|
Sida 16 av 39
|
|
|---|---|
|
Det börjar spåra ur nu.... Snart kommer väl någon länkandes med en Dragrace-Volvo för att vara värst. Flåklypa |
|
|
Anders Olsson. Ja du, jag tittade som jag sa på AP Modellguiden och där står det inte specifikt att de första årsmodellernas snikvarianter är just Roadsters så jag trodde de var Coupéer, vilket tydligen var fel!?. Dessutom så finns ingen bild som specifikt visar just 1996 1,8 som visar om den är med eller utan tak, så man måste inte har druckit alls för att tro att det kunde vara en Coupé. Jag har aldrig utnämnt mig för att vara Z3-expert heller, så jag hade inte i huvudet då jag skrev detta först att Roadstern föddes först och nåt år senare så kom Coupén. . Men är det så himla viktigt om det är tak eller inte på dessa Z3, de är ju lika trötta lik förbannat med 1,8 liter och 116 Hk. Och det var ju egentligen det som var det viktigaste i jämförelsen med turbo 99:an, att den var snabbare än flera av dessa Z3-modeller. Dr Tinnitus |
|
|
betan. Jo de gamla goa 2002 turbo kom ju före SAAB:s 99 turbo och var klart snabbare. Å andra sidan var den också mycket dyrare och mer sportbilsinriktad även om dess ursprung var en rätt billig och lättrostad burk från BMW. Tyvärr var denna bils turbomotor en mycket otillförlitlig pjäs vilket ju var orsaken till att modellen bara fanns i 2 år om jag minns rätt. SAAB:s 99 T kom ju -78 och dog aldrig av dålig tillförlitlighet, utan från den dagen så blev turbomotorer ett signum för SAAB. Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus: ja det var lite si och så med tillförlitligheten både på bmw:en och Saaben men saab utvecklade vidare och sen vet vi resten, medans Bmw bara har gjort diesel bilar med turbo väl?Sen kom det en och annan rak sexa som är :-) var bara tvungen att plocka fram bmw värsting också från 70-talet.. Tack vare denna tråden har jag slutat gasa mot S60 med grövre avgas,och allmänt lite lungnare mot andra svenska bilar :-) dock inte ur korsningar och mellan rödljus..så är det dags och jobba lite! Mpower |
|
|
betan. Nja, E23 745i var ingen diesel.... men turbo hade den. Jo BMW kom med många trevliga modeller på både 70 och 80tal, men så var de ju nästan alla klart dyrare och större bilar och med helt andra kundgrupper i sikte än SAAB som uteslutande gjorde i jämförelse mindre och mer familjebilsinriktade bilar. Jag gör faktiskt tvär om jag, gasar i princip bara mot bilar med grövre avgassystem annars är det liksom helt bortkastat vanligen, jag tyvärr även med grova för det är ju väldigt många som satt det på sina snikbilar för att impa... Dr Tinnitus |
|
|
Anders olsson>> Det var nån som skrev något i stil med att man måste ha ett ganska vasst åk själv för att tycka att Z3 är ful. Mao. man måste ha en bättre bil i alla kategorier för att få tillstånd att tycka så. Då kontrade jag med att man behöver inte vara värdlsbäst för att tycka att nått annat är fulare, sämre osv. Därför tog jag upp Svennis som ett exempel på detta, han tycker till om värdsspelare som Beckham osv. men han är inga fena själv på att lira boll. Idoljuryn tycker och tänker om alla deltagarna i Idol, men jag lyssnar nog hellre på deltagarna än på Swartling om det ska sjungas. Förstår du mitt resonemang?? Beträffande M3-E30 så har jag inget emot den, tvärtemot. Det är en av dom fränaste M-bilar som tillverkats. Skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan själv. Anledningen att jag nämnde den var att någon skrev att ingen Volvoturbo i världshistorien någonsin kunde ha något att sätta emot en M-bil. Jag skulle gissa att det finns nog både en och två originalmodeller från Volvo med turbo som åker ifrån denna M3. Runt Ringen vet jag att 850R med Öhlins från Volvos lagerhyllor är snabbare än nämnda M3, bla.. |
