|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har under mitt dryga 40-åriga liv haft en mängd bilar av de flesta fabrikat (ja, japanska undantagna förstås). Nyligen införskaffade jag min första BMW, en 528i Touring -97, som är en dröm att köra. Jag har hört så otroligt mycket om att BMW skall vara kvalitet i minsta detalj. Jag förvånas dock av vissa saker. En modern bil i dessa prisklasser borde vara ett under av teknologi och design, men man möts av "kända problem" som gör att halva bilen slutar fungera vid ett par minusgrader (ok, lite överdrivet...). Jag talar om kondens i baklysen som gör att datorn får fnatt och visar falsklarm, att bilen inte verkar tåla en Svensk vinter, mm. Jag har redan haft problem med att lite kondens i dörrarna gjort att jag blivit inlåst(!), att nivåregleringen slutar fungera vid temperatur under -10 grader. När jag kontaktar den lokala BMW handlaren där bilen är köpt får jag svaret: "Det är ju så kallt ute, ställ in den i garaget över natten så fungerar det sen". Borde man inte kunna kräva mer av en så pass ny BMW? Jag har dessutom aldrig haft en bil som dragit upp så mycket skräp på bakrutan som denna E39. Borde inte en modern bil i den högre prisklassen vara formad, eller åtminstånde utrustad, så att bakrutan inte såsas igen vid blött väglag? En gammal Volvo från 70-talet klarar det bättre än min "nya" BMW. Jag har ännu inte lyckats bestämma mig om jag skall vara nöjd eller missnöjd med att vara BMW-ägare..... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo visst är det både ris o ros framförallt är ju BMW en körglad oehört komfortabel bil.Har också min första har förbrukat ett 30 tal bilar av olika märken. Och visst är BMW en härlig bil, men man frågar sig om inte kvaliten motsvarar priset, jag är väldigt tveksam till det,dubbelt så dyr som motsvarande Volvo tex. min bil har gått klockrent enbart bytt två trasig glödlampor på de 2000 mil jag kört.Samtidigt har jag aldrig haft en bil, som skitar ner sig så fort o så mycket speciellt bak (sedan)har monterat orginal stänkskydd blev aningen bättre på sidorna så man slipper skita ner byxbenen så fort man kliver ur.(stenskottsskydd) Tanklockluckan utan avrinning, badbasssäng vid tvätt. ABS sensorer som inte tål vägsalt som det ordas om i forumet. Mera teknik mera finesser, ju mera krånglar mera regel än undantag. Men samtidigt en körglädje bränsleförbrukning kontra prestanda som nog är oslagbar av någon annan bil E39 är ju en relativt färsk modell så en del barnsjukdomar finns det ju alltid i början.Att den skulle funka lika bra som tex sista modellen av E34 vore så fall ett undantag där de flesta bekymmer avhjälpts under de 10 år som modellen funnits. Provade en 535IA-90 igår, skillnaden var enorm,komfort smidighet, motorkaraktär mm till E39ans fördel. En annan sak är lackkvaliten klarlacken har klara apelsinskalstendenser, kollade av minst 10 nya BMW häromdagen när jag handlade lite lull lull, alla såg likadan ut, enligt en duktig billackare så hade BMW högsta kvalitet på sina lacker men det var nog innan E39 och innan den vattenbaserade lacken kom.(Opel sämst som referens)Så visst kvaliten kan alltid ifrågasättas. Men byta mot vad??? Nu är man bortskämd,så byta till nått annat kan ju aldrig bli annat än en besvikelse. Mina åsikter mina funderingar MVH Hasso |
|
Jo hej! Det som utmärker BMW tycker jag är körglädjen och känslan i mekaniken. Även inredningsdesign o materialval är av högsta klass. Det som jag tycker börjar bli sämre är att all modern teknik tenderar att göra bilarna mera komplicerade. Men det är naturligtvis inte bara BMW det gäller,"utvecklingen" går ju framåt för alla.Sedan menar jag att detta teknikfrosseri i slutändan blir en kostnad för konsumenten (som alltid). Dock slår det mig att de flesta biltillverkare vill bli sportigare o där var BMW i princip först. Dvs med körglädjekonceptet i familjebilar.. Mvh Janne. |
|
|
Det ska bli spännande att prova den nya E-klassen. Tidigare har ju MB haft emot sig inte bara svagare och (sämre) motorer jämfört med BMW utan även utseendet. Men nu har man skärpt till sig i Stuttgart vad gäller både C, E och S-klass. Så nästa byte, om ca 5 år, blir inte lätt. |
|
|
Kan bara hålla med om de "fel" som finns på modellen. Har själv haft en bra tid med min bil. Kört ca 2000 mil sen jag köpte den i juni 2001 och inte behövt genomföra en enda reparation hittils. Det är bra betyg tycker jag. Åker Saab i tjänsten och den kostar betydligt mer i reparation... Hasso: Funderar också på stänkskydden, är det enkelt att montera? Finns det bild på både fram- och bakstänksskyddet någonstans. Inte sett hur det blir, förutom bakdelen i BMW katalogen 2001. Ha en fin... (F-n måste åka cheva i ett par dar nu....) T |
|
|
Sanningen är att man blir bortskämd att åka BMW, mycket är byggt på gränsen till perfektion. Betänk sen att bilen är 4-5 år gammal då har iaf jag vissa förståelse för att saker kan gå sönder med tanke på elektronikmängden i bilen. Och fördelen med begagnatköp är ju att man slipper det stora andrahandstappet en nybil har. T: Länk samt Länk Två bilder på min bil, jag har monterat stänksydd runtom, tog ca 10minuter per styck och då är jag oteknisk. Dom är inte så stora och gör en del nytta. Ser helt ok ut. Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
T.Stänkskydd rekomenderas dels för att slippa stenskott på sidan samt grisiga brallor och kjolar. Tycker inte att det skämmer och som Asken sa att även en oteknisk klarar det på 10 min så no problem. Det finns en mycket bra arbetsbeskrivning i paketet med stänkskydden. kostade väl runt 400 för alla har jag för mig. Jag tror att de syns lite grann på min bil i galleriet. För övrigt monterar jag alltid stänskydd på mina bilar åtminstone fram för där slår det sönder hela sidorna till slut utan.Den sämsta lagändringen vägverket gjort var att ta bort stänkskydden. MVH Hasso |
| Jag har haft två små elfel på min bil sen jag köpte den, det får man räkna med på en modern bil med avancerad elektronik. Jag pratar rätt ofta med taxichaufförer om deras telingar E-klasse MB:n, eftersom man måste fördriva restiden på något sätt när man sitter där i passargerarsätet och glor. De har haft förvånansvärt många små elfel på sina nya bilar. Jag har inte fört statistik men en tre-fyra fel på en ny MB verkar normalt. Jag tror definitivt inte BMW generellt är lika dåliga. | |
|
hasso/Asken: "Mange tack" som norsken säger... Skall till BMW i Solna för att köpa stänksskydden nu T |
|
|
Som redan nämnts är BMW underbara bilar som bjuder på riktig körglädje och de har en underbar mekanisk precision och känsla i drivlinan samt mycket hög kvalitet på både inre och yttre detaljer. Eftersom jag, då det behövs, skruvar själv på min bil märker man också hur genomtänkt konstruerad bilen är. Men efter att toppen sprack på min bil känns allt inte lika muntert längre, allt är inte guld som glimmar tyvärr. Förhoppningsvis är den "nya" toppen monterad och klar nästa helg. Längtar, trots det som hänt, efter att åter få köra lite med min kära Beemer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.