jag vet så är det bara gamlingar som ägt bilen så det talar för orginalgejer. får ta tag med tången o sen vad som händer...
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Va bara försiktig mot fälgen, så Du inte slinter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.