|
|
Dr Tinnitus: Har försök förklara för dig, men är man gädda så är man.. Vi tar ditt senaste fakta felet. citat "Men är det så himla viktigt OM DET ÄR TAK ELLER INTE på dessa Z3, de är JU LIKA TRÖTTA lik förbannat med 1,8 liter och 116 Hk. Och det var ju egentligen det som var det viktigaste i jämförelsen med turbo 99:an, att den var snabbare än flera av dessa Z3-modeller." slut citat DET FINNS BARA EN SNIKVERSION AV COUPÉN, 2,8an DEN KÖR IFRÅN DIN 99A FAMÅT, BAKÅT & ÅT SIDAN så det spelar en fruktansvärd roll om det är tak eller inte på bilen. Försöker med en metafor: spelar det någon roll om det är turbo i saaben eller inte? Angående om det var av värdslig vikt angående reservhjul så var svaret nej, rätt svar är värdsligt utrymme.. Sen anser jag personligen att man absolut inte skall skriva på ett forum om fakta som man tror att man förstår. För då lurar man de andra okunniga. Du kan få ett japanskt ordspråk eftersom det är lördag "Om en blind leder en blind, så ramlar båda i gropen" Z MMM Coupe |
|
|
Tomas: Förstår vad du tänker men det är inte det du skriver =) Svennis spelar inte fotboll han leder laget vilket han beviserligen är duktig på! Idoljuryn säljer reklam-tv + några skivor till folk utan egen musiksmak, tydligen är det några som kollar men absolut inte jag.. Så därför undrare jag om du var biltestare för någon stor tidning eftersom din åsikt var den rätta. angående BMW M Coupé som de heter om man ska vara riktigt noga (inga zätan i modellbeteckningen). Så anser 20% att den är ful, 15% snygg, 30% vulgå-rå, 30% gullig sen har vi de där 5% som säger fin färg & börjar prata om vädert.. =0) Z MMM Coupe |
|
|
Flåklypa: Tror nog volvo folket passar sig för att kliva in på 402meter. Finns ju bevis, att om man tar bort33% av cylindrarna i en M Coupé så kör man iaf från det mesta =)Länk Z MMM Coupe |
|
|
Anders. ....men inte allt: Länk Flåklypa |
|
| Ja ja, what ever... | |
|
Tinnitus, jag är inte heller speciellt impad av 321hk i sig, men för det tycker jag inte man kan snacka om att bilen är trött. Jag tror mest det handlar om en aning avundsjuka oavsett vad du vill hävda ;) Vad är det för raket du själv äger? (Har inte lusläst tråden, det kanske står där?) |
|
|
Jag jobbar på volvo och kan säga från mig själv och även många mekaniker på jobbet att volvo blir sämre och sämre kvalite! Dom flesta tycker att modellerna efter 940 och 960 bara blivit sämre å sämre! före det var det ju pansarvangnar=) Nu går dom ju sönder som lego det är seriöst helt sjukt! har ofta inne sprojtans nya bilar det det är stora fel när dom bara rullat nåra mil! det dalar nerför.......Även reservdelarna är dyra! bmw har mycket billigare delar om man gämför!..jag säljer volvo delar hela dagarna blir lika förvånad varje gång jag köpt nått till mina M bilar! M.E |
|
|
Volvos kvalitet har försämrats men inte i samma takt som bilarna har blivit bättre. Kvaliteten på Volvobilarna är fortfarande hög men jag kan förstå att du ser problemen om du säljer reservdelar. Det rullar ju några Volvos där ute om man säger så.... Flåklypa |
|
| Björn B> Avundsjukresonemanget från en BMW-ägares sida är ungefär lika vanligt som att "jag tar dig runt en racerbana" när BMW-ägaren blivit frånåkt på gatan. Jag personligen har svårt att förstå varför man skulle vara avis på en BMW E36? Jag är en knivsudd avis på min grannes bil, han har en röd 360, men på E36, skulle inte tro det. Upplever du det som att folk är avis på din bil så har du nog ganska höga tankar om dig själv eller så kör du en Ferrari. | |
