AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
135.774

Filmerna klara: M3E46 cab vs S60 T5 steg 3 o M3E46 cab vs S6 (340hk)

Sida 8 av 39
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
x40nordic:
När jag jämför prestanda så jämför jag tider tagna ur verklighetsbaserade förhållanden alltså så som bilen körs på gatan av vanliga människor (som tester gjorda av motortidningar och andra seriösa journalister)... Dvs med standard hjul, normalt ringtryck osv. Tider tagna på strippen jämför jag inte med eftersom man självklart kan köra fortare med speciella däck och klistrad bana. Det blir lite orättvisa förhållanden där.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
cordone:
I see. Kul med en riktig "sleeper" i alla fall ;)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det finns en kille i stan här som har en grön 850 med 750hk i nu. Förra året var det lite över 500hk. Snacka om grejer alltså. Har inte sett en själv sen han har över 700+ men kompisen hjulinställde den, hjulen pekade rakt ut i vägen type, för när han gasade så drog han rätt dom...hehe...

MVH: Henrik

///M3
Diggar också dialekten stenhårt! =)

Håller med Sotam. Kul att se lite jämförelser på film istället för allt snack.
Lägger väl upp en film 80-150 på min 9-3 Aero -01.
Länk

Cordones 850 är brutal! =)
Är mkt imponerad av de andra också!

//Anders
Ska kolla lite Audifilmer också. Kunde inte ta hem de nu...

//Anders
"Beträffande dom olika exemplaren av turbomotorer så skiljer det högst markant. Jompa har förklarat detta en gång när man räknar fram det mattematiskt. Jag vill minnas att motorerna ger alltifrån 195-218 hk i T4-modellerna."

Var inte den normalfördelningen (effektintervallet) bara ett exempel på hur T4:ans motorer kan variera, jag kommer inte ihåg till 100%. Jag kommer heller inte ihåg om det verkligen är bekräftat att medeleffekten ligger över 200hk.

Flåklypa
AJansen: Film är alltid lite kul. Här kommer en 100-150 km/h på min kärra.

Länk

M.v.h.
blir mycket popcorn med så mycket film!
x40nordic: Har sett några klipp på din bil och jag blir lika chockad varje gång. Skulle vara kul att se den irl.
Det bär ju iväg nåt så in i hel--te! =)

//Anders

(Jansen på alla andra forum. Hade glömt lösenordet och skulle få ett nytt, men användarnamnet fanns inte. Skulle registrera mig som Jansen, men då var namnet upptaget. orkade inte byr mig, så det blev AJansen istället.....)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag funderar på vad det är vi vill komma fram till egentligen i denna tråd? Alla verkar sitta på en massa prestandauppgifter och sedan ska det ifrågasättas och hänvisas till olika tidningstester. Jag vet inte hur AMS gör sina tester men Teknikens Värld slänger ju in två övergödda motorjournalister och en massa datorer och full tank innan dom sladdar iväg. Mina tider är självklart tagna under mer gynnsamma förhållanden än så, 15 liter soppa i tanken och jag ensam i bilen. Huruvida det är rätt eller fel är upp till var och en att avgöra. Kan dock sträcka mig till att erkänna att T4'an är ganska kinkig med last. Fyra personer i bilen så blir det en helt annan körupplevelse.

Sedan detta med vikten, jag får ingen rätsida på vad som är praxis, tomvikt, tomvikt EU, torrvikt, tjänstevikt, skattevikt, finns det nått specifikt som gäller? Nya 330 har en tjänstevikt enligt Automobil på 1570 kg. Min T4 har en "skattevikt" på 1400 kg, vad som nu menas med det? Är den 170 kg lättare än 330'in då?
Nockenwelle: ang trovärdigheten rörande Tomas siffror 0-160 siffror så ligger 0-160 tiderna för min bil på mellan 15-16 sek. Mätinstrumentet som jag mätt upp tiderna med har då visat att bilen haft mellan 192-199 hk på drivhjulen för de olika körningarna, vilket borde betyda ca 208-215 hk i motorn om man antar 8 % drivlineförluster. Jag vet inte om dessa tider är rimliga för en bil som väger 1380 kg inkl förare? Hade varit skoj att prova mot din 330 vid tillfälle :)

