|
Sida 12 av 39
|
|
|---|---|
| Bra skrivet !! | |
| Mycket bra skrivet :) | |
|
Roliga filmer! Men varför inte filma en S60R istället som är orginal istället för en trimmad bil? Det som är orginal är det som är intressant! Trimmar man en bil så är prestandan inviduell för just den bilen! Bör därför inte gämföras me samma bilar överlag! |
|
|
Har föresten filmer på datorn när en trimmad M3 E36 Gasar mot Ferrari Porche Och en Diablo Han tar dom allihop!! Men för det betyder det inte att en m3 'är snabbare än en ferrari! samma sak är det med s60 mot m3an! Eller vilken bil som helst! Det är INVIDUELLT!!........det är ingen Fakta överlag! |
|
|
Såg att den här gamla tråden kommit upp till ytan igen. Någon frågade hur bilen går idag och den går lika bra som den alltid gjort. Inga problem med koppling, växellåda eller motor. Jag wappar just nu från stranden i Spanien....ganska coolt och det fungerar riktigt bra att wappa på AP, något jag inte gjort tidigare. Ett plus till de minus jag tidigare delat ut gällande forumsformen. Flåklypa |
|
|
mAnGe-9: Jag tycker att det är ett bra initiativ av grabbarna. Alltid kul med lite prestanda i verkligheten istället för en massa tjaffs i olika forum. Nu finns det svart på vitt. Angående att jämföra trimmat mot otrimmat... BMW är ju oxå trimmad, om än från fabrik, men vad är igentligen skillnaden? Det mest rättvisa är väl att jämföra bilar med ungefär samma effektuttag. Det är väl roligare och jämföra en chippad S60 med 300 hk mot en bmw med 343 hk än att jämföra en 2,4T med 200 hk mot en 343 hk bmw? I den här tråden kan man ju säga att en Chippad S60 T5 går bra. Det är vad jag kallar fakta över lag. |
|
|
Sen är det ju så att är man nyfiken på nåt, t ex. skillnader mellan bilars acceleration eller vad som helst, så jämför man.... Om det sen råkar blir en Audi S10 på 1850 Kg och 423 Hk mot en BMW M4 på 1853 Kg och 418 Hk, eller en E60 M5 mot en truckracelastbil på 13 liter 5 ton 1300 Hk och 3000 Nm var väl skit det samma. För är man nyfiken på hur denna M5 står sig mot denna "lastbil" så lär man ju inte få veta ett skit om man inte jämför antingen kända data eller drar en verklig repa. För de som då blev lite nyfikna så kan jag säga att det skulle inte förvåna mig om M5:an får det riktigt svettig mot "lastbilen" i ren acceleration ja risk för pisk på 0-160 eller mer om spärren är bortkopplad, ja kanske även runt en bana....!? Dr Tinnitus |
|
|
Ingen som högg på detta...??? Nu blev jag förvånad, har ni legat av er tro... !? ;-) *S* För inte kunde man ju tro att ett påstående att en E60 M5 ev. skulle kunna få det kämpigt mot en lastbil i acceleration och runt en bana skulle passera oemotsagt..... Dr Tinnitus |
|
|
Dr tinnitus: jag tänkte :) men en sån jättekrok du la där så vågar man inte...vem vet det är ändå en race(last)bil.Någon som har lite fakta om lastbilsracing?? Mpower |
|
| Körs det fortfarande lastbilsracing i någon nämnvärd omfattning på svenska banor. För en 15-20 år sedan var det en ganska uppmärksammad verksamhet, men det var ett tag sedan jag hörde något om racelastbilar. I vilket fall gick de bra mycket bättre än man kunde tro runt banorna, men jag har för mig att det kom en hel del protester mot lastbilsracingen. Om jag minns rätt klagades det bland annat på att det kladdades ut diesel på på asfalten, att räcken inte var dimensionerade för tunga lastbilar, osv. | |
|
