AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
135.746

Filmerna klara: M3E46 cab vs S60 T5 steg 3 o M3E46 cab vs S6 (340hk)

Sida 19 av 39
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hur stor effekt däcksbyte kan ha är ju svårt att säga. Om man antar att däcken har 8-9 mm mönsterdjup nya och 1,6 mm kvar vid byte så gör det ungefär 1 % förändring på mätaren. Inte så mycket således, men det förutsätter att man byter till däck av exakt samma modell. Det verkar ju som om samma däckdimension inte innebär exakt samma dimensioner hos olika tillverkare.
Fast du hade ju jämfört mätarens felvisning mot GPS (rätt stor glädjemätare har jag för mig). En koll mot GPS kan ju visa om det skett någon förändring.
Jag har kollat mot GPS även efter däcksbyte och i 100km/h visar mätaren nu 107km/h har jag för mig. Tidigare visade den ca 110km/h. Det borde innebära att den visar 107/110* gammal felvisning i 200km/h.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Dedt kan nog göra c:a 5 km/h i minskad felvisning vid 200 km/h. Någon sekund på 100-200 km/h-tiden kan det nog motsvara.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Min bil, Audi turbon är en rätt trevlig bil, elstolar där allt går att ställa in med knappar även ryggstödets lutning, automatisk klimatanläggning och all övrig utrustning, och som sagt ganska pigg men inte pigg nog för mig så jag kommer nog inte att ha den kvar så länge till, det är förresten automatlåda i den och även om det är trevligt så vill jag helst ha en bil men manuell. Sen är den för tung med tycker jag men det blir ju lätt så då den är både stor och rymmlig. Bilen är förresten intagen som flyttgods från Saudi Arabien eller om det var Yemen!? Det finns inte många av denna modell i Sverige för den var ju en av de dyraste modellerna med största karossen av Audi då den var ny.

Dr Tinnitus
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Åh! Jag som älskar sådana här trådar! Efter att ha löst X antal "vs" trådar så har jag dragit några slutsatser om hur strukturen ser ut.

1. En stycken bil av "fel" fabrikat uppges spöa M3:or på löpande banor.

2. Aldrig i livet säger märkesfanatikerna, det går bara inte! Sen diskuteras prestandasiffror hit och dit med några små inslag av "Bmw är bäst, resten är bajs".

3. Ena ringhörnan presterar bevis i form av film eller liknande på att bilen av "fel" fabrikat faktiska kan vara snabbare inom vissa/alla intervall.

4. Snabbare än blixten bokstaveras då på flera håll i sverige..."Ringen.."

5. Sen visar det plötsligt sig att en kombimodell med originaldämpare av fel bilfabrikat varit snabbare till och med i bilsports bana än den fina m3:an..ojoj

6. -Men det är ju fusk att jämföra trimmade bilar med original! Usch och fy! Dessutom är det känslan som räknas!

Någon som känner igen sig?

Jag tycker i alla fall att det är ganska roligt att jämföra bilar med varandra. Men man måste ju respektera och först att ens egna bilmärke eller bilmodell inte alltid är den snabbaste/bästa som finns. Märkesforum tenderar att bli en aning trångsynta. Jag anklagar ingen speciell i denna tråd, många diskuterar sakligt för och nackdelar.

Sen att det skulle vara fusk att trimma bilar håller jag inte med om. tror ni någon på motorvägen håller igen bara för att han vet att den egna bilen är trimmad? Skulle inte tro det. Dessutom har väl de flesta ägarna av "Det är fusk med trimning och turbo" också bytt luftfilter och avgassystem för att få lite extra drag i kärran?

Hypotes: Om Bmw kom med en ny 330 fast med turbo, skulle då alla ägare låta bli att chippa denna och för kanske 5000kr vinna 80hk? Självklart, det är ju fusk att trimma bilar, speciellt med turbo..

(inlägget är i alla fall ett försök att skriva något med glimten i ögat, så ni behöver inte hemsöka mig och rita M-märken på min dörr..)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker faktiskt att den stora majoriteten på detta forum är ganska open minded vad gäller andra märken.

