|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Funderade över en sak, har bestämt att min E32 skall restaureras till nyskick. Har tänkt att lacka om bilen, byta ut allt som är trasigt/slitet, stor rekonda, få den i ett riktigt kalas skick så att säga. Men rost finns ju på den, måste jag erkänna, längt ner vid dörrarna, lite vid skärm kanter sen antagligen bakom kåfångarna och underredet. Nu så har jag ingen lust att göra ett halv dant arbete, vill få det proffsigt. Hur skulle ni gå tillväga för att få bilen i nyskick? Följande fel finns på bilen: - Motorn tickar en del, service samt ventiljustering måste göras, ev kamaxelbyte om den är dålig. - Inredning - finns lite trasiga detaljer, slitna delar, sen så fattas en del kablar, skall byta hela kabelstammen. - Bilen har en del småbucklor, bilen är också delvis burklackad (suck) -Listerna längst ner sitter lite halvdant, ett hål där man sätter i ena listen har rostat igenom Att detta projekt kommer att kosta vet jag. Men hur skulle ni gå tillväga? spackla? byta ut plåt? Skall försöka fixa bilder på bilens fel senare. Har också tänkt att klä om inredningen i vitt tyg, tror att svart+grå inredning + vita stolar + dörrsidor blir snyggt, vad tror ni om det? Bilen har grått plysch nu vilket jag tycker inte är så snyggt | |
|
Glömde följande punkter: - Avgassystemet måste bytas - Massor av missljud från servon, kanske för lite olja, men ratten är inte hård, men det låter lite ibland t ex när man svänger - Bromsrören är rostiga - S-bok fattas, är svensksåld, gått 27000mil men har en massa kvitton på runt 150000kr som lagts på bilen mellan 2000 och 2004 |
|
|
låter dyrt detta tycker jag - men om du ändå vill renovera den så måste du i princip "gifta dig" med bilen sedan, att sälja den efter renovering leder förmodligen till stor ekonomisk förlust. utan att ha sett bilen tycker jag ändå att det bästa är att byta ut så mycket delar som möjligt istället för ett reparera tec. rost och sådant. Delar till E32 kostar ju nästan ingenting begagnad på tex. powerbörsen. köp bättre beg. dörrar osv. istället för att försöka laga dom gamla, rosten kommer tillbaka ändå. ett beg. avgassystem i vettigt skick tror jag du kan få billigt. bromsrör är inte särskilt dyrt, men däremot tråkigt och tidsödande att byta. ang. inredning tycker jag du skall satsa på en beg. skinninredning, du kan säkert hitta en komplett fin inredning för under 5000 kr. /johannes (trött och sliten efter en hård dag på ring knutstorp =) BMW CS #5139 |
|
|
Låter som om du kommer att få lägga ut motsvarande en ny 7-serie om du ska få bilen till nyskick! Inget fel med det förstås, jag gillar personligen gamla sjuor bättre än nya, och en gammal sjua i gott skick är guld värd! Dokumentera gärna varje del av jobbet med foton, trevligt att ha senare och intressant för oss andra att ta del av. Klä om inredningen lär bli ett riktigt hästjobb. Ska du göra det själv eller betala någon annan för att göra det? |
|
|
Om du inte vill göra det halvdant så kostar det ca 200' om du lämnar bort det. Min renovering tror jag kommer hamna på ca 300-350' men då är Alpinadelarna lite dyrare också... M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Klart det inte kommer bli så dyrt! Tar du det steg för steg så kommer du klara dig billigt undan. Kanske ska du fundera över om det lönar sig att köpa ett vrak och ta delar ifrån? Är du bara lite om dig och kring dig kan du säkert få den fin till ganska låg kostnad, men det lär väl ta tid tyvärr. Dessutom kanske du inte ska satsa på nyskick direkt? Satsa på att byta till bättre begagnade delar allt eftersom, och få upp bilen i ett mycket bra bruksskick först och främst, så kan finliret ta vid därefter. Fast det skulle nog löns asig att köpa en e32 i kanonskick direkt, och lägga 60-70´ på den i bara inköp. |
|
|
Nej ni har rätt, ska satsa på att få den i bruksskick först, blir billigare och bättre på det sättet, när jag väl kommit dit så kan man fundera på om man vill satsa ytterligare. Detta med att klä om inredningen kan nog bli snyggt! Vill få det att se ut som original men en vit textil inredning är ovanligt, mamma är bra på att sy så att ordna inredningen lär nog bli lätt, hade tänkt mig alla stolarna+ dörrsidorna, får se senare hur det blir |
|
Paap Reeder |
... sedan skall det ju hålla ett tag också. Att blästra dörrkanter och sedan måla .... håller |
Paap Reeder |
... klickade för snabbt. Vad jag menar är att vanlig kallgalv sällan ger den hållbarheten som "från ny". MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.