|
Sida 22 av 39
|
|
|---|---|
|
Det är sant. Jag skulle så gärna vilja köra mot en original t5 för att se skillnaden. Det här är ett "spöke" jag vill bli av med! Flåklypa |
|
| Du kan köra mot mig igen om du vill. Samma plats om du vill, så kan jag visa dig några riktiga BMW-vägar inte långt därifrån :-) | |
|
Något lurt är det iaf, sa du att den gör 0-200 på 23sek? Det låter mkt anmärkningsvärt för en orig T5. Det skulle betyda att den skulle lämna en 9-5Aero låååångt efter sig vid en sån sprint och det är ju inte troligt. Är du säker på att bilen var original när du köpte den?? Det kan inte vara fel på ngn laddtrycksvakt så att den laddar över?? Så att det är därför den går lika vid trim. Hm ja mysko är det iaf. |
|
|
Kan någon sammanfatta denna tråd till mig eller ska jag ta en vecka´s semester för att läsa igenom den. |
|
| I vilket fall, spendera inte en vecka på att läsa den. | |
|
Nockenwelle sa "Du kan köra mot mig igen om du vill. Samma plats om du vill, så kan jag visa dig några riktiga BMW-vägar inte långt därifrån :-) " Denna gång kanske min skrangliga T4 skulle kunna hänga på - bara det inte svänger för mkt dock... ;) T4 -99 |
|
|
Kan bekräfta SotaM-s påstående. Bytte från blytunga 18" till original 17" och bilen blev som galen, alltså, påtagligt bättre acc. |
|
| SotaM, platsen där jag och Flåklypa körde för några månader sedan är kliniskt ren från svängar (tyvärr), men för min del är svaret självklart ja. | |
|
Jocce. Original gör dom ~25 sekunder till 200km/h och vad min gör från får var och en resonera sig fram till med tanke på hur M3:an borde gå men ca en sekund extra skulle jag tro mot M3:an pga tappad 0-100 tid (som egentligen är 0-50 tid, efter 50 går dom jämnt). Läs gärna resonemanget om däcksbytet någon sida bakåt och skapa en uppfattning hur den står sig mot original. Vissa saker talar för att prestandan är likvärdig, andra inte. Jag vill tro att den går bättre. NW och Sotam. Det vore som sagt kul att sluta upp igen och testa, jag har ju era nummer kvar. Slingervägar är också roliga men då kanske vi kan bytlånas NW. ;-) Flåklypa |
|
|
Flåklypa, jag har semester denna vecka, så i måndags åkte jag förbi platsen där vi körde, fast jag korsade bara den raksträckan och fortsatte mot diverse underbart roliga småvägar vid Skepptuna, Närtuna, Kårsta och Söderhall. Alltså i området mellan Arlanda och Rimbo för den som inte är bevandrad i Uppländsk geografi. Så roilgt som jag hade på dessa vägar har jag inte haft sedan jag var på Knutstorp för två månader sedan. Lite OT, men det är väl typiskt för större delen av tråden. |
|
|
Lyx med semester. ;-) Jag glömde att svara på om den kanske var trimmad vid köpet. Jag är 99.9% säker på att den inte var trimmad. För det första så är karaktären helt annorlunda nu mot för original. Den är klart kraftigare på mellanregistret och den uppträdde helt normalt när den var original. Dessutom laddade jag in svensk programvara i den efter att jag tagit hem den till Sverige. Då frågade dom mig om bilen var trimmad för tydligen raderar dom hela boxen innan ny programvara laddas in. Efter den svenska programvaran gick bilen något sämre (ingen placebo) en stund, förmodligen apterade den sig. Ganska snart efter det bar det iväg för trimning och bilens karaktär blev helt annorlunda. Flåklypa |
|
|
Jag får hålla med doktorn. Hur många gånger har man inte sett en 5-serie E39 med M-kittet, M-fälgar osv. komma körandes och sedan ser man akterpartiet med ett singel avgasrör, och så tänker man för sig själv, "där kommer en som inte hade råd med M5'an som han ville haft istället". Men stopp ett tag nu innan ni fäller något tårdrypande om mina tankar. När jag ser en V70 eller S60R så tänker jag åt andra hållet, "där kommer en dåre som betalat en halv mille för en Volvo, obegripligt". Däremot när jag ser en "riktig" M5'a, som den silvriga 05'an imorse på väg till jobbet, då tänker jag "jävla lyckans ost som har råd att köpa en sån kärra". Sedan var det nån som frågade hur man kunde tveka mellan en T5 och en M3/M5. Tittar man på prislappen och jämför å ena sidan en ny S60 T5, å andra sidan en begagnad M5/M3 med några tusen mil på mätaren så hade jag valt den nyare av bilarna. Men som sagt, alla bilval är personliga, jag hade hellre åkt Polodiesel till jobbet varje dag och köpt en 996'a och åkt 8'or runt M5'orna på helgerna istället:-). Dvs. OM jag nu varit intresserad av en sportbil. |
|
|
Jag öser lite tändvätska på grillen och kastar in en film på en T4 som kör 100-200 på 10s (enligt hastighetsmätaren). Länk |
|
|
Flåklypa, ang std tider för T5 0-200. En S60 T5 väger 1551kg jämfört med en V70 T5 1617kg alltså c:a 70 kg. V70 260hp T5's acc tider finns i på denna sida: Länk det tar ganska precis 30 sekunder blankt för en V70 T5 med nya R turbon och den 1 dl större motorn. Så Om du tar med en extra kompis i bilen så ser du skillnaden jämfört med den nya T5 motorn. Enl denna sida skall det ta 8 sekunder !!!! för V70'n 180-200, det kan ju inte stämma. AMS måste skrivit fel... Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Intressant Video, jag har inte sett den förut. Jag har själv seriösa planer att uppgradera min till s60 t5-05 Steg 3-spec + IC till våren. Tror det kan bli bra. Flåklypa |
|
|
Bimmer Seb. Jag vet att Teknikens Värls har kört en s60 t5, gamla modellen, på 24.8 sekunder till 200km/h men det är också den bästa notering jag sett. Efter testande mot andra bilar med kända prestanda så tycker jag att tiden runt 25 sekunder känns rimlig. Flåklypa |
|
|
Tomas: Imponerande film, på mätaren gör ju bilen 0-100 på runt 5 sekunder! Grymt! |
|
|
Flåklypa, Bara en liten undran, har varit i kontakt med Volvo ägarne i filmen jag länkade till. Och som han ju påpekar och man även ser så kör han detta intervall på 4:e hela tiden. Alltså starat på 4:an. Bör ju gå fortar med en start på 3.an, de siffror du anger för din bil är det med start på 3:an. Tycker man borde kuna kapa någon sek till genom att starta på 3:an. Och då gör ju bilen jag länkar till det UNDER 12 sek. Eller är det snabbast att köra på 4:an hela tiden? Bör ju inte vara det eftersom man startar på bara ca 3000 rmp. Lite OT även detta, men som sagt tråden har ju haft den linjen lite hela tiden. /Nike |
|
|
Tomas, Den t4 du länkar till gör 100-200 km/h på ca 15-16 sek. Eller är det jag som ser fel? Hur som helst ligger inte den chippade t5:an så långt efter som jag länkade till. Och den har ju bara steg 1. Ja ja tycker bara t5:an verkar gå bra på steg 1, skiljer någon sek det gör det men t4 är ju betydligt lättare. hmm man får åka till volvo och titta på en t5:a ;) / Nike |
|
|
tomas, Hmm, trött....100-230 km/h ska det vara i ovanstående inlägg...sorry. / Nike |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.