AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.606

Funderingar inför oljebyte

ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Vad händer om jag byter till helsyntetisk olja efter att jag haft i mineral olja? Går det och göra så eller är det tabu?
Är nämligen service dags och tänkte ha helsyntetisk istället för mineral olja som jag haft tidigare.
MVH
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag tar mig friheten och ställer en liten motfråga, ja två faktiskt.... :-)

1. Jag ser att du har 143 inlägg här på Autopower. Har du verkligen inte sett eller läst några tidigare trådar om olja där mineral vs. syntet diskuterats ang byten hit och dit och annat...?

2. Har du inte använt forumets sökfunktion, eller ens funderat på att använda den..? Jag gissar att du får massor att läsa om du säker på oljebyte, syntetolja och liknande.

Dr Tinnitus
Hälge
jarivan: Det går helt UTMÄRKT att byta från mineralolja till helsyntet. Se dock till att välja en syntetolja med lagom vikositet (ej för tunn) ett bra val kan tex vara: 5W40 eller 5W50. Akta dig för Castrols Magnatech. (Den knackar sönder ventilerna för dig)
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Tackar Hälge för svaret.
Dr. Tinitus. Hade jag sett/läst någon tråd om just detta ämne skulle jag inte frågat. För det andra så sökte jag precis innan jag skrev här men fick inte ett direkt svar utan det var påståenden hit och dit. Men tack för att du tog dig tid och skrev till mig.
PS! alla behöver inte vara professorer på allt...det du kan kanske är jag inte intresserad av just nu.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Såja såja....

Det föreföll mig bara rätt märkligt att någon som inte är helt ny på forumet, faktiskt skulle ha kunnat missa allt vad oljetrådar heter. Denna fråga du ställde kommer ju i princip upp en gång i veckan och skapar ofta långa diskussioner. Sen är det ju även så att i väldigt många av dessa trådar där det yras skrönor om än det ena än det andra ang. syntetoljan, så brukar antingen jag själv eller Johan B eller någon annan tala om hur det ligger till i verkligheten.

Jag ville inte på något sätt se ner på dig, utan ställde bara två små frågor. Hoppas du inte tog det för hårt.

Dr Tinnitus
Häll i vad du vill i bilen bara oljan klarar av tillverkarens (BMW:s) klassningar. Oftast kan man göra det lite lätt för sig och säga att dyrare olja = bättre olja. Jag kommer nu få skt för detta uttalande. ;) En 318i från 92 har M40 spisen som har en tendens att knattra. Du kan försöka få det hela lite tystare med Valvoline MaxLife. Länk
Visa användare
586
wdac
325i -05
jag kör Castrols LL01, deras F1 olja ;) har funkat bra på familjens alla BMWs hitils, 320iC, 525IA-T, 523IA, 325i och 525i-T

BMW Williams F1 Team.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
En söking ger bl.a. denna utmärkta tråd: Länk

Som Dr Tinnitus mycket riktigt säger yras det en hel del skrönor i ämnet.

Mvh Björn
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
tackar alla för svaren. Det blev syntesolja till slut :)
En annan fråga som inte har med motorolja att göra är: jag var på BMW imorse och frågade vilken typ av växellådsolja jag ska ha i min bil 318i -92 (Tänker byta oljan där med). Då sa killen att jag skulle kolla på växellådan för att ta reda på det. Någon som vet det redan så jag slipper och åka fram o tillbaka till verkstaden 2 ggr? (För att först hissa upp o sen åka o handla)

MVH
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Ta det försiktigt med det bytet

Byt olja och filter och kör ungefär 100 mil och byt igen .

Anledningen till detta snabba bytet är att syntetoljan "tvättar" bort alla avlagringar och "Koks"som mineraloljan har bildat.

Och det kan sluta i att det blir dyrt när allt koks och slagg sätter igen viktiga kanaler osv .

Har varit med om en dyr reparation på iofs en merca men endå den "skar" mer eller mindre

Gör du som jag rekomenderat så ska du klara dig .
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
det var precis det jag ville fråga på. Hade nämliegn hört det tidigare och det ekade nånstans i bakhuvudet :)
Tack
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
jarivan>>När jag bytte växelådsolja på en e36 stod det ATF olja på en gul klisterlapp.Personligen tycker jag det är svagt av Bmw att inte ha den kollen vilken olja du ska ha till lådan,har själv fått det svaret"du måste hissa upp bilen och kika efter".

Kolla länken men kanske inte samma för en 318 som en 325 bil>>Länk

mvh
E3
1.828
E36
USA bilar
Ang lådan så måste du under och kika
Vid påfyllningspuggen ska du ha en dekal som talar om vilken olja vilken du ska ha
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Måste säga att BMW imponerade på mig..

tänk att det ingår en ny kopparing till pluggen i tråget.. har jag aldrig varit med om på ngt annat märke.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det gör det till alla insatsfilter, t.o.m. Biltemas för 44,90...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.