|
Sida 34 av 39
|
|
|---|---|
|
Hmm, jag kan iaf säga att en M5 e39 blir klart övermäktig för min s60 i alla farter. Dock är jag mycket positivt överraskad av Sotams T4 eftersom jag inte riktigt köpt vissa prestandauppgifter om T4:orna utan jämnställt dom med 9-3 Aero och ett mellanting i prestanda mellan 328 och 330i. Jag vet också att Sotam blev positivt överraskad av T5:an, kanske med sina jämna duster (vissa vinster) mot andra trimmade bilar i färskt minne? Flåklypa |
|
|
Japp, jag trodde inte T5:an skulle gå så bra som den gjorde. Som referens kan nämnas att min T4 gått jämnt mot 9-3 steg3 med ca 270 hk och v70r awd (gamla modellen) med ~320 hk (ej uppskattad utan bromsad effekt). Man ska dock komma ihåg att en direkt jämförelse mellan min t4 och en t4 steg3 inte kan göras. Som x40nordic ovan påpekat går vissa steg3 inte bättre än exempelvis min t4 men de allra flesta ligger på klart högre slutfarter på 201m och några sekunder lägre tid för 100-200. Tomas bil är ju ett annat exempel på en t4 som går förvånansvärt bra. Personligen hade jag blivit mäkta förvånad om en genomsnitts-T4 med steg3 kör jämnt med en M5 e39 över en längre sträcka. T4 -99 |
|
| Jag skrev i något inlägg, kanske i denna tråd, att det måhända är på det sättet att det skiljer mer i prestanda mellan olika exemplar av turbobilar av en viss modell, jämfört med sugmotorbilar även när vi pratar icke trimmade bilar. Det verkar onekligen som en hel del av det som skrivits här på sista tiden tyder på det. | |
|
NW. Definitivt. Synd att du inte kunde göra oss sällskap igår. Flåklypa |
|
|
Ja, det hade varit kul, men jag är ju i den lite märkliga situationen att jag kan flexa nästan hur mycket som helst med arbetstiden, men inte med fritiden. Det råkar inte finnas någon här på forumet som har möjlighet att ragga fram en vettig tidtagarutrustning? |
|
|
*Aaaaahhhhhhhh* Ursäkta men jag var tvungen att skrika av mig lite upphetsning. Känns lite som att jag kan komma in från kylan nu, krypa fram ur mobbningshörnet:-) Kul att så många "kryper till korset" och erkänner att en original T4 faktist går ganska bra. Och precis som X40-nordic skrev så kan det skilja avsevärt mellan dom olika exemplaren av T4, men främst så skiljer det på fas1 och fas2. Nu vet jag inte vilken årgång SotaM har på sin bil, men min är som sagt en fas2 och dom går som sagt steget bättre än sina äldre syskon. Känns också trevligt att se att det skiljde så lite mellan Flåklypas bil som åkte lika med M3'an då många hävdat att en T4 inte har något att hämta mot en 330 utan skulle jämnställas med en 328;-) Och rent tidsmässigt så är ju JohanS 267 hästars S40 med sin 13,3s-repa ungefär lika snabb som M5-E39 som enligt track-challenge ligger på 13,5s. Synd att ni grabbar bor på andra sidan av landet annars hade jag kunnat låna en Gtech av en kompis så hade vi kunnat gjort lite prestandamätningar. Sedan vill jag avsluta med ett litet "förtydligande". Jag struntar egentligen vad som åker ifrån vad, mina siffror osv. är i princip helt av akademiskt intresse, man kan se det som en störning. T4'an har väl i princip bara en (kanske två om man räknar med säkerheten) bra egenskap, och det är dess acceleration. För övrigt så är det ju en Mastabuschi Carisma och allt vad det innebär:-) Så jag hoppas att ingen knyter näven och tänker "dom där j-vla T4'orna". Jag tycker bara att det är skôj att man kan anaboltrimma en vanlig Svenssonbil till den mila grad att dom kan hänga på betydligt dyrare bilar ute på raka landsvägar. När det svänger är det alltid trevligare med en annan bil, tycker jag:-) |
|
|
Vi körde 330in mot cabben samma dag som Gävleträffen i Rörberg och vi såg att det inte skiljde så mycket. Då fick vi upp ögonen för att T5:an faktiskt skulle ge M3:an en rejäl match. En M3 e46 coupé, M5 e39 eller JohanS "super" T4:a gör ju 100-200 på 12-13 sekunder så jag skulle tro att dom sådan kör ifrån T5:an och M3 caben ungefär som jag körde ifrån Sotam. Det skiljer ungefär lika mycket i tid mellan bilarna. Hur skiljer utväxlingen mellan fas1 och fas2? Det krävs en bil typ Jompas för att verkligen åka ifrån en halvsnabb bil. Samma sak när man drar mot hojar, dom åker ifrån helt klart men inte om man ställer det mot förväntningarna. Man förväntar sig att dom ska försvinna på typ 1 sek. Flåklypa |
|
|
Det skiljer ca 3-4sek mätarfartstid mellan mig och flåklypa i intevallet 100-200 km/h (våra mätare hade lika stor felvisning). Jag har för mig att T5 plockade redan ca 1-1,5s i intervallet 100-150 (där jag måste växla en gång). Nockenwelle: Det var synd att du inte kunde närvara igår. Baserat på Flåklypas berättelse om rejsen med 330 hade det varit intressant att se hur våra bilar går bredvid varandra eftersom det tydligen var en helt annan "karaktär" på rejset med T4:an pga motorkaraktär och växlingstidpunkter. T4 -99 |
|
|
