|
Sida 36 av 39
|
|
|---|---|
|
Tomas: mitt vridmax ligger 750varv högre 350nm vid 3250varv på 3,2l, inte att förglömma så varvar den 7450 så den teorin funkar inte heller.. Frågan är väl varför man har 30.5cm rollout överhuvudtaget om nu inte tiden blir bättre?? Z MMM Coupe |
|
|
Anders>> Med en 3-axlig G-mätare spelar det ingen roll om det är nedförsbacke eller ej eftersom den mäter G-kraften med 3 olika axlar. Den känner alltså av den lodräta kraften också, således blir tiden samma. Jompa (X40nordic) besvarade väl frågan om rollout ganska bra. Skulle G-värdet vara 0 så skulle det räcka med att fisa för att mätaren skulle börja ticka. Beträffande momentet så tror jag allt att det ligger lite högre upp i registret, även om din instruktionsbok säger nått annat:-) För visst har du en puckel runt 5000 varv nånstans där du känner ett "kom" i motorn? På T4'an så ligger detta runt 2300 varv, då går laddtrycket till max och det bär iväg. Jag har förvisso nått liknande Vanos på min motor men det går inte att maskera att det är fråga om en överladdad motor när det laddar runt 1 bar. |
|
|
Tomas: så mätare tar bort tyngdkraften + jordenrotationshastighet för objektet? Vilket innebär, helt teoretiskt att man får samma tid till 100 om man kör ut från ett stup som om du kör upp för en slalombacke? Nä det tror jag inte på =0/ Nu är ju dubbelvanos motorer lite speciella, att det bär i väg vid 5000v beror på att det finns en del hästar i arbete vid det varvet.. Om du kollar på vridkurvan för Z4ans 3,0 så är det över 275nm från 2000v-6000v: Länk Z MMM Coupe |
|
|
Anders>> Enligt en fysiklag så är summan av alla krafter i ett kraftfält lika med noll. Eftersom jordens tyngdacceleration är konstant och båda objekten, i detta fallet bilen och G-mätaren, befinner sig på jorden så är objekten lika mycket påverkade av jordens tyngdacceleration. Detta innebär att om en kraft minskar så ökar en annan i motsvarande grad. Dvs. kan man med exempelvis en Porsche 997 Carrera S uppnå 0,85G i acceleration på plan väg, rakt fram, och man gör motsvarande manöver i uppförsbacke så ökar ju naturligtvis G-kraften. Men i och med att tyngdaccelerationen ökar i motsvarande grad så känner G-mätaren av detta och kompenserar för detta. Samma sak vid acceleration i kurva. Tänk dig själv att du har 3 olika mätare i bilen. En mätaren kraften framåt-bakåt, en mäter kraften uppåt-nedåt, och en mäter kraften vänster-höger. En Gtech mäter i alla dessa 3 axlar. Således spelar det ingen roll om man kör uppför eller utför. Jag uttryckte mig lite knasigt i mitt tidigare inlägg, men man kan alltså inte lura mätaren genom att köra i uppförsbacke och få till en otrolig G-kraft och därmed en ruskig tid. Den känner av att det går uppför mao. Ja du har rätt i att tiden inte blir den samma;-) Jag menade såklart att man inte kan lura mätaren så lätt. |
|
|
Tomas: Vad händer om man med en turbomotor kör i en svag uppförsbacke, får man bättre 0-100 tid då? Med tanke på att mätaren kompenserar för backen samtidigt som motorn får mer motstånd & därmed mer avgaser & kommer snabbare upp till fullt laddtryck? Z MMM Coupe |
|
|
Anders>> Jag har faktist ingen aning hur det hänger ihop. Men jag tror inte det har någon betydelse, om så är fallet så pratar vi millisekunder. Ger man full gas så spinner framhjulen på ettan och tvåan oavsätt om det går nedför eller uppför. Däremot så kanske man kan uppmäta en skillnad på typ femman över 150 eller nått, uppför och nedför Hallandsåsen. Men inte så länge motorns vridmoment överglänser hjulens friktion, eller nått. |
|
|
Tomas frågade: "Jag tror inte att 1 fot, dvs. 30,5 cm skulle innebära en halv sekund skillnad i intervallet 0-100" Kolla denna logg på två S60:is som kör med "roll-outen inkopplad. 30 cm ger cirka 0,5 sekunder tidsförbättring. Länk M.v.h. |
|
|
X40nordic:betyder det att hans fas2 gör 0-100 på 6,8 plus 0,5 sek då?Det är blir en bekant siffra utav det =7,3 som min då :-) inte för att det är kul nu när det blåser 20 M/S här men en förklaring till dess prestanda på pappret om Tomas kört med roll-outen?! Mpower |
|
|
