|
Sida 21 av 39
|
|
|---|---|
| Jo låter helt klart mer på filmen än det gör i verkligheten.... | |
|
Ja, jag tycker det låter fruktansvärt mycket i videon. Klart att en 540 också låter, men fasen inte så mycket. DANNE Min bil: Länk |
|
|
En kamera kanske tar upp mer ljud... Tycker det lät lite väl mycket bara... DANNE Min bil: Länk |
|
|
Jag tycker också att det blev en klar skillnad, framförallt på mellanregister men klockan håller inte med. :-( Jag har spånat en del gällande caben och ett rimligt antagande är att dom gör 0-200 på ca 22 sekunder med SMG och 0-100 på ca 6 sekunder. Detta innebär att den gör 100-200 på 16 sekunder. T5:an kanske gör 0-100 på 7 sekunder och den går uppenbarligen jämnt med M3:an mellan 100-200, vilket innebär att den bör göra 0-200 på ca 23 sekunder. Det är kanske något bättre än original men inte mycket. På mätaren skiljer det inte ett skit och bilen går som den ska. Jag har även testat mot en Autotechtrimmad t5 med steg 3 och dom går jämnt. Vi drog från 50 - 160 men han hade fyra i sin bil och jag var själv så jag vann naturligtvis honom men vi uppskattade att skillnaden skulle vara obefintlig med samma vikt. Flåklypa |
|
| Att bedöma bilars ljudnivå utifrån inspelade filmer förefaller mer än en aning vanskligt. | |
|
Flåklypa: Enligt: Länk gör cab:en 15,1 sek 100-200. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Flisan. Du som jag och MÅNGA andra här lider nog lite av någon form av bekräftelse noja. Och då duger det ju inte att komma med en Volvo, hu. :) Då ser det bättre ut med bmw eller liknande. ÄVEN om volvon är snabbare, tystar, billigare, härligare säten mm. Men som sagt vem vill kör Volvo ;) Om man kan svälja denna "sjuka" och låta förnuftet styra, skulle nog inte Volvo ligga så dålit till vid bilbyte. Men sen ligger ju en hel del andra värderingar i vad man köper för bil, ofta dock i betraktarens ögon. Så som kör känsla, utseende osv. Men att volvo rent objektivt är en "bra" bil till ett mkt rimligt pris går inte att blunda för tycker jag i alla fall. / Nike |
|
|
Nu är denna manuell, men med SMG2 så bör de vara likvärdigt? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En annan stor bov i prestandan är intercoolern. Vid uppmätning via OBD2 gav: Efter 15 sekunders fullast från 70 på femman så stiger insugstempen från 15 till 65 grader vid en utetemp av 13 grader. Räknar man om det i effektförlust så är det ca 35 hästar i jämförelse om tempen kunde hållas till 25 grader. En IC ligger och väntar för montering av nämnda skäl. Flåklypa |
|
|
Wendtan. Vad menar du med likvärdigt....att SMG 2 och manuell är likvärdig mellan 100-200? Du kan det där bättre än jag men jag utgick från länken du visade och lade på en sekund för SMG:n. Det kanske är fel? Den här gången hoppas jag att jag har fel. :-) Flåklypa |
|
|
Flåklypa: S60R är ju till skillnad från övriga S60 som inte har sportpaketet, en snygg/tuff bil. Man ser inte heller 20 st efter varje blinkning med ögonen som man gör med S60 2,4 T, T5 osv... Sen har den som du sa även 4-hjulsdrift vilket också kan hjälpa en del även om jag inte är jätteförtjust i det. Det ska var bakhjulsdrivet om det ska vara roligt. Nu ska vi se, what else, hmmm, jo sen har den ju 300 Hk original också. Frågon du ställde borde väl varit den omvända, vad är inte trevligare med en S60R??? Lite svårt tydligen för en del att fatta det där med att vilja äga något som är lite utöver det vanliga, exklusivt. Är det Jante som har med ett finger i spelet här eller??? mvh/Flisan |
|
|
Ha ha....där kom Jante också. Jag är inte det minsta missunsam om du tror det. Dom där 300 hästarna i "R:en" tar fyrhjulsdriften och vikten bort effektivt. En "R" går knappt bättre än en original T5, i synnerhet inte T5 -05. Kvar finns att den är snyggare och mer ovanlig.....hur mycket bättre gör det bilen egentligen? Tyvärr brukar den bli totalsågad vid bankörningar, Volvo har gjort den för komfortinriktad för min smak. :-( Flåklypa |
