|
Sida 2 av 39
|
|
|---|---|
|
Måste ju vänta en timme!? varför? |
|
Gemini__ |
En timme? Otur, laddade nyss hem filmerna. Behövde vänta som mest typ 20 sek =) Kul att se filmerna, bra jobbat. Volvon går riktigt bra. Mvh: Thomas Länk |
|
Hej Kul filmer, det monstruösa vridet i Volvon gör sitt. Varför har ni inte provat stående start? |
|
|
Vi körde rullande från 50km/h eftersom det är minst förarrelaterat. Iofs skulle jag inte ha en chans ens mot en dålig förare vid start från stillastående mot en M3. Rätt intressant hur jämnt det är även i farter en bra bit över 200km/h. Jag tycker det visar att en turbobil inte behöver bli hopplöst efter som vissa säger och då är ändå en trimmad turbobil känsligare för detta än en originalare där allt är anpassat för effekten. Flåklypa |
|
| Mocke: Nej, det är inte vridet. Det är effekten tillsammans med den lägre vikten som gör att S60:n är lika snabb som M3:an. | |
|
Kul att se. Jag är grymt imponerad av Hisinge-traktorn. Stabil på handen du var i sista filmen förresten ;) |
|
|
Elfrippo Nä du, det är vridet som bestämmer hur elastisk motorn är. Stillastående start skulle m3-an vara snabbare, medans rullande går ju Volvon bättre som vi såg. |
|
|
Mocke: Du är fel ute, det handlar om att få ett högt drivhjulsmoment och det får man med optimal utväxling, M3an må ha ett lägre vrid på vevaxeln men på hjulen är det en annan historia eftersom man kombinerar en förhållandevis låg utväxling med högt motorvarv. Anledninen varför volvon är chanslös från stilla är ju greppet. |
|
|
Hej, den Volvon kan du locka ut många ovetande om på motorvägen ;) bra klipp i båda bilarna...men vi kan väll säga säga att Audin är stadigast på vägen i högre hastigher så blir alla glada ;) ha d Mpower |
|
|
Bra jobbat grabbar!! Flera såna här tester är mycket uppskattade!! MVH Mattias |
|
|
Harris_85: Du har förstått det här :-) Mocke: Det är ett utbrett missförstånd att högt vridmoment ger bättre acceleration i höga farter. |
|
|
WOW! Den s60in gick verkligen bra, en riktig sleeper med andra ord! Vad har den för dimension på framdäcken? |
|
|
Roliga filmer! Önskade att det fanns fler som gjorde såna här filmer. //Schnitzer |
|
|
Mocke: Förresten, precis som Harris_85 säger så är det vridmomentet på hjulen som räknas. Eftersom bilarna i princip är helt jämna och M3:an väger mer så har faktiskt M3:an högre vridmoment på hjulen än Volvon. |
|
|
Ni kan ju ordna en boxningsmatch och lägga ut filmen här så vi får se vem som vinner ;) Fast vi kan ju enas om att Audin var förvånansvärt på dålig att utnyttja alla sina hästkrafter och kubikcentimetrar. När jag har kört S6:or tycker jag alltid att de har känts rätt sega, men jag trodde att det mest berodde på att de var så tysta och tunga att man inte fick någon fartupplevelse. |
|
|
Tja Ok, det verkar som jag har fel. Nu ska ni fint förklara allt detta för mig så jag lär mig nåt idag med e ni snälla. |
|
|
Underbart förklarat på följande länk: Länk |
|
|
Vidmoment har väl inget o göra med fullgas accellerationer? |
|
|
Effekt = Vridmoment x Varvtal /RS2 |
|
|
Ett bra exempel på vridmomentets betydelse för prestanda/acceleration är tex F1 bilar. Dom levererar som max runt 350nm. Däremot så ger dom runt 900-950hk vid runt 18000rpm. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.