Betan: "betyder det att hans fas2 gör 0-100 på 6,8 plus 0,5 sek då?" Det beror på hur man ser det. Jag berättade ju på sidan innan vad som hände när vi körde en G-Tech RR mot en AP22... "Under senaste körningen på Lunda kopplade vi upp en AP22 och en G-Tech RR i samma bilar, och AP'n visade konstant 0,5 sekunder "sämre" värden än G-Techen på 0-100 km/h. Min gissning är att G-Techen hade roll-out även vid 0-100 km/h vilket AP'n inte hade, och jag vete katten om den gick att stänga av på G-Techen?" Sedan är det ju upp till var & en att avgöra vad som är "rätt". Alla som säger att man ska köra "med roll-out" ska vara medvetna om att det kan ge 0,5 sekunder bättre tider än utan roll-out, och alla som säger att man ska köra utan roll-out ska vara medvetna om att man i sådana fall inte alls kan lita på stripptider heller, så att vifta med ett tidkort betyder då ingenting eftersom dessa tider är "felaktigt uppmätta". Vad som är "rätt" och vad som är "fel" är svårt att säga. Efter lite efterforskningar har det visat sig att vissa motortidningar kör med "roll-out" och andra inte. Därför kan tiderna diffa mellan tidningar oxå... På det hela taget... Är det egentligen så viktigt? M.v.h. |
|
| Nej, världen går nog inte under för det. Men det illustrerar kanske att man bör veta hur olika tider uppmätts, om de bilar som jämförs är tämligen jämbördiga. | |
|
x40nordic: Får man fråga om Teknikens Värld är en av tidningarna? Detta med tanke att deras testresultat inte alltid brukar tillhöra skiktet med de sämsta resultaten... T4 -99 |
|
|
x40nordic,Nockenwelle och Sotam ja det är svårt det är individuellt att bestämma vilken metod som är rätt känns det som. Därför är det alltid bra med ett race emellanåt ,då får man svart på vitt, eftersom Tomas och jag hade en liten diskussion om det så är det lite intressant iaf även om det inte handlar om effektmonster bilar så ska det vara rätt.Sen har jag undrat lika länge som jag läst biltidningar varför TV har så dåliga tider i acc mätningar!?Kan vara något med metoden att göra då.Jag som trodde att dem var kassa på att köra:-) Likadant så har 328:an klockats för 6,9 till hundra och M3-E46 på 4,8 sek. Mpower |
|
|
Aj aj, detta var illa;-) Nu är veckan förstörd! Jag som trodde min T4 var snabb:-( Men om man bortser från den där halvsekunden i starten så borde man ändå kunna få en korrekt tid om man exempelvis tar tiden till 160 km/h minus tiden till 100 km/h, korrekt? Då får jag 7,5s, och det får väl ändå anses som en respektabel tid för 100-160? Exempelvis en 330 Ci som testades i ams 01/2004 gjorde samma bravad på 9,5s och enligt Track-challenge så gör vanliga 330i det på 9,8s. Men M6'an piskar det på 4,5s :-) När man testade G-mätare i Car&driver så sades det att rollputen gjorde 0,3s på tiden, man kom upp i ungefär 3mph på 12 inch. Betan>>Teknikens Värld sägs köra med full tank, förare och en passagerare. Blöjsport kör med en 150cm lång och 40 kilo lätt hästjockey, 5 liter soppa i tanken, inget baksäte och utkastat reservhjul, ungefär som när jag testar mao:-) |
|
|
Tomas:blöjsport det bästa uttrycket för bilsport som jag hört ,bara vingar och kadetter från 89 i den tidningen,olika mätmetoder alltså,så är det,ja dem där 200 hästarna i fas2 går jäv### bra. Mpower |
|
|
Tomas: "...om man bortser från den där halvsekunden i starten så borde man ändå kunna få en korrekt tid om man exempelvis tar tiden till 160 km/h minus tiden till 100 km/h, korrekt?" Självklart ! Tomas: "Men M6'an piskar det på 4,5s" Det var ganska trött det. Jag vet en S40 som gör det på 3,4 sek. ;-) M.v.h. |
|
|
Alla som väljer S40 framför M6 räcker upp en hand ;) |
|
|
*Hand upp* Alla som har råd med en M6 räcker också upp en hand. ;-) *Hand ner* Flåklypa |
|
|
A_Persson: M6:an fanns inte när jag skaffade S40:in. Tror inte att dagens situation hade blivit annorlunda dock. M6:an ligger lite väl högt i pris för min del, men jag har kul ändå trots min fattigdom. M.v.h. |
|
|
A_Persson>> Jag tar en V40 istället för M6'an, den är alltför opraktisk för mig och min familj;-) Flåklypa>> Att ha "råd" och att tycka att något är värt surt förvärvade pengar brukar dom flesta beakta när det vankas bilköp. Många har ju råd att betala 100 kronor för en BigMac, frågan är hur många som anser den vara värd det. Tom. våran Tetrapak-kung Rausing tyckte att en begagnad Land Rover var tillräckligt för att åka runt med på ägorna. Så omformulera frågan istället till "Hur många anser att M6'an är värd 1 mille" (eller vad den nu kostar).... ;-) |
|
|
Jag tycker nog M5 Touring blir rättvisare att jämföra v40n med :) Jag har för övrigt sett delar av familjen Rausings bilpark och den lämnar det mesta här inne i skugga. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.