|
Sida 11 av 39
|
|
|---|---|
|
Tomas: DSG fungerar på det sättet som du beskriver. Men för oss konsumenter så är ju funktionen den samma, man växlar med paddlar på ratten. Och i det här fallet verkar det som VAG har gjort ett bättre jobb med tanke på idén med systemen. För nog är målet en mer racing inriktad bil med prestanda i fokus. |
|
|
Ja det var attan vad den T5:an gick. Jag kan själv säga att jag blev uppriktigt förvånad över hur svårt jag hade att bli av med en chippad S80 T6 i somras, man skall inte underskatta dem, mycket bra vrid över hela registret. Men visst hade vi kunnat sträcka ut ordentligt (250->) så hade den säkert kommit på efterkälken, hoppas jag iallafall. Mvh //Sibbe Länk |
|
|
För Er som inte riktigt gillar chippade "T5:or" kan jag berätta att årsmodell -05 av S60T5 och V70T5 har samma turbo som S60R och V70R. Med "Steg 3" på dessa bilar hoppar effekten upp från 260hk till 350hk/490Nm. Då börjar familjebilen att röra lite på sig... M.v.h. J |
|
|
Redan 260hk är för mycket med framhjuldrift tycker jag. Men Volvo har visserligen 4wd också. |
|
|
Jo dom går bra dom där "Svensson" bilarna :) Sen är det väll mindre effektförlust i drivlinan på en FWD bil också? |
|
|
Ja det är inte lika mycket förlust i drivlinan eftersom man slipper bakaxel och kardanstång med tillhörande knutar. Sedan finns det ju numera botemedel för att slippa tappa fotfästet i kurvor och på rakorna i lägre farter. Autotech har tagit fram en diffbroms liknande den som alla motorjournalister höjde till skyarna i Ford Focus RS (heter den väl med turbo?). Nedåt 5 sekunder är numera inga konstigheter med en T4 eller T5 med inte alltför uppjagad motor ihop med diffbromsen på vanlig gata med vanliga sulor. |
|
Grubbe |
BjörnB: Det tycker nog den stackars M3-cab föraren också. ;) |
|
citat: "BjörnB: Det tycker nog den stackars M3-cab föraren också." Den var klockren :-) |
|
|
Thomas. Största anledningen till att moderna framhjulsdrivna bilar har lägre transmissionsförluster än bakhjulsdrivna, är att de framhjulsdrivna med tvärställd motor inte har någon Hypoidväxel mellan pinionen och kronhjulet. Man kör med en mer normal spiralskuren historia som inte är en vinkelväxel, medans Hypoiden är spiralskuren och konisk samt vinkelväxel, vilket gör att den ger klart mer förluster. Faktum är att en slutväxel i en bakhjulsdriven bil blir duktigt varm och nästan all den värmen kommer just från Hypoiden, alltså från ingreppet mellan pinion och kronhjul. Och denna värme är då ett direkt mått på energi som inte kommer ut till hjulen utan övergår i värme p.g.a. den relativt höga friktionen i denna typ av drev. Dr Tinnitus |
|
| Och sen skiljer det inte så lite mellan olika hypoidväxlar också, om piniongen är placerad "långt ifrån centrum" blir det mer friktion än om den är närmare placerad...Kolla piniongen på en gammal Ford 9" axel, Peugeot 404 axel etc, kuggen är nästan s-formad med en stor kontaktyta...håller för mycket effekt i förhållande till storleken men det går åt ett antal extra pållar för den extra friktionens skull. | |
|
Grubbe ;) Nej, jag tror inte en M3e46 tycker att en 260hk är för mycket att bita i. (Däremot 350 kanske blir lite svettigt.) |
|
Grubbe |
BjörnB: Har vi inte redan bevisat att 350hk framhjulsdrivet är way för mycket för den stackars M3:an att bita i? ;) |
|
Länk En annan film jag hittade.. |
|
|
V70 -05 får 340 hk med MTE:s programvara. Inte dåligt med bara ett chip. Se Länk |
|
| Fan jag skrev i fel tråd *hjärnsläpp* | |
zupra1 |
// flåklypa Volvon går rätt så friskt asså.Men du...hur går den i dagens läge då?Asså...menar...inga problem för övrigt med bilen?Misständningar...osv?Hur klarar sig kopplingen/växellådan?Pallar grejerna med dom extra hästarna? Mvh |
| Det e juh rent sagt skämmigt att titta på när en bmw blir ifrån körd av en svensk. Det e juh så man vill gråta. Men som sagt that´s life. | |
|
lier: Skämmigt?! Var glad för att sverige kan bygga bilar istället... |
|
|
Lexcom Jo jo. Men sätt in en turbo i m3an så får vi se vem som blir ifrånkörd då. Jag tror inte det blir bmw i alla fall. Sen är det juh så att det kommer alltid att finnas bilar som e snabbare och bättre än bmw. Det som e sport är att tävla på lika villkor med samma hk. Men visst filmen var kul att se fast jag tycker att det svider. Men det får väll stå för mig. hahaha |
|
|
Hur man drar vem, vad som drar vilket, vad är egentligen rättvist? En M3 kostar kanske 30 miiljarder att plocka fram i utvecklingskostnad, T5'an 3 kanske? Vad är rättvist i det? "Sätt turbo på BMW'n", sätt på större turbo på T5'an då så får vi se! Vart ska man dra gränsen? Man kan ta en Nissan Cherry Turbo för 10 loppor och trimma den för 10 loppor så åker man ifrån både T5'an och M3'an. Vad jag menar är att resonemanget om vem som drar vem är egentligen löjligt! Det borde väl snarare vara så att det är roligt att man som svennebilsägare kan byta avgassystem och chip och sedan ha en lika snabb bil som den dubbelt så dyra M3'an. Jag tycker man borde glädas åt dom billiga turbobilarna istället för att snacka som en dålig förlorare i stil med "runt en racerbana vinner jag, monterar jag turbo så vinner jag". Nu är ju detta ett BMW-forum förvisso, men är ni så trångsynta att ni ser T5'an som en potentiell konkurent till eran M3 så har ni ju fallit för dom enklaste av alla knep. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.