AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
135.781

Filmerna klara: M3E46 cab vs S60 T5 steg 3 o M3E46 cab vs S6 (340hk)

Sida 26 av 39
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Tomas:Min strippen tid 15,19 och 150 slutfart det var för en månad sen,på volvo träff :-)
Kompisens Saab 900t 97 med 260 hästar körde på 14,99 och 157 slutfart. Jag har även testat en s40 t4 fas1 kommer knappt ihåg nu längre det var ett par årsen, men den kändes som 200hästar ska göra kanske...
Med tanke på hans effekt (260) och tid så är det klart att man tvivlar även att det är olika bilar.Det märker man på t4 fas2 och hans Saab. Hans körningar var även bra utan hjulspinn osv.det var bästa tiden jag tog upp.

Mpower
Tomas: Var presterar nya 330 så dåligt som 6.8 till hundra? De gör ju inte ens den "gamla" M54an i något test jag sett.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Skulle någon som kör på 6,8 till 100 & 14,7 på 402m ställa sig bredvid mig vid ett rödljus så skulle jag aldrig ha hjärta att gasa mot honom.. Tycker inte om att förnedra folk. ;)

Z MMM Coupe
Anders, ställ Dig bredvid mig i stället då...

M.v.h.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Eller bredvid mig.... :-)

Dr Tinnitus
An
779
Anders Olsson
Dr: dig skulle jag gärna möta med min Z3 1,8 Coupé (skrattar fortfarande =)))

Z MMM Coupe
An
779
Anders Olsson
x40nordic: Går bilen bättre än din hemsa? =)

Z MMM Coupe
Visa användare
879
mageng
528iA -99
En T4 är jämförbar med en 328. Och då har 328 ingen fördel. 2 rappa bilar. Att jämföra med M3 och M5 är patetiskt. Sånt kan ni göra på V*lvo forumen...

Det enklaste sättet att jämföra 2 bilar rakt fram utan att rejsa är att se vikt/effekt. Är den likvärdig så är det bara yttre inflytelser (tex förare) som påverkar resultatet nämnvärt. Snabbast på bana är en annan femma men vikt/effekt är ändå grundläggande för resultatet.

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
Sant. Vikt/effekt säger faktiskt väldigt mycket.

Flåklypa
Anders:

Bilen går okej.
100-150 km/h 2,9 sek
150-200 km/h 3,7 sek.

Det borde stå sig hyffsat mot i alla fall de billigare BMW-modellerna.

M.v.h.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Mageng:

Man kanske får titta på lite mer än bara vikt/effekt. Cw-värde, frontarea, transmissionsförluster, motorkaraktär.

Min 240 GL är snabbare än en bmw 330 i lägre farter, vi borde ha likande vikt/effektförhållande. Jag vinner på att ha bättre acceleration när turbon laddar, men uppe i fart så har jag inte mycket att säga till om. Start från 150 gör att 330n drar ifrån först sakta, sedan mer och mer.

En chippad t4 med 260hk kan ha högre effekt i början på varje växel eftersom turbon ger den ett redigt vridmoment mot kanske en äldre m5. Sedan har den antagligen lägre transmissionsförluster i och med framhjulsdriften. Låg vikt och mindre luftmotstånd kan också hjälpa till att minska skillanden i effekt.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Utväxlingen är icke att förglömma om man jämför bilar med samma vikt/effekt.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
x40nordic

vad gör den 0-100 då? för tyvär får man inte starta frÅn 100kmh på race!=)
Sista halmstrået? ;-)

Flåklypa
mAnGe-9: 5,24 sek är bästa noteringen hittills med vanliga gatdäck. Med feta lågpumpade klisterframdäck blir det "höga 4:or".

M.v.h.
mAnGe-9 sa: "för tyvär får man inte starta frÅn 100kmh på race!=)"

Jaså? Jag har lagt märke till att 99% av alla race faktiskt startar uppe i fart på motorvägen t.ex. Ytterst sällan börjar man med båda bilarna stillastående ute på landsvägen...?
Visa användare
879
mageng
528iA -99
iqbad & Lexcom
Jag menar nämnvärt:
Att bilar har olika utväxling påverkar ju bara vilken hastiget bilen har vid ett visst varvtal. Vid tävling låter man ju motorn med hjälp av växellådan arbeta i de effektivaste varvtalen där högst effekt finns.

Transmissionsförluster i fram-bakhjulsperspektivet är nog försumbara men 4wd och automatlåda gör mer skillnad. Luftmotstånd påverkar förstås också, främst i hög hastighet.

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
x40nordic:Får man fråga hur många hk som infinner sig i din Volvo?Den verkar minst sagt lite utöver det vanliga!

Anders Olsson: det är bara att bita i det sura äpplet och bli lite frånåkt, men men du ligger bra högt på näringskedjan ändå :-)

Mpower
Tomas:

Här skrev du det:

"Sålunda ger detta (15,2-3,9) 11,3 s för 80-180 km/h.
Här är en film på en ej chippad T4, dock med ett Ferrita halvsystem (om inte det räknas som fusk)
Den gör enligt mätaren (observera!) samma intervall på ca. 12s. Det betyder 13-13,5s i riktiga kilometrar räknat. Jag tror att man kan sänka den tiden med 20-25% om man ökar effekten med 30% (chip + sportkat)"

Det är snabbare än vad en 3.2 gör.
Ang den video-snutt som Tomas länkade till.

Jag har ju själv en T4 som avverkar 100-180 på ungefär samma tidsintervall som bilen i videon men min erfarenhet är att det är relativt stor spridning på hur bra prestanda såväl trimmade som otrimmade T4:or har. Verkar vara stor skillnad mellan olika exemplar. (exempelvis Tomas bil verkar gå bättre än många steg3 bilar).

Flåklypa och Nockenwelle >> Hör av er om det blir något nästa vecka!! Hade varit skoj att få se en jämförelse :)

T4 -99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.