AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
135.779

Filmerna klara: M3E46 cab vs S60 T5 steg 3 o M3E46 cab vs S6 (340hk)

Sida 4 av 39
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
MvVain.

Helt riktig, och det är den största anledningen till att alla biltillverkare försöker öka motorns vridmoment och bredda vridmomentsområdet, ja i alla fall i alla bilar som ska ha lite vardagsbruksvärde.

Mycker vridmoment/ork i maskin gör att det är ganska förlåtande nästan vilken växel man än råkar få i eller vilka varv man än kör på, det bara brötar iväg ordentligt ändå.

Dr Tinnitus
Ja, testerna är gjorda utanför Gävle.
Vad det bertäffar luftmotstånd så är iaf frontarean till 99% säkerhet större på s60in än M3an. Förmodligen har S6an störst frontarea och sämst Cw-värde. Särskilt vridstyvt chassie är det heller inte på M3:an eftersom det är en cab, fast den går bättre på vägen jämfört med motståndarna, men har sämre komfort.
300hk anger MTE vid statisk belastning. Vissa säger att hårdvaran inte klarar mer än 280 statiska hästar, själv är jag kluven.
Det kanske bara är 280hk men över ett väldigt brett register?

Själv uppmanar jag till att andra filmar liknande tester....det är både kul att göra och att se.

Flåklypa
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Japps, tycker jag med.
Alla med schyssta bilar o en kamera o gott humör ut o gör fler såndana filmer, tack.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
OK, det var 300 hk, jag hade fått för mig att det var 320 MTE uppgav, men det var tydligen fel. Jag antar att det inte finns det någon kortvarig "overboost"-funktion. Alltnog, kilona gör säkert mycket för att uppväga effektskillnaden.
Svårt att bedöma Cabens Cw-värde. Formen på tygtaken överensstämmer ju inte med coupéns linjer, även om det inte bör röra sig om någon dramatisk skillnad.
... det måste vara trickfilmat...

M.v.h.
kan ju prova med en liknande film mot polarens M3'a med lite köhler behandling..

Filmas ifrån volvon. Startar i ca 80km/h på 3'an båda två.
Filmen är stor, ca 30mb. ligger på följande sida.

Länk

Provar gärna mot en m5'a med 507hk om någon har en!
Flåklypa sa: "Själv uppmanar jag till att andra filmar liknande tester....det är både kul att göra och att se."

Denna har visats förut, men den bygger på samma tema så därför kan jag kanske posta den? Ber om ursäkt för den bedrövliga musiken. S40 mot BMW chippad M3 samt trimmad EVO6:a.

Länk

M.v.h.

har faktiskt 1st film till, då vi startar från rullande i ca 30km/h.
48mb var den på, så det är lite saftigt... ska se om jag kan tanka upp den med om någon tycker det kan vara skoj..

/A
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
cordone:

Jag skulle gärna vilja se den.

//Schnitzer
Tider och vikt för M3 Cab (från einszweidrei.com)

Gewicht 1722 kg
0 - 80 km/h 4,3 s
0 - 100 km/h 5,8 s
0 - 120 km/h 7,9 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h - s
0 - 160 km/h 13,1 s
0 - 180 km/h 16,8 s
0 - 200 km/h 20,9 s

De tider jag sett för coupen i intervallet 100-200 ligger på i genomsnitt ca 12,8-13,0 sek vilket är ca 2 sek snabbare än för cabben. Dryga 150 kg (=2 lättviktare till kompisar) verkar ha viss inverkan..

T4 -99
Trimmade volvobilar går väldigt bra, så länge man kör rullande start eftersom framhjulsdriften inte riktigt är optimal för starten...

Finns en volvo s40 i Stockholm med följande prestanda:
0-100 km/h 5,24 sec
100-200 km/h 8 sec
201m 9,2 sec @ 146 km/h
402m 13,1 sec @ 188 km/h

Den bilen tar nog de flesta bmw bilar vid en rullande start...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Cabens aerodynamik är väl inte helt klockren, men kul test och att den trimmade Volvo skulle gå bra var självklart, men klart bättre än jag kunde tro.

Mebben.
0-200 tiden stämmer inte tillsammans med stripptiden och farten.
Något är fel.

Acey. Jag instämmer med dig.

Flåklypa
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Kul att se, jag kunde inte tro att den skulle haka på en M3 E46 cab.

Autotech S40in i x40nordics film gick också mycket bra.

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Flåklypa: Du har mail!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Den där S60T5:an gick ju fruktansvärt bra, likaså cordone´s 850. Helvetes jävlar säger jag bara. Och S40´n då, hur många hk är det inte i den?? 450+???

Rättså kul faktiskt, blev ändå mest impad av S60 T5:an som piska upp M3 E46 som skit med bara bpu trim. Härligt att ni delar med er av filmerna. Mycket trevligt.

MVH: Henrik

///M3
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Undar vad det var för växelådor i S6:an, M3 cabben och Volvon?

//Goldcom
Jaken. Jag har svarat på mailet nu.

M3_LOVER: Kul att du tycker den går bra, men det var faktiskt helt jämnt mot M3an, jag drog han inte när det bara var föraren i bilarna.

S6an har automat, M3:an SMG II och jag kör manuell. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av SMG:n....BMW visar verkligen prov på "state of the art" ingenjörskonst.

Flåklypa
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag är inte ett dugg förvånad!
Det har ju gnäbbats en del i en annan tråd "S60R vs M3". Där hävdade jag att en chippad T4 åker jämnt mot en M3 upp till 200 och blev kallad för en mängd olika dumheter pga. detta. En T4 väger dessutom ca. 200 kg mindre än S60'in som ni ser på filmerna och ger 260 hk.

Jag hävdade också i denna tråd att en original T4 spöar en 330, även detta var drömmar enligt många. Jag kanske inte ska berätta om vilken bil som jag senast åkte jämnsides med från 0 upp till 200. Den hade fyra ringar i nosen och ska visst ha 344 hk iaf;-) Och min bil är som sagt inte trimmad ens.

Man får ofta läsa/höra det ena och andra om svenska turbobilar. Visst, dom är inte så snabba från start, jag tror att nedåt 6,5s eller nått ligger gränsen för avd man klarar oavsätt hur många hk man har i sin turboVolvo, på vanlig väg med standarddäck alltså. Med Autotechs diffbroms sjunker tiderna lätt under 6 s med chipp i T4'an. Men det är när fästet infinner sig som dessa turbobilar ger sitt yttersta. 100-200 klarar en chippad T4 på 13,5-14s, det är M3-prestanda hur mycket skitbil Volvon än må vara.
bara 1st film som funkar på min länk nu.
Men det är den från 30km/h till 200km/h ca..

länken är några inlägg längre upp..

/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.