|
Sida 10 av 39
|
|
|---|---|
|
Fasn.. Håller till runt Halmstad själv. Såg faktisk en sådan m5 på semestern här hemma, helt otroligt fet och STOR bil! grymt! får vara glad om jag kan lösa fälgarna på den. :) För övrigt samma 850 i dom 2st filmerna som x40nordic postade. Den hade väl 490hk nånting på macksoppa som jag vill minnas det. kan ju ha rört till det iofs, men så vill jag minnas iaf. :) |
|
|
Flyklypa du hade inte tänk o bänka din bil inom någon snar framtid? för jag menar nånstans är det ju drömhästar eftersom M caben varken tar in eller åks ifrån. Jag är inte så värst insatt i trimmnings progr. Men kan det vara vikten i caben som spökar, Någon som kan bekräfta det? Självklart är det alltid omständigheterna som avgör men kan man verkligen "tappa" 43 (cirka) hästar på lite extra vikt ? självklart är det tungt att driva tungt! |
|
| Tjänstevikten (vilket är en bil med förare och ganska mycket bensin i tanken) ligger på 1570 kg för M3 coupe och 1730 kg för M3 Cab. Alltså skiljer det ungefär 10% i vikt. Så länge inte luftmotståndet börjar få påtaglig inverkan så motsvarar de extra kilona hos caben ungefär 10% effektbortfall. Man skulle kunna säga att en M3 coupe med 311 hk borde gå jämnt med en M3 cab med 343 hk. När man kommer upp i så höga farter att luftmotståndets inverkan kan vara betydande är det inte säkert att det blir på detta sätt, men det är inte omöjligt att caben också har högre luftmotstånd än coupen. | |
|
Så du menar alltså att ca: 34Hk går bort pga vikt och luftmotstånd? Vad har S60:in för Nackdelar med tanke på att den inte är odlad som en racer vilket varken caben eller volvon är med tanke på sin historia? S60 bil = familj obs typ.! Caben Glidarbil med juste prestanda! Aerodynamiken är nog inte fel på volvon eller på caben förstår nog att båda tillverkare gjort sitt bästa med det och inte insett av vi ska sitta här och diskuterka tak mot inget tak! men det kan ju vara kul att veta utan att allt ballar ur och den sista säger att han har en sån stor turbo så han kan svälja antarktis :) /Daniel |
|
|
Nockenwelle>> Du har mycket rätt i dina påståenden. På Trackchallenge kan man läsa att en M3 copué klarar 0-160 km/h på 11-11,6s. En M3 Cab klarar detta på 12,8-13,1s. En M3 coupé med SMG ligger på 12,6s. Så med SMG-låda tar det ungefär 1 sekund extra till 160. Så cabben med SMG borde (teoretiskt) ligga på 13,8-14,1s ungefär till 160 km/h. Och med tanke på Volvons trimmningsgrad så är det ungefär vad den borde klara också. |
|
| Men hur kan smg lådan växla långsammare när den fått så goda betyg för att växla så snabbt!? | |
|
Jag vet inte hur en SMG fungerar och varför. Någonting gör dessa bilar långsammare iaf. M3 manuell låda klarar 0-100 på 4,8-5,2s. M3 SMG fixar samma intervall på 5,5s. |
|
|
Jag tycker själv det är konstigt att SMG:n är långsammare. Den erfarenheten jag har är att den nästan känns som en sekventiell låda, grymt snabba växlingar och vad jag förstått ska den ha liknande förluster som en manuell. Någon bromsning av min bil kommer inte att ske, tyvärr. Flåklypa |
|
|
Jo men för en M3 ägare som kan få veta att han kan sänka sin 0-100 tid med max (enligt dina tider) 0.7 sek är väldigt mycket, om han kan köra rätt! Vad kostar smg lådan 30000 va? inte betalar jag det för att vara långsam heller. Och kom inte och säg att man ska glida i den heller för det vet vi alla att det är det sista man gör ! |
|
|
Sen kan man ju se det så att med en SMG kanske du kan köra ständigt 5,5 sek medans man med manuell, ngn gång i bland lyckas få ner tiderna ytterligare. En vanlig icke racerförare skulle kanske växla snabbare med SMG än med en vanlig manuell? Medans den som har växlingar inbyggt som reflex i märgen, kanske kan köra bilen på 4,8 med manuell? |
|
|
Jo men för en M3 ägare som kan få veta att han kan sänka sin 0-100 tid med max (enligt dina tider) 0.7 sek är väldigt mycket, om han kan köra rätt! Jo men hellre lär kag mig växla rätt och vinna max 0.7 sek än att ständigt köra på samma tid Titta så man kan vända tillbaka |
|
|
Se så ljuvligt en edit funktion hade varigt nu! Tid beg. |
|
| Flåklypa, gavs det tillfälle att klocka din bil då du och Hutz var till Lunda? | |
| VAG koncernens DSG låda gör deras bilar snabbare i acclerationen enligt tester. Har BMW byggt en sämre låda? | |
| DSG och SMG fungerar på ganska olika sätt. SMG har funnits i många olika utföranden och de första var inte så lyckade, men efterhand har de blivit bättre. Den SMG som sitter i nya M5 ger tydligen bättre accelerationstider än vad en mänsklig förare är kapabel till. Äldre genrationer SMG var långsammare än än människa, men exakt vilken generation av SMG som blev likärdig med en människa vet jag inte. | |
|
NW. Jag åkte aldrig till Uppsala så det slutade med att vi endast tog Hutz bil till Lunda. I vilket fall kör dom normalt inte med tider där nere, det är bara vissa datum dom gör det. Flåklypa |
|
| OK. Synd, jag tänkte annars att sluthastigheten kan ge en bra indikation på hur många hk du har i motorn efter trimningen. | |
|
Det rullar en om inte två E60 M5or här i Eskilstuna // Pantzare |
|
|
NW. Jag håller med, sluthastigheten tycker jag är mer intressant än tiden. En kvalificerad gissning är att bilen hamnar runt 160-165km/h i slutfart beroende på hur fort den går på trean, men eftersom jag inte har provat så vet jag förstås inte säkert. Flåklypa |
|
|
Lexcom>> DSG fungerar väl på så sätt att det egentligen är två lådor i en. När en växel ligger i läge så ligger den andra växeln redan i läge och snurrar med. SMG har väl koppling som en manuell låda fast det sköts elektrohydrauliskt. Flåklypa>> Jag skulle gissa på 165+ km/h. Jag har fått 162 km/h som bäst och det tycker jag du borde plocka utan vidare då jag inte har chip och är en cylinder kort;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.