|
Sida 14 av 39
|
|
|---|---|
|
Dr Tinnitus skrev ju själv att han har en bil som gör 0 - 200 på 20 sek och den används för att köra verktyg och bråte i. Precis som en riktig sportbil ska användas alltså. Eftersom han inte skriver vad det är så är det troligen en sunkig Ford eller Audi kombi som är trimmad upp över och förbi öronen. Så det går troligen endast att köra 0 - 200 på 20 sek en gång men inte fler. Dessutom så flyger väl allt bråte runt i bagagen och slår sönder bakrutan och släpvagnen hänger väl efter bilen som ett segel. En sann bilentusiast alltså:-))) Obs! jag har själv en Ford Kombi, planerar dock inte att använda den som sportbil. mvh/Flisan |
|
|
X40Nordic; Så du tyckte den var pigg första dagen då eller? mvh/Flisan |
|
|
tottetotte: Kan ju var dåligt påläst gentemot en sån stor xpert som du men den enda z3 Coupé med 4 cylindrig motor som jag känner till, har en saab turbo motor eller hade det tills nyligen iaf. Ska visst bli amerikansk turbo V8 i den. Annars så är snik versionen 2,8 nästa steg 3,0. Ska vi kolla US å har de s52b32 trött gammal häck (tyvär så år det den modellen som är med i GT4). Annars så när bilen heter M Coupé så sitter det antingen s50b32 eller s54. Men du kan ju slå lite i dina tabeller så kanske du kan påvisa nått annat. Takräcke är orginal tillbehör till Coupen.. Appropå 1996 så visste ingen obsevera ingen att det skulle komma en Coupé. Z MMM Coupe |
|
|
Här ska man tydligen hålla sina åsikter inne. Det var jag som startade denna heta disskution som ballade ur totalt, bara för att jag tyckte att det var skämmigt att en bmw blev ifrånkörd av en volvo.Sen att jag tycker att man ska tävla på lika villkor. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Det var bara min åsikt och den står jag för,menade bara att inte reta upp halva forumet. Ha en fortsatt trevlig helg. |
|
|
Vilket liv det blev bara för att jag tyckte till om Z3'an:-) Nån skrev att man måste ha en bättre och snyggare bil själv för att kritisera, är det verkligen så? Är Svennis bättre än Beckham & CO på att lira boll? Är Swartling, Clabbe och dom andra i idoljuryn bättre än deltagarna på att sjunga? Fundera lite på det! Sedan var det ju detta med arslet, hade jag fått välja mellan en Z3 och en 323-E21 för att KÖRA med så hade jag valt 323'an. Hade jag fått den och sålt den direkt så hade det varit en annan sak;-) Att M'en är snabb kan jag hålla med om, även om epitetet "snabb" många gånger kan diskuteras. Min morsa upplever en fiesta 1,1 på 55hk som pigg, M Skomakare skulle nog uppleva en Brabham F1 på 1500 hk som ganska tam. Vem som tycker hur är nog ganska individuellt. |
|
|
Jag tillhör dom som tycker att M-coupén är jäkligt fräck. Inte speciellt linjeskön men annorlunda och maskulin, dessutom skall den vara jäkligt rolig att köra. Däremot försvinner det maskulina helt i dess mindre motoriserade syskon och då tycker jag att dom ser för tama ut. Flåklypa |
|
|
lier: Det blev väl en riktigt trevlig liten diskussion, tycker jag? Volvo har ingen standarbil som kör ifrån de vassaste BMW:erna så mao så blir man helt enkelt aldrig ifrånkörd av en Volvo så länge man köper en M bil. Gäller även 5- 8 år gammla M bilar mot nya Volvo. En trimmad Volvo är inte längre en Volvo enligt mig. Volvo har ju inte konstruerat bilen för att hålla för de påfrestningar som den utsätts för med 40% fler hk, så inte nog med att det inte är en Volvo längre, den kommer inte vara i bruk särskilt länge heller. Skulle det mot förmodan hända att man blir ifrånkörd i sin M bil av en nyare Volvo så må väl det vara hänt, den nya Volvon kostar väl 4 gånger så mycket som min gammla M3:a, trots att Volvon bara har 1/4 av BMW:ns charm. Eller så är den som sagt trimmad och är därmed ingen Volvo längre. mvh/Flisan |
|
| Tack (flisan)!! äntligen nån som verkar ha samma inställning som jag. | |
|
Intressant synpunkt Flisan, men 5-8 år gamla M-bilar, det inkluderar inte din egna M3 då eller? Så om en R-Volvo åker ifrån dig så gills det inte eftersom din bil är äldre än dom 8 åren? Nog för att M-bilar är snabba idag, men handen på psalmboken, en M3-E30 med 195 kusar känns väl tam, även i jämförelse med en fjuttig Volvo med T4 eller T5- emblem på bagageluckan? Det är ju nästan så man åker ifrån M3-E30 med en skogstraktor, alltså en sån där XC90. Ditt resonemang håller inte så långt tyvärr, jag menar vilka jämförelser, "5-8 år", varför just dessa år? Kom 321 hk M3 för 8 år sedan eller vad är du orolig för? |
|
|
Tomas: vad är det som får dig att tro att din åsikt är den rätta? Svennis har ju en del resultat att visa upp, idol juryn har ju tydligen tittare men vad har du för erfarenheter förutom 320 82a 6 jobbet som daytrader? Dr tinnitus: Hur går det med tabellerna, 4 cylindrig Coupé sökes.. Z MMM Coupe |
