AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
135.744

Filmerna klara: M3E46 cab vs S60 T5 steg 3 o M3E46 cab vs S6 (340hk)

Sida 20 av 39
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Dr T "de flesta BMW-killar spontant tror att en M3/M5 alltid är en segrare mot allt som kan liknas vid en familjebil"

Vet inte om jag läst någstans att man förnekar att en trimmad SAAB kan piska en M-bil. Då lider man brist på verklighetsuppfattning det kan jag hålla med om.

Det man brukar hänga upp sig på är att man jämför trimmade och std-bilar.

Tycker Tomas sammanfattar det hela bra man kan jämföra på alla möjliga sätt. Inget är väl mer rätt än det andra. Ungefär som att debattera vilken färg som är snyggast.
Björn B skrev: "Vet inte om jag läst någstans att man förnekar att en trimmad SAAB kan piska en M-bil. "

Jodå, men det är inte nödvändigtvis inom "rakt-fram-prestanda" som förnekandet kommer, utan snarare ett styvnackat förnekande så snart det snackas att "det ska svänga".

Hur många BMW-ägare skulle köpa uttalandet:

"Chippad Saab piskar M3 på Ringen"

...ganska få antar jag, eftersom tilltron till att BMW är så överlägsen allt annat så snart vägen är krokig är ganska påtagligt... tycker i alla fall jag...

M.v.h.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
ok då, BMW ägare är ett märkligt insnöat släkte som inte alls kan ta att någon annat bil skulle vara bättre. Hur kan det ha blivit så?
På "SAABturbo...nånting....se" ser man betydligt nyktrare på sitt bilägande.

Själv åker jag också SAAB, Audi och Yamaha i ett desperat försök att ha kontakt med verkligheten.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Efter ungefär en timmes funderande så kom jag på att Volvo är bättre på ytterligare en sak.:-)))
Den rymmer mer last!!!

Sen ungefär 1 sekund senare så kom jag på att storleken, den är ju helt ointressant när man letar efter en bil att ha kul och med.
Då är det ju känslan och upplevelsen som styr och en relativ exlusivitet är minst lika viktigt.

Volvo S60, V70, S40 osv.....Trevliga bilar, men likförbannat dussinbilar utan någon som helst känsla, S60R undantaget.

Att äga en S60 T5 eller snikigare jämställer jag med att äga en Ford Mondeo V6 som jag själv har som bruksbil. Det är bilar som man tvingas att köpa av rent praktiska skäl. (Obs! det finns givetvis ett antal DYRA undantag som ex. AUDI RS6 och liknande bilar som kombinerar det bästa från båda världar).

Felet(n) med denna typ av tråd är att någon börjar med att jämföra prestanda mellan olika bilar. Sen som mothugg så drar någon upp att Volvon är mer praktisk och en bättre vinterbil. En BMW M3 Cab köper man inte för att den är praktisk, en Volvo köper man av endast det skälet dock med vissa undantag som jag nämnde tidigare.

/Flisan

X40nordic: Det beror främst på att du kan ta ut en standard saab en volvo och en bmw med snarlik motorstyrka på bana och Bmwn åker ifrån dem. Pga ett bättre standardchassi, det är väl ingen direkt nyhet hoppas jag.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Länge sen man var in på detta forum, är sig likt i all fall :)
Känns även bra att det man hävda i många vs trådar, vilket är mina favoriter måste jag medge, så kan en "vanligt" turbo (Svensson bil av många här kallad) gå mkt bra med bara chipning. Som här tom utmanar Bmw's värsta modeller, m-serien. Rätt strångt tycker jag.

Och nu då till det jag ville komma, har ju en Bmw 540 nu och efter ha läst denna tråd för fösta gången (i Söndags) så ringde jag upp en av våra säljare som just har en s60 t5. Och har steg 1 chipning från bsr. Du hade väl ngt mer Flåklypa? Hur som helst så provade vi lite i går mot varann, 100-200 km/h, och som filmerna visar så hade man inte så mkt att sätt mot. Går bra dom där t5:erna tydligen. Länkar även till en film på min kollegas bil. Är alltså en Volvo t5:a -02 eller -03 med bsr steg 1(ppc). filmen ska visa 100-200 km/h på 4:ans växel. Han var själv när han filade så det var lite svårt att växla :) Men om man ser riktigt nog så började han kanske på 105 km/h och upp till 200 km/h. Men detta går hur som helst på Ca: 12-13 sek. Vilket är väldigt bra. Man ska ju dock komma ihåg att det är mätarfart, men ändå, att Volvo gör så snabba bilar...:) Man får kanske byta märka :) Nedan länken till filmen i alla fall. Hoppas länken funkar nu.