|
|
För komfortinriktad om jag vill ha en rolig "svänga med" bil alltså. Flåklypa |
|
|
Flisan. Nejdå, det är inte alls svårt att fatta det där med att äga nåt exklusivt, nåt som är lite utöver det vanliga. Men det är ju inte lag på att det bara då är BMW och deras dyraste lyxigaste snabbaste modeller som kan vara exklusiva eller utöver det vanliga. En normalt rätt alldaglig bil som t ex. en vanlig dussinVolvo, kan med vissa förändringar bli just exklusiv och lite utöver det vanliga. Notera att "exklusiv" inte enbart betyder dyr eller pengar. Alltså kan folk ha lite olika smak om vad de vill ha och anser som exklusivt och utöver det vanliga. Vissa som gärna går i träskor och fransig denim skulle kräka tjocktarmen urled om man så skänkte dem en flång ny E60 M5, men gå upp helt i spinn över en Chevy Nova -68 med 396 big block. Vilken å andra sidan nog rätt många på AP skulle behöva bromsmediciner för att sätta sig i.... Dr Tinnitus |
|
|
Flåklypa: Ang att det inte är någon större skillnad på dina hastighetsmätartider före och efter trim så är min gissning på att det är ditt däckbyte som är den största boven i dramat. Kan nämna att ca 2,5% mindre rullomkrets på mina vinterdäck (o därmed lika mkt större felvisning på mätaren) resulterar i att mina 100-200 hastighetsmätartider sjunker med ca 12-13%! T4 -99 |
|
|
Jag kan väl tillägga att den ultimata kompromissen för mig är en M5 e60. En sådan blev det om jag endast fick välja en valfri bil idag, att ha i resten av mitt liv. Det lilla oviktiga ordet "ekonomi" undantaget förstås. Flåklypa |
|
|
Flisan. "S60R är ju till skillnad från övriga S60 som inte har sportpaketet, en snygg/tuff bil. Man ser inte heller 20 st efter varje blinkning med ögonen som man gör med S60 2,4 T, T5 osv..." Så om du skulle se 20 st E60 M5 efter varje blinkning, så skulle de inte vara lika snygga.....??? Inte ändras väl snyggheten för det väl? Däremot så blir ju bilen så vanlig att den inte längre sticker ut och att man inte kan känna sig riktigt lika exklusiv i den, hur pigg den än är!? På nåt sätt så känns det här som lite kopplat till det jag skrev för några veckor eller månader sen, att en bils "snygghet" sitter mycket i dess rykte med. Fundera på detta. De flesta tycker ju att en M5 är jäkligt snygg eller hur!? Men fundera på om den designen hade uppfattats exakt lika snygg och förförisk om den hade hamnat på en 518 istället!? Troligen inte för i det där att en M5 är så snygg ligger även i grunden vetskapen om att den är en i övrigt grym bil i motor effekt och prestanda. Hade denna design i sin helhet istället hamnat på en 518 med 120 Hk så hade den inte uppftattats alls som lika snygg, just för att själva bilen är en rätt trött tråkmåns. Dr Tinnitus |
|
|
SotaM: Kan det vara så tror du? Jag kommer ju inte ihåg om jag hade bytt däcken men det känns iofs troligt för subjektivt är skillnaden större när jag kör mot andra bilar. Å andra sidan kan man tycka att ett steg 3 trim skall göra större skillnad än så. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Har för mig att jag läste någonstans i tråden att "korrekta" 100 km/h enligt GPS innebar 107 km/h respektive 110 /km/h med nya resp. gamla däck. Min spontana reaktion var därför att felvisningen är den största boven, förutsatt att du bytt däcken efter trimmet... Min 100-200tid sänks från 16s till 14s när vinterdäcken åker på. Billigare kan trimningen knappast bli :) Om din bil känns klart piggare samtidigt som den är snabbare i jämförelse med andra bilar så har du kanske fått valuta för pengarna - för du rejsar väl inte mot din hastighetsmätare.. ;) T4 -99 |
|
| Jag tror att SotaM åtminstone pekar på en delförklaring. Sedan tror jag inte att det behövs så värst mycket medvind resp. motvind för att det skall ge märkbar inverkan på tiderna också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.