AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
135.763

Filmerna klara: M3E46 cab vs S60 T5 steg 3 o M3E46 cab vs S6 (340hk)

Sida 35 av 39
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vid 130 km/h på trean skulle jag gissa att 330i-motorn ger c:a 220 hk, varpå man kan dra nästan 30 km/h med den effekten eller mer. Det borde vara ett bra intervall.
SotaM; Det beror på hur Du mäter kanske? Under senaste körningen på Lunda kopplade vi upp en AP22 och en G-Tech RR i samma bilar, och AP'n visade konstant 0,5 sekunder "sämre" värden än G-Techenpå 0-100 km/h. Min gissning är att G-Techen hade roll-out även vid 0-100 km/h vilket AP'n inte hade, och jag vete katten om den gick att stänga av på G-Techen?

M.v.h.
x40nordic> Jag tror faktiskt att det är du som sitter med 0-100 rekordet för min bil mätt med ovan nämnda Ap med en tid på 7,5sek ;)

Du menar att g-techen RR i samma situation hade gett en tid på 7,0sek pga roll-out-inställningen? Där ser man..

T4 -99
SotaM: Ja, det visade sig varje gång att det var så (och jag tror att vi körde 30-40 repor den dagen). Anledningen till att det även kan bli så är att Din bil måste växlas till 3:an vid 95 km/h. Jag provade att höja varvstoppet så att man kunde köra till 105 km/h på 2:an och vips hade man kapat 0,5 sekunder direkt. Det kan även vara det som gör Tomas bil snabbare (om den nu gör över 100 km/h på tvåan).

M.v.h.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jompa>> T4 fas2 gör 100 på tvåan, det misstänker jag att du vet;-)
Gtech Pro SS använder sig av rollout, men det gör dom väl på strippen också? Frågan är hur stor skillnad 12" innebär. Jag tror inte att 1 fot, dvs. 30,5 cm skulle innebära en halv sekund skillnad i intervallet 0-100. Har du förresten läst testet av G-mätare i Car & Driver 050404?
Nockenwelle> Kanske hade kunnat bli spännande från stillastående också. Nedan tider från blackrace kört under samma dag:

60-fot, Hast., Tid,
BMW 330: 2,427 117,29 9,947

Volvo S40 T4: 2,637 122,01 10,186

Gissar också på att 330 har mindre spridning på tiderna eftersom det är lättare spinna bort sig med fwd.

T4 -99
Tomas: Japp, jag vet att Fas2 gör över 100 km/h på 2:an. Jag mindes bara inte om just Du har en Fas2?

Nåväl, att köra roll-out på 30 cm gör uppenbarligen 0,5 sekunder skillnad om man jämför AP'n mot G-Tech:en men vad som är än mer intressant är kanske vad som anses vara "rätt" mätmetod av alla Er?

Som alla vet så består "strippen" av tre fotoceller i starten.

1. Första cellen markerar när Du ligger nära startposition.
2. Andra cellen markerar när Du ska stanna och stå stilla inför start, d.v.s. på "startlinjen".
3. Tredje cellen är där tiden faktiskt startas, och denna ligger sedvanligt 30 cm efter startlinjen.

Detta betyder alltså att man på strippen inte slår igång klockan so fort bilen rullar iväg, utan först efter att man har "kört en bit". Om detta är rätt metod enligt Er kan jag avslöja att 0-100 km/h kan kapas lite, speciellt för FWD's.

Tomas, även i AP'n kan Du ställa detta. Den har dels valbar rollout på 8, 10 eller 12 inches, samt att Du även kan ställa vilken acceleration bilen måste komma upp i för att trigga räknaren. Ställ den på 0,05G och klockan hoppar igång bara en mygga fiser på bilen, men ställ den på 0,3G så hinner man köra nå'n halvmeter innan klockan triggas och 0-100-tiden diffar ledigt en halv sekund mellan dessa mätmetoder.

Den som nu säger att "triggning vid 0,3G" för att få bättre tider är fusk, sågar därmed den vedertagna strippstandarden samtidigt.

Jag vete f_n hur man ska mäta, och intresatn kan kanske vara... Hur mäter alla motortidningar? Hur mäter biltillverkaren... Ja, förutom Volvo då... De mäter inte alls utan simulerar accelerationen baserat på vikt, luftmotstånd, rullmotstånd, utväxling, drivsätt, viktfördelning o.s.v. för att sedan räkna ut en rimlig accelerationstid på 0-100 km/h... De testar faktiskt inte ens...