Länk

/
Nike
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Flåklypa,

Hur pass mkt bättre går din? Än den jag länkade till. Du har väl steg 3, eller ?

/
Nike
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Den som ens funderar på att byta ut en M3:a eller en M5:a av årsmodel 2002 mot en chippad S60 T5 för att den råkar ha samma raktframprestanda efter chippning, förtjänar verkligen att få äga Volvon resten av livet som straff:-))

Vem är mest nöjd när han vaknar på morgonen tror Ni, M5 ägaren eller Volvo-dragster ägaren.

Självklart gäller inte detta personer som vill/måste byta av ekonomiska själ.

Provkörde förresten nya Saab 9-3 Aero 2.8 T här för någon vecka sedan, även det än trevlig och ganska snabb bil, men ack så könlös. Samma problem med den som med Volvon, en tråkig familjebil.

/Flisan
Nike C.
Min gör också 100-200 på 12.5 sekunder på mätaren.....både original och med trim konstigt nog. Gissa om jag blev förvånad och besviken när jag upptäckte det. Däremot tycker jag att den står sig bättre mot bilar jag kört mot både före och efter trimning....det är något jag inte fattar.

Flåklypa
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Nike C-
Nu förstår jag varför jag inte har en volvo... I 200+ är min 540 fortfarande tyst. ;)

DANNE
Min bil: Länk
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag lyckades ju ganska bra med att hälla lite "bensin" på elden, nu diskuteras det som aldrig förr. :)

Som ett litet försvar för AP så kan jag ju påstå att samma sak gäller för de flesta märkesforum, Honda performance club, TPC mm.

x40nordic:

Jag har ju faktisk själv lagt in en 240 GL spöar 330ci tråd, nog för att väghållning kom upp på tal så fick jag faktisk inte så mycket mothugg. =)
Länk
Flisan: Den stora skillnaden är att volvoägaren har råd att bjuda ut sin flickvän på resturang med jämna mellanrum :)

Länk
Flisan.
Vad får dig att tycka annorlunda om R:en....bara för att den är 4WD?
Den är nästan lika tråkig som resten av Volvosortimentet....bara skit alltså.

Att du bara kommer på en enda sak som är bättre på s60:in är bättre än M3:an säger det mesta om dig själv och din märkesblindhet.
Själv kommer jag på massor av saker som är bättre på en Toyota Avensis än både s60 och M3.

Flåklypa
Jag kan garantera att en s60 inte låter mer i kupén än en gammal e34 i 200km/h.

Flåklypa
iqbad: Spöar är väl inte riktigt rätt ord i den videon om jag inte missminner mig. Trimmade volvo brukar kunna gå betydligt värre än så, så 330 ägaren får väl skatta sig lycklig att så inte var fallet.

Länk
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
wendtan:
Nej, det är sant att spöar är att ta i. Men en fingervisning på att det inte krävs någon värsting-bil för att köra jämt med en 330 i farter upp mot 170-180.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Flåklypa...
Hur kan du garantera detta? Om man lyssnar på länken ovan så lovar jag att min går tystare än så. Gammal eller ej.

DANNE
Min bil: Länk
Jag har åkt i bägge modellerna ganska mycket (535, 525 tds och 525) och kan dra min slutsats därifrån, utvecklingen går framåt. Har du själv lyssnat på din bil på film i 200+ och hur många s60 har du åkt över 200 med?

Jag spela in en video utan ljud om det skulle behövas också.

Flåklypa
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Flåklypa,

Hmm det låter väldigt mystiskt, en orginal t5 ska ju inte haka på en m3 som du gjorde i filmerna. Alltså måste din ju gå bättre. Så att du har samma 100-200 km/h tider kan ju inte stämma. Är du 100% på det.
Och enl. Jörgen (han som äger bilen i filmen jag postade) tycker det vart rätt så stor skillnad när han chippade, helt på det högre växlarna.

/
Nilke
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Dandelue;

:) tycker du att det låter mkt i videon. Nämen måste hålla med Flåklypa tycker nog att s60:in går rätt så tyst, och stabilt. Även i farter uppåt 200 sträcket. Tror den går lika tyst som en e39 faktiskt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.