Startade själv en tråd på ren chansning där jag bad om råd beträffande val av Renault Laguna eller annan BMW och till min förvåning rekommenderades fransosen av de flesta som den bästa bruksbilen (enligt mina kriterier).

Sen kan jag hålla med iqbad om att vs trådar tenderar att bli väl långa och utdragna. Olika bilar kan jämföras på längden och tvären i oändlighet.
No
5.161
Nockenwelle
Vad som är en rättvis jämförelse mellan två bilar beror ju på vilka kriterier man ställer upp. Tyvärr argumenterar inte alla utifrån att olika personers kriterier kan skilja sig åt. Inte heller klargör alla debattörer vilka kriterier de utgår från. Då blir trådarna ofta långa och infekterade. Här tycker jag ändå att rubriken var ganska tydlig, men det är nog bara att rycka på axlarna och konstatera att vs-trådar inte behöver vara till för att vara annat än roligt gnabb.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
iqbad/Nockenwelle

Mycket bra tankar om detta med Vs-trådar, stjärna i kanten för det. :-)

Sen är det ju så rätt det där med "gnället" på trimmat som i allra första hand dyker upp så fort en BMW får problem i en jämförelse. Då dras det direkt upp som nåt fel att det är trimmat och att så kan man inte jämföra...

Men handen på hjärtat, hur många av BMW-killarna på AP har inte själva just pillat lite med sina bilar för att förhoppningsvis hitta några tiondelar bättre prestanda eller bättre vägegenskaper!?

Många har nog både chippat bytt till sportigare luftfilter, friare avgassystem och annat i trimsyfte. Ja ska man hårddra detta med att det skall vara original så är ju även fälg/däckbyten till bättre grejor än original fel det med.

Vs-trådar kan vara väldigt underhållande av olika anledningar, och man kan lära sig mycket av dem om man vill, både om fordonen och personligheterna bakom dem....

Dr Tinnitus
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BjörnB

Jodå, visst kan det vara openminded även på AP, men då vanligen när den där andra bilen egentlingen inte är ett hot/konkurrent eller framställs som det av någon.

Vi vet ju alla hur det går om någon kliver in och påstår att bil xxxxxx är snabbare eller har dragit en BMW xxxxx, då är det nog mer ofta det blir en lång tråd med svallande känslor och gnabb än att BMW-folket unisont och på kort tid kommer fram till att " det stämmer..."

Men tolka mig rätt nu, jag gillar alla bilar även BMW, har en massa polare med BMW, har ägt flera BMW själv, och gillar Vs-trådar även med en dos gnabb och svallande känslor bara det inte blir groteskt och helt rabiat. Viss kontakt med verkligheten är att önska.

Dr Tinnitus

No
5.161
Nockenwelle
Dr Tinnitus, om du söker lite kan du hitta inlägg här på forumet där det hävdas att en BMW är snabbare än en modern sportmotorcykel. Jämfört med detta framstår inlägg om BMWs prestandaövertag mot andra bilar som ganska sansade.
Även i debatter MC vs BMW bil kommer Nürburgring upp som ett brev på posten. Att sedan en kompetent förare på en original MC kan sätta tider runt alla svenska racerbanor som ingen original BMW kommer nära förbises.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nockenwelle.

Visst kan man hitta ytterligheter åt alla håll, som kan vara ordentligt ute i de blå eller faktisk kanske stämma.

Nu vet jag ju inte vilken BMW och hoj det talas om, och på vad det handlade om. Men det finns helt klart ett gäng BMW i landet som faktisk kan vara snabbare än en modern sporthoj på vissa distanser eller intervaller. Men givetvis så är det mer normalt att det är tvärtom.

Dr Tinnitus
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag är inte runt på så många andra märkes trådar men vad händer om man skriver på tex saabturbo siten att min M3 spöade en 9-3 Aero?

Egentligen borde "vs" trådar bli dom kortaste av alla.

Inlägg 1: Trimmad S60 spöar M3e46.....
Inlägg 2: Ok, grattis Volvo och BSR. End of diskussion!
No
5.161
Nockenwelle
Dr Tinnitus, jag var kanske otydlig på den punkten, men de BMW resp. sporthojar som avsågs i inlägget var alltså sådana som var i originalskick.