För att återgå till filmerna och topic: Nu har jag inte sett effektkurvorna för bilarna men en del av förklaringen till att såväl 9-3:an som T5 hänger på så bra trots lägre maxeffekt och sämre effekt/viktförhållande går väl att finna i att turbomotorerna levererar relativt hög effekt längre ner i varvtalsregistret. Detta ör att den genomsnittliga effekten i det varvtalsområde som bilarna accelerar i under respektive växel är hög och förmodligen lika hög som bmw-bilarna med sin högre maxeffekt.

Bilarna ligger ju trots allt inte konstant vid maxeffekten under acceleration utan det är ju den genomsnittliga effekten i aktuellt varvtalsintervall som är avgörande.

P.S Riktigt sköna kommentarer i filmerna... :)

T4 -99
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tomas, det finns väl inget mått på vikten som är mer rätt än något annat, det viktiga är väl att man jämför viktangivelser från vägningar som gjorts med samma premisser. Det vanligaste idag är väl antagligen tjänstevikt, eftersom det står i registreringsbeviset, åtminstone på nyare bilar.
SotaM, ja med 215 hk och 1380 kg (tjänstevikt) borde det kunna gå att komma under 16 s 0-160 km/h. Ja en repa kanske skulle gå att klämma in, gärna föjt av något kurvigt parti :-)
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Offtopic, Nockenwelle jag misstänker att jag såg dig och din 330 nu i sommar på Shell i Uppsala? Om det är så att det är en mörkblå sedan och har "www.bmwpower.nu" eller "www.autopower.se" nummerplåtshållare fram och bak. (minns inte vilken dera)

///Foppa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, det händer rätt ofta att Shell i Uppsala fyller upp min 330. Dessutom har min bil (tills nyligen) haft www.bmwpower.nu skylthållare. Bilen är mycket riktigt mörkblå (orientblåmetallic för att vara exakt). Jag har inte sett någon annan bil i Uppsala som uppfyller den kombinationen, så det var troligen jag.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Nockenwelle: Det stämmer , jag tror du körde fulltank den dagen :D
Då var det dig och din bil jag och en polare (från forumet) såg. Det var samma dag som Shell/Ferarri hade sin röda Roadshow Trailer uppställd utanför macken. Fin bil du har! Fälgarna passar bra till den.

///Foppa
MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

lite offtopic!! men många vill ju visa sina hastighetsmätare så jag visar en bmw då. =)

Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Gennerellt sett så behöver man ett vikt/effekt förhållande på runt 6-6,5 kg/hk för att nå 0-160 km/h på 16 sek. Sedan beror det självklart på andra faktorer oxå så som fram eller bakhjulsdrift utväxling mm...
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Sota M>>
Vad menar du med "15-16 sekunder"?
Jag har mätt min bil med Gtech och fått dessa siffrorna. 15 eller 16 sekunder är stor skillnad om du fråga mig. Nästan som att säga att den gör 0-100 på 6-7 sekunder, det upplevs som stor skillnad i verkligheten och är så också.

Beträffande BMW M cabrioleten så är just cabbens 170 kg extra vikt och SMG-lådan som gör den lite långsammare. En M3-E46 ligger på runt 11s till 160km/h. En M3 Cab med SMG ligger på över 13s till 160 km/h.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Lex com>>
Ej att förglömma hur fort bilen går på trean också! Men det har mycket riktigt med utväxlingen att göra.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
MMMmmm>>
Ungefär så går min T4 :-)
Nä det var nog nått av det sjukaste jag har sett. Och snigeln på grenröret såg ju ut att vara nått som hämtat från en oljetanker-motor! Hur många ardenner ruvar under den huven, 6-700? Hjulspinn på femman i 200+ är ju inte varje dag man ser! Helt ofattbart att grejorna håller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.