Nu vaknade ni allt lite..... Jo, truckracing var stort förr men finns nu mest nere i Europa. Ett stort problem är ju själva säkerheten på banorna som ju inte är konstruerade med tanke på att 5800 Kg lasbil kan komma skenande på villovägar i 160 kmh, ja ännu fortare än det innan man införde denna fartspärr. Jag kikade lite på en sida jag hittade om en MAN lastbi för denna säsong. Den väger alltså 5800 Kg och accelererar 30-160 på under 6 s En E60 M5 klarar 40-160 på 7,7 s enligt trackchallange.com....... Jag vet att Kurt Göransson var på Mantorp och uppvisningskörde så körde han snabbare än många snabba sportbilar runt banan. Dr Tinnitus |
|
|
Vet också att Göransson piskade Hubbe Berg i en Porsche (GT3?) på 402 m med rullande start, vann med ca 10 meter. Här är länken till fakta om denna MAN jag nämnde tidigare. Länk Intressant att se att han verkar köra en helsyntet 0W-30 i motorn, samma viskositet som de flesta använder i sina STCC-motorer. Dr Tinnitus |
|
|
För många herrans år sedan gjorde Teknikens Värld ett litet "test" där en av deras reportrar i en Peugeot 205 GTI ställde upp mot en racetruck på någon svensk bana. Först körde de en accelerationsduell. Föraren av lastbilen lät pegan ta starten, men strax därpå ångade den förbi hur enkelt som helst, upp till spärren vid 160. Runt banan hade personbilen inte en suck. Idag framstår väl inte en 205 GTI som särdeles snabb, men på den tiden var det en ganska pigg bil. Roligt reportage var det i alla fall. |
|
|
Om folk vill trimma sin Volvo låt dem göra det, men det kommer fortfarande vara en Volvo. Vill folk tävla i en lastbil med fartspärr vid 160km/h (trodde i min enfald att mopeder var det enda fordonets om hade fartspårr under 250km/h) så låt dem göra det, men det kommer fortfarande vara en lastbil.. Däremot så var det intressant att tävla 30-160km/h. Påminde om när Michael Jonsson påstod att han var värdens snabbaste man & skulle bevisa det genom att springa 150m eftersom han var för dålig på startmomentet för 100m.. Men man måste ha ett ganska tråkigt liv, om man tycker att ovanstående är värt att offra pengar på.. Z MMM Coupe |
|
|
Anders Olsson. Vilket av det ovanstående menar du påvisar att man har ett tråkigt liv? Dr Tinnitus |
|
|
1) Att trimma en sk svensk bil.. 2) Att köra bana med lastbil (varför inte prova "Monster Truck" , "Tractor Pulling" eller varför inte kast med rakad dvärg.. 3) Att någon betalar för att se 2personer springa 150meter (Jonsson v/s Bailey) & 50% kommer inte i mål. Bara min personlige reflektion men det är ju ett fritt land sägs det.. sägs oxå att gäddorna nappar som bäst strax före 19 ;o) Z MMM Coupe |
|
|
Anders olson>> Med risk för att bli bannad från forumet så ska jag inte gå till personangrepp. Personliga reflektioner är alltid intressanta förvisso. Mina reflektioner beträffande BMW's Z3 Coupé är att det är en av dom fulaste bilar som nånsin lämnat en fabrik. Hur man överhuvud taget ens kan betala för denna karossform. Jag kan nog tom. sträcka mig till att påstå att en 5-serie E12 är mer upphetsande att titta på. Vem som sedan har ett tråkigt liv, mannen med den trimmade svenska bilen, mannen som kör lastbil på bana, den som ser på friidrott eller den som betraktar en bastard som tyvärr BMW tillverkat är ju upp till var och en att bedöma. Som sagt, ordet var fritt utan personliga påhopp;-) Och smaken är tydligen som bakdelen... |
|
|
Nu tycker jag nog att en Z3 M Coupé är fulbrutalsnygg, eller vad man ska säga. Fast jag tycker den är allt för trött och har för smalt användningsområde, så ett så tråkigt liv vill jag inte ha.... Min bak är också delad ;-) Dr Tinnitus |
|
| Måste vara tråkig person med som köper en M Coupé i Z3 ful som stryk e den med kör hellre Volvo än köper en sån ..men det är min åsikt | |
|
Tomas: men inte fulare än en 144 grand lux, väl? Buffy11: tom fulare än en saab 99? tottetotte: tacka vet jag monstertruckar de har användnigsområde de =) Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.