AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
135.740

Filmerna klara: M3E46 cab vs S60 T5 steg 3 o M3E46 cab vs S6 (340hk)

Sida 3 av 39
Det var en volvo och gå då!

jäklar!! sen så såg det inte ut o ha nån beteckning på bakluckan heller lite sleeper aktigt! =D
Nix, ingen motorbeteckning på bakluckan, bara modellbeteckning. Jag tycker det är bäst så.

Flåklypa
Flåklypa:
Vad klarar S60in 100-200? skulle vara en intressant uppgift.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har bara tittat på första filmen M3 vs S60 och skulle vilja sticka ut hakan och påstå att det är ganska jämt skägg mellan dessa bilar.

Volvon får direkt ett försprång på ett par tiondelar och detta förspång verkar inte öka något (i tid räknat). I meter räknat drar han ifrån men tiden mellan dem verkar vara tämligen konstant.
Alltså M3-föraren verkar inte vara riktigt med i starten alt S60:n tjuvstartar.

Man kan lätt luras på samma sätt om man kolar på racing och tycker att bilen bakom tar in mycket vid inbromsningen men tappar sedan ut på rakan.
I meter räknat minskar resp. ökar luckan men tittar man på tidsdifferensen är den konstant (om båda kör lika alltså)

OBS! detta är ingen dålig bortförklaring för att jag gillar BMW, jag bryr mig egentligen inte om vilken som är snabbast en trimmad Volvo eller en M3 men fysiken bakom det hela är ganska intressant tycker en ingenjör som jag. ;)
BjörnB.
Det är en helt riktigt iakttagelse. M3:an missar starten lite och det straffar sig. Det vi märkte var att S60in var liiite snabbare över hela registret när M3:an hade en passagerare som filmade. Därför bestämde vi oss för att jämna ut felkällorna och placerade kameramannen i S6:an, då gick bilarna helt lika....det kunde skilja en halv billängd åt bägge hållen under ett och samma race. Det började handla om smågrejor med avslagen Klima osv och det var endast S6:an som glömde att slå av sin Klima.
Jag varvade min bil till ca 6800-6900rpm och M3:an drog ~1000 varv till innan växling.

Flåklypa
Harris. Jag har tyvärr ingen aning om vad bilen klarar 100-200 på.

Flåklypa
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Flåklypa:

Fan bilen din går ju bra. Man för de nog riktigt kämpigt mot dig. Men jag vill inte vara dum eller så. Din bil är ju trimmad de är inte min. Se det lite ironiskt från min sida.
Men men man får nog kämpa på bra för att haka på.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Riktigt roligt test! Fler sådana skulle vara kul och gärna med nya M5 eller M6. Då har i alla fall ingen trimmad Volvo någon chans.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Beror ju på hur mycket trimmad den är :)

//Schnitzer
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Guldcorn:
Ställ upp PA:s saab brevid en M5 jag tror knappast att den skulle få storpisk!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Guldcorn:
Ställ upp PA:s Saab 200 gånger på raken mot M5 :an sen ser vi vem som vinner mest :) Saaben går riktigt bra såg den på strippen i våras,men det är väll den och en till saab som går så i hela världen med...finns en i växjö med med massa hästar men hållbarheten suger visst :(

Mpower
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Tjoho :) detta verkar intressant synd att det itne går att ladda ner filmen här på jobbet :/

Vad är det för en S6a som kör? och vad är gjort med den, eller är den spik orginal?

Ang de där med vridmontent och F1 bilar hör väll inte riktigt hit? WRC rallybilarna har ju ca 300hk och nästan 600nm =O å de går ganska bra för sina 300hk :)

SKoj att folk göra lite filmer som förnöjer såhär på seg dagarna på jobbet, man blir ju nästan sugen att dra ut och filma lite själv!
Det är en original S6 4.2 Avant, den modellen med 340hk.

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
MrVain.