Ja, mina växlingspunkter sammanfaller tämligen väl med Flåklypas, som det verkade när han och jag körde. Växlingen från tvåan till trean sker vid 105 km/h, trean till fyran strax före 158 km/h och fyran till femman vid 211 km/h. Detta är verklig fart, mätaravvikelsen är mycket liten, som mest 3 km/h. S40T4 verkar ju ha betydligt lägre utväxling. Jag antar att de växlingspunkter ni angett är mätaravläst och det verkar ju som om era bilar har ganska ordentliga glädjemätare, således ligger antagligen de verkliga växlingspunkterna troligen lägre. En start på trean vid 100 km/h (vilket kanske är 90 km/h om det är en enligt Volvos glädjemätare) innebär att min bil jobbar ganska långt under maxeffektvarvtalet, medan T4 måste ligga klart närmare sitt bästa intervall. |
|
|
Stämmer. Mätarna är ganska glada men det skiljer inte fullt lika mycket nu som det gjorde när jag mätte mot GPS första gången. Det skulle vara jäkligt kul att se T4:an och 330in köra mot varandra. Karaktärerna är helt olika! :-) Flåklypa |
|
|
Av gårdagens körning att döma låter det som att det kan bli tufft mot SotaMs T4 (därmed inte sagt något om andra T4:or då det verkar kunna skilja mycket) i lägre farter. I riktigt höga farter tror jag nog 330:in har ett övertag, även mot en T4 som laddar rejält. Frågan är dock hur lång raksträcka som krävs för att det skall visa sig. Med tanke på att växlingspunkterna skiljer en hel del är det möjligt att olika starthastigheter kan ge ganska olika utfall. |
|
|
Flåklypa>> Enligt Track-challenge så ser det ut så här: 0-160 km/h M3 Cab 12,8s 330i 16,2s Nu tror jag förvisso att Cabben har manuell låda, men ändå? Utväxlingen mellan fas1 & 2 T4 vet jag inte i siffror sett, men jag vet att fas2 passerar 100 på tvåan och 150 på trean, det gör inte fas1. Den inoficiella anledningen till att T4'an inte klarade 100 på tvåan när den presenterades 98 sägs vara att den då skulle vara snabbare till 100 än sin storebror V/S70R, därför fick den en ganska låg utväxling. Det skulle mao. inte se så bra ut i broschyrerna:-) Jag kan hålla med om att siffror som ser ut som stora skillnader på pappret är i verkligheten nått helt annat. Jag har "rejsat" mot en DKW S4 med 344 hk från 0-200 (mätarfart) innan det fick bromsas, då låg vi ganska exakt bredvid varandra. En annan gång hade jag en 997'a framför mig, hängde på honom för skojs skull när lastbilen framför flyttade på sig. Och denna bil som på pappret ska lämna mig som en flugskit i backspegeln ökade avståndet med typ 75 m (uppskattningsvis) mellan 70 och 220 (mätarfart). Så visst är det som Flåklypa skriver, något som på pappret ser fruktansvärt vasst ut behöver inte dra ifrån så otroligt mycket som man tror om man har en halvsnabb bil. |
|
|
Nockenwelle>> Vilka "högre" farter avser du? Jag har ingen tid på 330 upp till 200 men en Z3 3,0 är 2 sekunder snabbare till 160 än 330. Kan vi gissa att den plockar 1 sekund ytterligare till 200, dvs. 3s snabbare 0-200? Isf. skulle det innebära 25,9 + 3 = 28,9s för 330 till 200. Så till 200 gissar jag att SotaM är kvickare, därefter vet jag inte, men det kanske var efter 200 du avsåg med "högre" farter? |
|
| Ja, det var över 200 km/h jag avsåg. | |
| Teknikens Värld körde 0-200 km/h på 25,8 s med 330i E46. | |
|
Nockenwelle>> Det kan nog bli jämnt. Start från 100km/h funkar bra men jag tror det är ännu bättre med start från 80-90km/h för T4:an eftersom det är relativt bra drag redan där på treans växel samtidigt som detta blir ett "mellanläge" bilar med 330:ns utväxling (för kort för tvåan och för lågt varvtal för trean) Teknikens Världs test tyder på en 100-200 tid på ca 19sek = tiden tyder på att det hade kunnat bli mkt jämnt (visserligen har jag en lååångssaam växling från fyran till femman strax innan 200 som säkert tar en sek). T4 -99 |
|
|
SotaM, varför inte piska iväg från 0? Är det bara torrt på vägen och man har kvalitetsgummi på T4'an så bär det iväg ganska bra. Min bästa notering med enbart gaser i tanken och knäckebrödsdiet en vecka innan är 6,8s till 100;-) Förvisso får man ha hyffsad feeling i högerdojan för att inte stå kvar med rykande framdäck men håller man bara igen lite så går det. Vart ligger momenttoppen på 330'in? Efter 3500 brukar det väl bära iväg ganska bra? T4'an "kommer" ju vid 2300 då laddtrycket peakar och sedan sjunker det ganska fort och sedan är den ganska tunn på toppen. På högre växlar lönar det sig inte att dra längre än 6000. |
|
| Ja, en start vid 80-90 borde ge de konsekvenser du beskriver. En start vid t ex 130 kan kanske slå åt andra hållet. | |
|
Nockenwelle>> Förmodligen sant. Visserligen är det rätt hyfsat med effekt redan vid 130 (kring 4100 varv) Tomas>> Absolut! Visserligen har jag kvalitetsgummi men det börjar bli något slitet och hårt (?) för den spinner loss även på tvåan :( men alla sätt tål att jämföras! Själv kommer jag dock inte i närheten av några 6,8sek... T4 -99 |
|
| Vridmomentet på 330i ligger på 300 Nm vid 3500 r/min och vid 5900 ligger det på 275 Nm. Det finns ingen tydlig topp, utan vridmomentkurvan är ganska platt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.