BjörnB, du har onekligen en poäng där.
En sån här tråd tar inte slut bara för att, det är många som vill att
det ska braka i väg och bli omoget, så fort det lugnat ner sig
och snackats andra saker än vem som har störst k*k så
är det någon som pytsar på lite bensin på glöden
så att elden tar sig igen. Som iqbad nu troligen lyckats med
när han lagt fram punkter på hur han tycker BMW ägarna beter sig.

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Nu är i alla fall Volvon bättre på EN sak jämfört med BMW M3 Caben.:-)))

Grattis Volvo och BSR.

/Flisan
För det första så var inte Volvon snabbare, dom gick helt lika.
För det andra så har den fler fördelar än M3:an som kanske inte är så svåra att lista ut...

Flåklypa
icbad skrev: "4. Snabbare än blixten bokstaveras då på flera håll i sverige..."Ringen.."

Nä, det kan ju inte stämma. T.ex. i denna tråd (som faktiskt jag startade i annat syfte, och då med en Saab som kombatant) tog det hela tre inlägg innan denna klycha kom farandes...

Länk

En annan favorit på samma tema (där vi alla kan nicka instämmande), är följande godbit från forumsmedlem "Braxen".

Länk

Livet går i cirklar, få saker ändrar sig och många saker upprepar sig... ;-)

M.v.h.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BjörnB.

Givetvis kan liknande klimat i diskussionerna ses på många andra märkesforum, inte tu tal om den saken. Däremot så är de flesta på STCS (SAAB forum) rätt klara över att en M3 är en väldigt kompetent bil som de flesta faktisk får problem med, för att inte säga smisk. Men inte alla...

För mig så har det varit ganska klart att de flesta BMW-killar spontant tror att en M3/M5 alltid är en segrare mot allt som kan liknas vid en familjebil, och det brukar ta tid att överbevisa dem. Nu har väl kanske fler och fler den senaste tiden tvingats inse att masserade turbobilar som T4 Aero och liknade faktiskt kan bli en "pain in the ass" för flertalet M-bilar utom de allra nyaste och elakaste standardmodellerna. Så kunskapen ökar ju tack och lov.

Men visst finns det skygglappar och folk som vägrar inse fakta i alla läger. Och vore det inte rätt tråkigt om alla Vs-trådar slutade efter två inlägg??

Dr Tinnitus
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag tycker att alla är lika stora kolsupare, vissa hävdar det ena, vissa hävdar det andra. Vissa säger att det är orättvist att jämföra en trimmad Volvo turbo mot en M3. Men jämför 2 originalbilar då som kostar lika mycket handeln, vad blir det då, 520 mot S60 T5? Eller jämför 2 bilar som kostat lika mycket att utveckla, hmm, då har väl inte BMW nån modell att anbringa då deras budget troligtvis överglänser Volvos å det vidaste.

Så vad är egentligen rätt eller fel i jämförelsekampen? Jag tror det blir oavgjort hur man än ser på det eftersom man inte kan säga på vilka premisser bilarna ska jämföras. Sedan är det ju samma sak på AP som det är på andra märkesforum. Yttrar man sig ett uns negativism om det egna märket så blir man utsatt för kollektiv bestraffning. Egentligen borde det vara tvärtom. Äger man en BMW och har ett annat märke i garaget så har man ju egentligen en bättre uppfattning om dom olika brister & styrkor som dom olika märkena besitter. Jag får själv ofta höra dom klassiska kommentarerna om BMW från folk som har haft BMW. "Jag hade en 318-77 en gång, den kokade så toppen pajade för fläktkopplingen var kass, på verkstaden ville dom ha 15.000:- för att laga den men jag köpte ju bilen för 5.000". Sedan står man där som en idiotförklarad person för att man har BMW.
Jag tycker att "vs" trådar är rätt roliga eftersom folk har så olika uppfattning och att man är inne på känsligt territorium för de flesta, även om vissa inte vill erkänna det.
För min egen del skulle jag gärna ha ett "vs" forum där man kan syna bluffar och få saker bekräftade. :-)

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.