"Ang de där med vridmontent och F1 bilar hör väll inte riktigt hit? WRC rallybilarna har ju ca 300hk och nästan 600nm =O å de går ganska bra för sina 300hk :)"

Vet ju inte om det där med rallybilar hör hit så mycket mer, men så här ligger det till...

Fortfarande handlar det hela om vilka drivhjulsmoment man kan skapa med motorns tillgängliga kraft genom dess användbara varvtalsområde via utväxlingarna i låda och slutväxel.

Då en F1 varvar satan i gatan 18000+ så räcker det med ca 350 Nm i maskin för att det ska bli ca 900 Hk, och genom lådan så växlas denna hysteri ned till att bli vansinniga drivhjulsmoment men ändå ha varvtal kvar till en vettig toppfart.

I WRC-bilens värld så varvas det inte lika djävulskt varför man för att få kvar nåt vettigt i drivhjulsmoment och toppfart när växellådan gjort sitt, tvingas ha en motor som brötar ur sig mer vridmoment på de lägre varven denna jobbar med än F1:an.

Enkelt summerat.

Säg att man behöver 5000 Nm på drivhjulen för att en bil med en viss vikt ska bli så snabb man vill. Då finns det två vägar att gå om vi ser till ytterligheterna.

1. En motor som har ett lågt vridmoment men som varvar som satan. Via växellådan så anpassar man så man får dessa 5000 Nm på hjulen och en viss toppfart.

2. En motor som varva lite men som istället har ett vansinnigt högt vridmoment. Via växellådan så ser man till att få samma 5000 Nm på drivhjulen och samma toppfart.

Man kommer alltså att få två växellådor med helt olika utväxlingar anpassade var för sig för sin motors speciella karraktär.

Dr Tinnitus

Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Dr Tinnitus Jag vet precis vad du menar och förstår logiken i det hela... men du måste hålla med om att en motor med mer vrid är en mer "lättkörd" motor vilket gör det enklare för gemene man att sätta en bra tid med sin bil..

Även om en bil med lägre vrid och samma effekt har samma acc under optimala omständigheter och rätt växelåda.
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Flåklypa aha :) inte samma som S4an som jag har då, tänkte på gammla modellen av S6.

Fina bilar dedär men några fart monster är dom ju tyvärr inte :(
Härligt att det kommit en jämförelse från verkligheten istället för alla teoretiska vs. trådar som härjar på alla forumen. Tummen upp för Flåklypa o grabbarna!!!

Ang. jämförelsen måste jag medge att jag, fastän jag gärna framhäver trimmade turbobilarnas prestanda, är aningen förvånad över att m3 och T5an är jämnsnabba! I ärlighetens namn trodde jag att M3an skulle vara aningen snabbare. Den första videon visar ju dock med all tydlighet hur mycket en liten liten tjuvstart gör och hur skev en jämförelse kan bli om man bara tar ett race..

Att S6 inte skulle hänga med var väl ingen direkt överraskning eftersom de prestandasiffror man sett för S6:an inte varit särskilt bra.

Flåklypa: har testen gjorts i gävle-trakten?

T4 -99
Kul med lite fakta.

cab förvisso, men 300hk vs 343hk sen syns det ju ganska lätt på videon vem som har högst luftmotsånd också, när ena bilen är 30cm högre än den andre ;)

ni skulle kört på ringen
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker inte det är så konstigt att Flåklypas bil gör så pass bra ifrån sig mot M3:an. Om MTEs uppgift om 320 hk stämmer skulle det bara skilja 23 hk mellan S60:in och M3, eller ett effektövertag på ynka 7% för den sistnämnda. Hur många procent lättare är S60, kanske 8-10% (Vet ej vad volvon väger, men M3 Cab har en tjänstevikt på 1730 kg enligt BMW).
Det verkar som om trimföretagets uppgift stämmer skapligt bra.
aaah, det förklarar ju saken. visste inte att M3:an vägde så mycket. på gott och ont att åka med vridstyvt chassi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.