|
Mange> Jag håller med dig, 940 var den sista riktiga Volvon. Förvisso har bilarna blivit bekvämare, vassare, mjukare i linjerna, fått bättre bränsleekonomi osv. Men tyvärr på bekostnad av kvaliteten. Motor&låda verkar hålla ihop ganska bra fortfarande och gillas att trimmas, men sedan är det samma problem som alla andra tillverkare verkar dras med. Spindelleder som inte håller, diverse elfel och andra små och oförklariga fel som strulande imobilizers, rost mm. Men jag tycker att dom flesta bilarna har blivit sämre som senaste 10 åren. Men det kanske inte är så konstigt. Personalen ska bygga fler bilar på kortare tid, nånstans måste det skita sig tyvärr. |
|
|
Tomas: Jag pratar nu om M coupe. Om man anser att det är en trött bil och tvunget måste skriva det tror jag att det är stor sannorlikhet att man drabbats av avundsjuka. Jag kör inte M coupe men skulle mycket väl kunna tänka mig det (trots att den är så förfärligt trött ;)) Vad jag har för bil ser du i min profil. Flera gånger har folk uttryckt sin avundsjuka gällande denna bil men på ett betydligt trevligare sätt än att racka ner på den. Påpekas bör kanske att jag inte skaffat den för att imponera på folk, den står mest i garaget och väntar på nästa banträff. Och den har inte en chans mot en Volvo med ett R i beteckningen vid ett rödljus, men det kan jag leva med. Racerbilen: Länk |
|
|
En Sportevo skulle jag hålla hårt i, det är en av få bilar som är en bra investering och en sann entusiastbil. Flåklypa |
|
|
Anders Olsson. "Dr Tinnitus: Har försök förklara för dig, men är man gädda så är man.. Vi tar ditt senaste fakta felet. citat "Men är det så himla viktigt OM DET ÄR TAK ELLER INTE på dessa Z3, de är JU LIKA TRÖTTA lik förbannat med 1,8 liter och 116 Hk. Och det var ju egentligen det som var det viktigaste i jämförelsen med turbo 99:an, att den var snabbare än flera av dessa Z3-modeller." slut citat DET FINNS BARA EN SNIKVERSION AV COUPÉN, 2,8an DEN KÖR IFRÅN DIN 99A FAMÅT, BAKÅT & ÅT SIDAN så det spelar en fruktansvärd roll om det är tak eller inte på bilen. Försöker med en metafor: spelar det någon roll om det är turbo i saaben eller inte? Angående om det var av värdslig vikt angående reservhjul så var svaret nej, rätt svar är värdsligt utrymme.. Sen anser jag personligen att man absolut inte skall skriva på ett forum om fakta som man tror att man förstår. För då lurar man de andra okunniga. Du kan få ett japanskt ordspråk eftersom det är lördag "Om en blind leder en blind, så ramlar båda i gropen" Z MMM Coupe " Jag jag kanske är jättekorkad och du jätteintelligent....!? Men har du kikat på Modellguiden här på AutoPower???? Vad finns det för motorallternativ för årmodell 1996-2002?? Vad jag kan se så finns där 1,8 1,9 och 2,0 liter som allternativ. De första åren står det bara motorvolym och inte specifikt vilken kaross det handlar om. Är det då så märkligt att man kan tro att det även kan vara Coupé om man inte är BMW-expert??? Och som jag sa, så är det ingen "big deal" om det är tak eller inte för det torde inte vara taket som gör prestandan utan motorn, och är den på 1,8 1,9 2,0 och 116-150 hk (ja det finns faktiskt även uppgift om en 2,2 på 170 Hk) så är det inte särskilt pigga. Dr Tinnitus |
|
|
BjörnB Nu har jag ju ingen raket själv, då jag faktiskt tycker att även den är för trött vilket jag jobbar på att fixa. Trots det så är den snabbare än en M Coupé. Dessutom har jag inte rackat ner alls på M Coupé mer än att jag just tycker den är för trött för mina personliga önskemål. Dr Tinnitus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.