|
|
Jag höftade bara till med något för jag var under tidspress. Nu kommer det upp igen, R-Volvo, så vitt jag vet är inte deras siffror alls något anmärkningsvärda. De är nog snabbare en en E30 M3 men det skiljer nog inte mer än någon tiondel mot 286 Hk M3:an. Kanske till Volvons fördel.(vet dock ej). Volvon får garanterat pisk av 321 Hk M3:an. Och de nyare alltså även 4 år gammla M3:or så är det ju inget snack. För att inte tala om M5:or. Om jag i min -93:a M3 blir frånåkt av en R-Volvo av något av nyare slag så må det vara hänt eftersom alla vet att den stackarn har betalt f--n så mycket mer för sin bil, den är ju trots allt är 12 år nyare än min bil. Att det är så jämt som det förmodligen är mellan min bil och en 12 år nyare "värsting" Volvo tycker jag bara talar till Volvos nackdel. De borde skämmas på Volvo för att de på ett sådant tamt sätt försöker nästla sig in "sportbils"segmentet. Varför kan de inte göra det ordentligt, jo därför de är rädda om sitt ryckte som tillverkare av säkra bilar, och sen vet de ju också att efterfrågan på en Volvo som riktig M konkurent är mycket låg då nästan ingen vid sina sinnes fulla bruk väljer Volvon framför en M5:a om de kostar lika mycket. mvh/Flisan |
|
|
Intressanta vinklingar här. Det går ju alltid att bolla till sin egen fördel om man använder sig av föjlande grundpelare: 1. Årsmodell 2. Prestanda 3. Ekonomi 4. Status/premium (som iofs hör ihop med de ovanstående.) Flåklypa |
|
|
och 5. Lämpliga egenskaper Flåklypa |
|
|
Ok, priset kanske inte är så viktigt, det jag främst ville peka på var att det skiljer hela 12 år mellan bilarna och trots detta så är det jämt skägg. Jag håller dock inte med om att det alltid går att vinkla till sin egen fördel, inte om man är ägare till Volvon. 1. Årsmodell: BMW = i stort sett vilken som helst duger, Volvo= endast de allra senaste duger. 2. Prestanda: I stort sett alla M bilar kommer ut som vinnare vid en jämförelse mot till och med den senaste Volvon. 3. Ekonomi: Ja där blir det svettigt för BMW i vissa fall, men eftersom även äldre M-modeller vinner över nyare och dyrare Volvo så kan vi väl säga att det blir oavgjort. 4. Status/premium, BMW är BMW och Volvo är, ja jag vet inte vad. 5. Lämpliga egenskaper: Vet ej vad du syftar på. mvh/Flisan |
|
|
Tomas du skrev: "Nog för att M-bilar är snabba idag, men handen på psalmboken, en M3-E30 med 195 kusar känns väl tam, även i jämförelse med en fjuttig Volvo med T4 eller T5- emblem på bagageluckan?" En E30 M3 har väl precis som du skriver 195 kk eller till och med 235 hk i de vassaste modellerna. De väger inte mycket heller. En S40 T5/4? har ju 220 hk årsmodel -03/04 ungefär. Den väger troligen lite mer, så varför skulle den lätt rasta en M3 E30 med ungefär lika många hk. Inte ens rakt fram klarar den jobbet, sen ska vi inte ens prata om kurvorna. Och att ens ta upp terrängbil 90 i diskussionen visar bara på dåligt omdömme tycker jag. Den kanske rör på sig rakt fram om man hittar en förare som vågar pressa den lite, den jag körde var i alla fall klart olämplig att framföra i högre farter än 150 km/h. Behöver jag påpeka att det skilljer ca. 18 år mellan de första 195 hk starka M3:orna och den senaste T4:an. mvh/Flisan |
|
|
Obs!!! Jag tycker mycket om den nya S40 T5:an, den är både pigg och rapp i styrningen. Riktigt fin bil faktiskt. Men fick jag välja köpte jag givetvis en M3 E30 för 120 000:- istället för en ny S40 T5 för 300 000 ++++ Om båda bilarna hade varit lika gammla, alltså 18 år, så hade jag kanske valt Volvon, eftersom den troligen bara hade stått i 10 000:- vid de laget. mvh/Flisan |
|
|
Va fasen nu verkar det som om alla andra utom jag har gått och tagit helg. Trevlig helg på Er alla bilfreaks. /Flisan |
|
|
Är lite nyfiken bara, då jag arbetar på Volvo, och har kört en hel del R-line: Vad är den bästa tiden 0-100 km/h ni sett en ORIGINAL S60R/V70R prestera i verkligheten (ej broschyrerna!)?... Gissar på att de ligger på ung. samma som M3 3.0, nämligen. |
|
| Jag vet att jag har sett att S60R har gjort 0-100 på 6,1s. Vet inte om det är den bäsata noteringen men min gissning är att det ligger där omkring. | |
|
Tack att Ni påpekar detta faktum, jag misstänkte att det var något åt det hållet. 12 år gammal M3 3.0 någonstans mellan 5.7 - 6.0 sek beroende på vilket test man läser. Runt 6 sekunder är ju rätt bra för en Volvo faktiskt, snygga är de också, speciellt med sportpaket(kanske är standard på R bilarna). Jag är rätt sugen på en nyare bil och då skulle definitivt en S60 T5 eller R vara med på listan. Fast det skulle nog ändå bli en bakljulsdriven bil tror jag. Det är ju sååå mycket roligare. mvh/Flisan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.