|
|
|
|---|---|
|
Hallå Min e34 har börjat skaka vid inbromsning oftast i hastigheter mellan 80-100 sedan går det bättre. Kan det vara bromskivorna som är skeva? Sedan är det ett annat fel. Det rasslar i motorn när man startar oftast när den är kall. har kollat oljpumpsbultarna och justerat kedjan till pumpen men det kvarstår, kör på helsyntetolja om det har någon betydelse. | |
|
Hej , skulle tro att det är skivorna. Det var det iaf på min.Men det är många saker som kan bidra till detta fenomen exvis, slitna däck, obalans, skeva fälgar, div bussningar o leder i framvagn, osv. bara att börja kolla vad som är sämst ,börja med det som är billigast dvs obalans mm. Det kan göra ont att jaga älg med bil.!! |
|
|
Antagligen något skeva bromsskivor i kombination med lätt kärvande bromskolv. Mitt tips är att rengöra oken ordentligt med stålborste + liten grov fil. "Rasslandet" i motorn är helt normalt och ofarligt om det slutar efter 2-3 sekunder, de hydrauliska ventillyftarna behöver oljetryck för att fungera och det tar någon/några sekunder för oljan att nå till ventilerna. Mvh |
|
|
Har också de "problemet" att de rasslar lite vid start,men slutar efter nån sekund.. Men tycker nästan de låter lite väl mycket för att de skulle vara ventilerna,eller rasslar dom så mycket? |
|
|
haas! jag hade oxå rasslandet och stog ut med det bra länge eftersom alla sa "det ska vara så" MEN! jag provade "lufta" bort luft ut motorn och rasslandet försvann. |
|
| ur motorn ska d vara | |
| HUr gör man för att lufta? | |
| D skulle jag oxå vilja veta har alldrig hört talas om d förut! ? | |
|
hehe jag vet inte om det kallas lufta men! jag tar det från början... Jag bytte olja i höstas (castrol slx 0-30) och efter bytet så började motorn rassla i 2-5sekunder(oljelampan lyste) vid kallstart. Det hade blivit sen höst och det var rätt kallt ute, alla jag frågade sa att d är för att oljan är så seg. Men efter att jag kollade runt i rephandboken, bentleys, så hittade jag en ruta där det stog att ifall inte oljetryckslampan slocknar DIREKT efter start ska man göra följande: Öppna locket till oljefiltret och starta bilen med locket av, oljan kommer att fara ut genom locket efter några sekunder slå då genast av motorn och skruva dit locket fort som f*n. Detta bör göras av 2 pers om man inte är jättesnabb. Sen jag gjorde detta har inte motorn rasslat en enda gång vid start. MVH |
|
|
det hela måste bero på att det kommer in mkt luft när man byter oljan eftersom man ska skruva av locket uppe så att det rinner ner lättare. då man gör det kommer det in mkt luft eftersom filtret sitter högt upp, inte som på tx survolvosar där dom har en konservburk direkt på blocket långt ner MVH |
|
|
haha,vilken grej!! Men låter lite farligt eftersom oljan får upp en del tryck efter nån sekund,lär ju spruta rätt bra om man inte hinner stänga av precis innan trycket kommer... Men låter lite konstigt att de igentligen skulle vara de problemet eftersom inte alla har detta rasslande,och jag tror inte många som inte har rasslet har tagit till denna lösning... |
|
|
jo men många kanske inte byter olja själv och gubbarna på verkstan kanske gör det jag gjorde åt dem! iaf så sprutar det inte ut olja, det rinner lite lätt över, då ska man vara snabb med locket över! jag höll den igång tills den rann över, jag ville få ut all luft MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.