M.v.h.
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Flåklypa. Om du har vägarna förbi Göteborg så kan jag ställa upp med en original T5 att använda som testobjekt! :)

-- fjalar
Oj. Det är inte ofta jag är i dom trakterna men jag ska ha det i åtanke. :-)

Flåklypa
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
x40nordic: "Den som nu säger att "triggning vid 0,3G" för att få bättre tider är fusk, sågar därmed den vedertagna strippstandarden samtidigt." ??

Hur menar du? 0-100km/h måste ju vara från 0km/h & inte från 5km/h, 10km/h, 15km/h eller vilken siffra som nu ger bästa tid??

Vad har detta med stripkörning att göra? I F1 startar man stillastående, i WRC startar man stillastäende, i rallycross startar man stillastående betyder det att de därmed sågar strippstandarden??
Du har ingen Nos tub som ligger & läcker i närheten? ;)

Z MMM Coupe
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
På strippen tävlar ju två bilar om att komma snabbast till mållinjen på lika villkor. Då har roll-out funktionen mindre betydelse. Men skall man mäta acc från 0-100 km/h bör man ju tveklöst starta från just 0. Dvs utan roll-out.
Grubbe
Länk

Kan ingen förklara för dem? :D
Ha ha..."bling king" kom ju in och styrde upp det hela på slutet. :-D
Hmm, kvalificerade gissningar som S60R med twinturbo.

Flåklypa
Humor på hög nivå :)
S60R med tvinturbo fick mig att trilla av stolen av skratt

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Intressant också att dom spekulerar i att han startar med fel växel. Skulle vara kul att veta vilken växel dom själva väljer i 50km/h eftersom Jörgen som han heter, startade på tvåan. Sen att han missar starten är det väl inget snack om...

Flåklypa
Oj, nu börjar det spåra lite där borta.

En kille undrar: "Ummmm its not that much slower? Based on that video you think a coupe would win?" Apropå att Caben enligt honom inte är så mycket långsammare än M3 Coupen.

Här kommer svaret..
"No, neither me or the guys that made this video thinks that. The cp is a bit faster, but not volvo-fast"

Inget jag sagt iaf, någon härifrån som försöker få fart på jänkarna? :-O

Flåklypa
Anders Olsson: Läs igenom inläggen ovan så kan Du nog lägga ihop två & två. :-)

1. Frågan var hur mätningar med AP22 kontra G-Tech (med & utan roll-out) stod sig mot varandra och om de gick att jämföra.

2. Eftersom många använder "strippen" som indikator för acceleration (d.v.s. hastighetsändring kontra tid) så bör man vara medveten om dess tillkortakommanden.

3. Vän av fysik vet att man måste sätta en trigger när man kör med G-sensorer för om man skulle sätta 0,00 G som trigger (vilket Du vill?) så skulle utrustningen trigga på att det blåste på bilen redan innan man ens har släppt kopplingen.

;-)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
En ylande sexa och en propeller i fronten kapar många sekunder på accelerationen;-)
Nä men seriöst, visst är det en ganska stor psykologisk effekt när man kör en BMW med 6 cylindrar eller mer? En T4 eller T5 hörs ju knappt, man märker inte hur fort det bär iväg förrän man tittar på mätaren eller på övrig trafik som man kör om. Jag misstänker det har med max vridmoment som ligger under 2500 varv att göra, det upplevs inte så ruskigt snabbt när effekten kommer så tidigt. En sugmotor med många cylindrar och högt register upplevs ju som duktigt mycket vassare, även om den i praktiken inte är det.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jompa>>
Hur mycket gör 30,5 cm rollout på intervallet 0-100? Min gissning är några hundradelar, dvs. knappt noterbart, eller?
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
"Jag vete f_n hur man ska mäta, och intresatn kan kanske vara... Hur mäter alla motortidningar? Hur mäter biltillverkaren... Ja, förutom Volvo då... De mäter inte alls utan simulerar accelerationen baserat på vikt, luftmotstånd, rullmotstånd, utväxling, drivsätt, viktfördelning o.s.v. för att sedan räkna ut en rimlig accelerationstid på 0-100 km/h... De testar faktiskt inte ens..."

Det var detta jag läste, varför inte testa en Atos 0-100 i 45graders nerförsbacke?? Kan ju inte var fel bara för att tiden blir bättre??

Hört talas om 5e hjul?

Z MMM Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.